Senaste nytt

Samsonites garanti, inte mycket värd?

Lönar det sig verkligen att köpa Samsonite för 1500 till 3500 kr per väska och hålla på med sånt här bökande, istället för att köpa en asiatisk noname-väska för 200 kr varannat år när den förra billiga gått sönder?

Om du köper en 200 kr väska får du räkna med att den inte är låsbar. Brukar låsa in dator i kabinväskan när säkerhetsskåpet på hotellrummet är för litet eller när väskan är inlämnad i hotellreceptionen. Känns även tryggt att kunna låsa väskan om den checkas in. Billig väska går förvisso att komplettera med hänglås.
 

Chrille

Medlem
Om du köper en 200 kr väska får du räkna med att den inte är låsbar. Brukar låsa in dator i kabinväskan när säkerhetsskåpet på hotellrummet är för litet eller när väskan är inlämnad i hotellreceptionen. Känns även tryggt att kunna låsa väskan om den checkas in. Billig väska går förvisso att komplettera med hänglås.

Det finns TSA-godkända wire-hänglås för 79:- på Clas O.
 

Najk

Medlem
Lönar det sig verkligen att köpa Samsonite för 1500 till 3500 kr per väska och hålla på med sånt här bökande, istället för att köpa en asiatisk noname-väska för 200 kr varannat år när den förra billiga gått sönder?

lönar sig är ett svår begrepp. då har man ju lagt en värdering i att det ska vara ett ekonomiskt fördelaktigt alternativ. Då beror det ju mycket på vad man räknar som en kostnad, pengar, tid, strul?
 

agehall

Medlem
Jag misstänker att väskor numera går efter samma princip som kläder. Du betalar inte längre för kvalitén, utan snarare för design och varumärke. Ett par H&M jeans för 200kr håller t.ex längre än ett par Nudie för 1200kr. Är man ute efter hållbarhet så tror jag nog inte att en dyr Samsonite/Rimowa kommer att tillföra något mer än en 300kr trolley från Claes Ohlson.

En sak där de billiga väskorna inte kan konkurera på är vikten. Min cosmolite är lättare än allt CO har.

Om du köper en 200 kr väska får du räkna med att den inte är låsbar. Brukar låsa in dator i kabinväskan när säkerhetsskåpet på hotellrummet är för litet eller när väskan är inlämnad i hotellreceptionen. Känns även tryggt att kunna låsa väskan om den checkas in. Billig väska går förvisso att komplettera med hänglås.

Seriöst? Ett lås på en väska tar vad, 30s att öppna, om man har lite koll. Och med TSA-lås finns ju hur många nycklar som helst på vift. Näe, låset är till för att väskan inte av misstag ska gå upp när den hanteras, inget annat.
 
Seriöst? Ett lås på en väska tar vad, 30s att öppna, om man har lite koll. Och med TSA-lås finns ju hur många nycklar som helst på vift. Näe, låset är till för att väskan inte av misstag ska gå upp när den hanteras, inget annat.

Javisst, många lås går att forcera för den som har kunskap och är motiverad. Dock ger det förhoppningsvis en viss fördröjning och håller borta spontana stölder.
 

helmergreger

Ny medlem
Jag har ett företag och säljer/reparerar bland annat resväskor. Majoriteten av våra kunder är inget problem men så finns de där speciella människorna, cirka fem procent av kunderna som är lite annorlunda. Dom ger oss huvudvärk.

1. Vanligt förekommande bland kunder som kommer in med sönderslitna hjul är att det är ett konstruktionsfel. Det korta svaret är NEJ, hjulen ska vara på det här sättet och det är inte så att du har fått något "måndagsexemplar". Anser du dig va ingenjör och vet hur man tillverkar perfekta, s.k. idiotsäkra hjul så kan du ju pröva med att skicka in en arbetsansökan till någon väskproducent.

2. Garantin täcker inte yttre våld. Alltså använder du väskan på ett sätt som får hjulen att bli totalt förstörda så är det med största sannolikhet användaren som har orsakat skadan. Vanligt förekommande är att personen får in skräp i hjulet och sen kör vidare, att man har kört väskan på ett olämpligt underlag. Har man en drulleförsäkring eller hemförsäkring + så kan man pröva med att använda den men då tillkommer ju självrisken.

