SAS äger - och i samma stund - Norwegian suger

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av gillarattflyga, 30 Juli 2014.

  1. gillarattflyga

    gillarattflyga Medlem

    Ort:
    MMX
    Land:
    Sverige Sverige
    Flög för några dar sen i GO på A321 med SAS. Helt fantastisk crew och vi fick t.o.m. gå in i cockpiten :)! Sedan flög en familj som är vänner till oss med Norwegian och deras son (A) upptäckte att en medpassagerare använde 3G-nätet och ringde till flygvärdinnan (F). Då startade denna konversation:

    A: Alltså han som sitter bakom mig använder 3G
    F svarar med oartig ton: Ja, men det är inga problem om en person har av flight mode.
    Sen går hon där ifrån...

    Det ger liksom bilden av att det är inga problem om en person har av flight mode, men att det är farligt om tre personer har av flight mode

    PS. Jag vet inte om detta var rätt forum, moderator får flytta om det var fel.
     
  2. Magnus_K

    Magnus_K Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det kan inte varit så att dom använde IP-telefoni?
    Du får ingen sändning med 3G såvida dom inte stod på marken.
    Eller är så pass nära marken så det fungerar.

    Håller med om att det finns olika sätt att prata med passagerar och sura flygvärdinnor är jobbiga.

    Mvh
    Magnus
     
    Last edited: 30 Juli 2014
  3. Eh.. det är flera som har på mobilerna med täckning vid takeoff och även nära landning. Ingen big deal egentligen. Om det fanns någon riktig fara i det hade mobiltelefoner behövt checkas in. Lite larvigt att ropa på flygvärdinnan på det, känns lite dagis.
     
    1 person likes this.
  4. johhenrik

    johhenrik Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag snackade med en vän på EK om detta för många år sen. De hade gjort tester och de kunde se eventuella störningar när mer än 50 telefoner var på. Vet inte vilken flygplanstyp de testade på då dock.

    Edit: Jag ska tillägga att jag inte minns exakt siffra, men det var ganska många iaf.
     
    Last edited: 30 Juli 2014
  5. Jag trodde att det numera var godkänt att bruka telefonen och dess internet, förutom när specifika flygbolag förbjuder det. Jag har själv inte min på, men inte skulle jag ringa flygvärdinnan....

    Det var inte så att flygvärdinna, kanske rimligt, tyckte att det var lite barnsligt att ringa/skvallra på en medpassagerare om en sådan sak (?) Givetvis är det inte mer farligt med TRE än EN mobil, och det tror jag även flygvärdinnan vet.

    Givetvis är otrevliga flygvärdinnor inget roligt, men tycker nog att trådstartaren dragit lite väl stora växlar på det hela...innan rubriken sattes.
     
  6. pitch

    pitch Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Kruxet med mobiler och flygande är ju just att mobilerna inte får kontakt med nån basstation när man är tillräckligt långt upp och alltså drar på full spätta på utsänd effekt för att försöka lite hårdare. Summera ihop all den effekten över ett par hundra mobiler på samma plan och det finns faktiskt en liten chans att det skulle kunna ställa till problem. (Dessutom suger det säkerligen batteri som bara hejsan, så jag är inte riktigt med på varför man vill ha mobilen på utan att ha den i flight mode...)

    Qatar Airways (och säkert flera andra, det råkar bara vara där jag har märkt det först) löser det problemet genom att helt enkelt installera en egen basstation i planet. Sändarstegen i mobilerna behöver inte ta i så dom skiter på sig och allt är frid och fröjd. Du kan alltså ringa och SMS:a precis som vanligt på planen som har den lösningen. Visserligen till säkert skyhöga roamingavgifter, men ändå.
     
    1 person likes this.
  7. Jakob K

    Jakob K Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Vad tror du är farligast: En mobiltelefon som är igång - eller godtyckliga pax springandes i cockpit?
     
    1 person likes this.
  8. Valley

    Valley Medlem

    Ort:
    Karlstad
    Land:
    Sverige Sverige
    Är det verkligen möjligt att man får släppa in någon i cockpit ?
    Trodde reglementet nuförtiden var stenhårt.
     
  9. fcx

    fcx Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Efter landning (och i mån av tid) så tycker jag att det händer ganska ofta att någon få gå in och titta.

    Under själva flygningen händer det väl bara om man chartrar ett eget plan :rolleyes:
     
  10. andreas

    andreas Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Senaste gången jag åkte jump-seat så frågade jag vilka kriterier som gällde för både det och att kika in på flight-deck under flygning. Svaret jag fick då var "Company employees or passengers well known/family to crew".
    Nu uppfyllde jag inte något utav kriterierna men både jag och besättningarna brukar se det som en fördel om vi med jämna tillfällen besöker och ökar förståelsen för varandras arbete/procedurer.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×