Senaste nytt

SAS ändrar struktur och poängintjäning i EuroBonus

FF#1

Medlem
Enligt vad jag förstår av följande citat:
"Det finns idag inga konkreta planer på att förändra intjäningen i EuroBonus hos andra flygbolag, i de flesta fall ligger de redan idag på vettiga nivåer, men naturligtvis går det inte att utesluta framtida justeringar."

Så kommer Star alliance poängtabellen i alla fall inledningsvis att se ut som den gör i dag, det är ju lite positivt i allt det mörka.

Men frågan är ju hur länge tar det innan den råkar ut för en harmoniserade "enhansment"...

Ska bli intressant att se var det här tar vägen, hur mycket antalet statuskunder påverkas på de olika nivåerna, hur många som lägger om sitt resmönster mm?
 

Moco

Medlem
Det är bara ett sätt för honom att skicka över framtida problem på någon annan. Det kommer bli kaos.....

Om man då tänker på hur lång tid det tar att komma fram på telefon, att få en återbetalning eller efterregistrering (inte sällan +2 månader) så vill man ju inte tänka på vad detta kommer att innebära. Detta blir helt fel.
 

AABack2ARN

Medlem
Frågan är ens hur många utanför den sfär som hovrar på detta forum som skulle komma på tanken att klaga? Möjligtvis om aftonblaskan eller SAS nemesis DI gör ett reportage om saken.
 

Dr. Miles

Expert
Frågan är ens hur många utanför den sfär som hovrar på detta forum som skulle komma på tanken att klaga? Möjligtvis om aftonblaskan eller SAS nemesis DI gör ett reportage om saken.
Jag tror att majoriteten av EBG/EBD/Pandion bryr sig nog inte ens om det.
Enligt tidigare diskussionstrådar finns det ca 2.000 Pandion, ca 20.000 EuroBonus Diamond, ca 55.000 EuroBonus Gold i världen.
Om du menar Eurobonus allmänt är det 2000pandion. Man räknar med ca 20 000 EBD. 55 000EBG. EBS minns jag inte vad man räknar med men det var några hundra tusen.
SAS EuroBonus 2.0 lanseras i januari 2014 | Sida 14 | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor[/INDENT]
De flesta av dessa statusmedlemmar är nog företagskunder som har väldigt få möjlighet att påverka val av flygbolag själv som resenär.
Som jag skrev i en annan tråd (http://www.businessclass.se/forum/t...fr-o-m-2015-jan-01-vad-är-alternativet.21482/), tror jag inte att företaget plötsligt börjar att acceptera anställdas val av flygbolag och routing som t ex Stockholm-London-Frankfurt med British Airways när det finns direktflyg med SAS och Lufthansa på Stockholm-Frankfurt.
 

Moco

Medlem
Jag tror att majoriteten av EBG/EBD/Pandion bryr sig nog inte ens om det.
Enligt tidigare diskussionstrådar finns det ca 2.000 Pandion, ca 20.000 EuroBonus Diamond, ca 55.000 EuroBonus Gold i världen.

SAS EuroBonus 2.0 lanseras i januari 2014 | Sida 14 | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor[/INDENT]
De flesta av dessa statusmedlemmar är nog företagskunder som har väldigt få möjlighet att påverka val av flygbolag själv som resenär.
Som jag skrev i en annan tråd (http://www.businessclass.se/forum/t...fr-o-m-2015-jan-01-vad-är-alternativet.21482/), tror jag inte att företaget plötsligt börjar att acceptera anställdas val av flygbolag och routing som t ex Stockholm-London-Frankfurt med British Airways när det finns direktflyg med SAS och Lufthansa på Stockholm-Frankfurt.

Fel. Bokningssystemen i många företag sorterar ofta på 1. Rutt 2. Pris. och erbjuder ju däremellan ett flertal olika bolag.
SAS alternativ är sällan bäst prissatt. Ska du däremot resa till/från en nordisk stad innebär det ju ofta en direktlinje. Är priset lägre med andra aktörer struntar ju firman i hur du reser, oavsett om det innebär mellanlandningar eller inte, så ganska mycket går att styra på det sättet.
 

mha321

Medlem
Fel. Bokningssystemen i många företag sorterar ofta på 1. Rutt 2. Pris. och erbjuder ju däremellan ett flertal olika bolag.
SAS alternativ är sällan bäst prissatt. Ska du däremot resa till/från en nordisk stad innebär det ju ofta en direktlinje. Är priset längre med andra aktörer struntar ju firman, oavsett om det innebär mellanlandningar eller inte, så ganska mycket går att styra på det sättet.
Frågan är om inte en hyfsat stor andel är kunder på travelpass. De kan visserligen välja något annat på resor utanför tp-destinationerna, men eftersom de har automatisk status så finns det ju poäng att hålla sig till sas.

Någon som har sett siffror på hur många tp som säljs på ett år?
 
Toppen