3. Är butiken snäll så byter dom ut hjulen åt er gratis även om det egentligen inte ingår i garantin. Man byter absolut inte ut hela väskan, på samma sätt som bilförsäljaren inte ger dig en ny bil för att ett hjul går sönder utan i stället byter ut det trasiga hjulet så gör väskförsäljaren på samma sätt.

4. Sker en olycka vid hanteringen på flygplatsen så är det flygplatsen man rapporterar skadan till, det är dom som ska ersätta er.

5. Det kan ibland vara problem med dragkedjorna på resväskor då, (jag tror) att dom sys för hand. Ibland sys sömmen för nära dragkedjan. Detta är ett uppenbart reklamationsfall och ni får förmodligen en ny väska.

6. Problem med låset, majoriteten av alla som kommer in med väskor och säger "att låset aldrig fungerade" följde inte instruktionerna till punkt och pricka när dom ställde in låset och sen när dom använde väskan så las det in en kod som dom inte har en susning om vilken kod det var. Det här är egentligen inte heller någon reklamation men kan lösas genom att man byter lås, man får inte en helt ny resväska.

7. Spricka i väskan, händer i princip aldrig. Har varit med om det två tre gånger under många år och då har det alltid varit i kombination med att det hänt något på flygplatsen. 100% polykarbonat väskor är ganska tåliga och relativt lätta, anledningen till att dom sviktar när man klämmer på dom betyder inte att det är låg kvalite utan att på grund av att materialet är hållbart så kan man göra dom tunnare och få ner väskans vikt.

8. Fyra hjul blir vanligare och tvåhjulingar ovanligare, på rätt underlag är det ganska händigt med fyra hjul.

9. Trasigt handtag, vi får reservdelar från leverantörerna utan att krångla. Någon ny väska blir det med största sannolikhet inte.

Hinner inte skriva mer nu, måste stänga butiken och köra ut alla dryga kunder. Adjöken ;)
 
Last edited:

helmergreger

Ny medlem
En skruvmejsel och fem sekunder är ungefär vad som behövs för att ta sig in i dom flesta resväskorna. Eller en avbitartång. Vissa kan man öppna för att sedan stänga utan att det syns att någon har varit in. Även om du har ett hänglås, var sätter du hänglåset; i dragkedjorna?

"johansch skrev:
Lönar det sig verkligen att köpa Samsonite för 1500 till 3500 kr per väska och hålla på med sånt här bökande, istället för att köpa en asiatisk noname-väska för 200 kr varannat år när den förra billiga gått sönder?

I princip alla resväskor är tillverkade i Asien. I rena pengar tjänar du säkert på att köpa dom där 200kr,s väskorna men om det är värt de kan bara du avgöra. De allra billigaste väskorna brukar kunna vara tillverkade i andra material eller blandat 50% polykarbonat med 50% något annat, ibland anger tillverkaren 100% polykarbonat fast det inte är det.

Köper du i stället en Samsonite i Sverige så får du såklart betala både mer i skatt, för löner, för väskans märke, för reklamationsrätt. Du får nästan garanterat en bra väska till ett högt pris men även bra väskor kan gå sönder. Går du till skomakaren och frågar vad du kan göra för att förlänga skornas livslängd så kan du säkert få många bra tips, samma sak här, använder man resväskan på rätt sätt så håller den längre. (tänker då främst på hjulen).

Min uppfattning är att majoriteten av svenskar köper resväskor i mellanklassen 900-1300kr, alltså varken Samsonite eller 200kr,s väskor utomlands och att dom får en hyfsad resväska till ett hyfsat pris. Sen finns det den där kundgruppen som har inbillat sig att det måste vara Samsonite (dom har jobbat bra på sitt varumärke) men det finns likvärdiga väskor som inte kostar lika mycket.

Har man däremot gott om pengar kanske det inte spelar någon roll utan man vill ha själva märket på väskan då man har inbillat att den är bättre, utan att egentligen grunda det på något.
 

HKG Flyer

Medlem
Jag är otroligt imponerad av min gamla (7-8 år) stora tygväska med fyra hjul inköpt på COOP Forum. Visst, nu börjar den bli lite sliten i hörnen men dragkedjorna och hjulen funkar bra fortfarande.
Hjulen verkar även ha klarat tuffa tag på grusiga trottoarer när jag häromsistens var för snål för att ta en taxi.
 

Ubbe

Medlem
Gillar lätta väskor eftersom jag gärna handlar när jag är ute. Köpte just en Samsonite Firefox från amazone.de Väl använda pengar i mina ögon...
 
Toppen