SAS Årsredovisning för 2011

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Tjaeng, 15 Mars 2012.

  1. Tjaeng

    Tjaeng Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    http://www.sasgroup.net/SASGROUP_IR/CMSForeignContent/SAS 2011 AR SVENSK.pdf

    Med åtta timmars försening dök den upp tillsammans med ett pressmeddelande som fick aktien att skjuta i höjden. Några intressanta punkter:

    * Om Spanair och likviditeten är löst och avklarat är företaget as is, rätt bra positionerat för att antingen börja leverera vinster första gången på länge, alternativt faktiskt framstå som en vettig kandidat för uppköp.

    * CoreSAS är officiellt avslutat och resultatet över förväntningarna. SAS tycks ha styrt upp företaget rätt bra, och skulle nog redan varit lönsamt om det inte vore för force majeure (askmoln, jordbävning), tidigare misstag (Spanair) o.dyl.

    * Det konstateras att ensidigt fokus på affärsresenärer inte kommer att funka då tillväxten framöver till 80% kommer att drivas av privatresande. Därav vissa skiften i strategin vad gäller ruttplanering och annat.

    * De har på något vis lyckats öka antalet säteskilometrar och passagerarkilometrar rätt markant trots att flottan reducerats med ca 25 flygplan under de senaste två åren.

    * Det talas om paid lounge access och antalet EBG har ökat från 60 till 66 tusen senaste året. Något för FF-elitisterna att dryfta om?

    * För mig låter det helt barockt att 7% av all schemalagd arbetstid bland personal blir sjukfrånvaro, men det kanske inte är något utöver det vanliga.
     
    Last edited: 15 Mars 2012
  2. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Hmm, förstår inte varför folk gnäller om att det finns för många EBG:er. Totalt sett finns det ju 3 miljoner Eurobonus Medlemmar, så om 68 000 av dem är EBG&EBP så de utgör ju trots allt bara 0,226% av alla medlemmar. Men visst, låt säga att bara en tredjedel av alla EuroBonus medlemmar krediterar minst en flygning om året, så rör de sig nu om 0,68%. Fortfarande en näst intill försumbar summa. ;)
     
  3. Fredrik

    Fredrik Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Guldmedlemmar flyger generellt sett mer än andra(doh!) så andelen med guldkort på varje given flygning kommer i genomsnitt vara klart högre än så.
     
    1 person likes this.
  4. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Absolut! Bättre statistik hade ju varit att ta antalet personresor, och se hur många av dem som är gjorda av EBG/EBP, då får man nog en bättre siffra på andelen status pax som flyger.
     
  5. Tjaeng

    Tjaeng Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige

    Antal passagerare 2011: 28 990 000
    Antal EBG: 66 100

    Jag skulle tro att det genomsnittliga antalet resor som en EBG flyger varje år med SAS knappast överstiger 50. Den siffran skulle innebära att sisådär 10% av alla pax som SAS flyger är EBG. Själv skulle jag gissa på att genomsnittligt antal resor (med SAS) för en EBG är lägre än så med tanke på att X antal poäng säkert har tjänats in med *A-partners.
     
    Last edited: 15 Mars 2012
  6. Pixel

    Pixel Medlem

    Skall vi vara petiga så är det 2,3 % som är EGB/P. 6,8 % om det är en tredjedel av EGB/P som krediterar.
     
  7. Roger J

    Roger J Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Dags för SAS att införa ett EBD! (Diamond) Så kan Pandion få vara kvar som en "hemlig" supernivå. Klart de ska använda guldkorten och belöna så många soom möjligt av de som reser hyfsat ofta och kanske väljer mellan SAS och Norwegian.
     
  8. Erik Bernskiöld

    Erik Bernskiöld Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Det hade väl egentligen varit ett rimligt sätt att göra fler nöjda eller, lite mer som de amerikanska programmen. Ge förmåner som kanske verkligen skall vara reserverade till de som reser riktigt ofta. Lounge är ju ingen sådan.

    Men nej, fel tråd. Kanske inte ska dra så off topic. ;)
     
  9. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Håller absolut med även om just jag kanske inte skulle kunna nå den nivån (beroende på krav så klart). Men det skulle vara relevant främst om hela Star Alliance skapar en ny nivå "Star Diamond" jämförbar med oneworld Emerald.
     
  10. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    En avsevärd del av gnällandet går ju ut på att det är väldigt fullt i loungerna vilket även jag tycker. På flera flygplatser är det värre och stökigare inne i loungen i rusningstid än utanför (exempelvis FRA, CPH och ARN). Skillnaden är att man får något att äta och dricka i loungen som man inte alltför sällan måste inta ståendes..!

    Och det är kanske inte antalet SAS EBG som ställer till det utan det faktum att det finns väldigt många andra med Star Gold-kort numera. I mitt tycke har detta också lett till att loungernas kvalitet sjunkit de senaste åren, både vad avser utfordring men också komfort. Tyvärr!
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×