Samsonites garanti, inte mycket värd?

Diskussion i 'Övrigt' startad av mry, 4 Februari 2013.

  1. mry

    mry Medlem

    Ort:
    Luleå
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag köpte en Samsonite väska i USA tidigare höstas. Efter att jag använt den ett tag börjar ett hjul bli skevt och det lossnar liksom mer och mer i fästet där hjulet sitter fast i väskan. Detta leder till att väskan i det närmaste blir omöjlig att manövrera på sina fyra hjul. Tippar man omkull den och kör den på 2 hjul så nöter hjulet bort plasten som är omkring hjulet.

    Jag lämnade därför in väskan i början av december på det strandlins som är servicecenter för Samsonite och då det är serviecentret som avgör om det är ett garantiärende. Jag fattar det som att de anser det är ett garantiärende och säger att de hör av sig via SMS när jag kan hämta väskan.

    Jag fick i slutet av förra veckan ett sms med den korta texten att min väska har kommit åter från Belgien och att den inte är reparerad.

    Det är en 20" samsonite spinner väska och jag har ju inte använt den mycket precis. Flugit med den hem från usa samt 1 gång till som bagage så antagligen är det fabrikationsfel på hur de har satt fast hjulet i väskan men det verkar ju inte som att deras garanti är mycket att hänga i julgran.

    Någon som har mer erfarenheter av samsonite väskor och hur det hanterar garanti?
     
  2. Kebalibre

    Kebalibre Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Fick problem med handtaget på min (minns inte exakt namn) spinner-kabinväska pga av slitage.
    Lämnade in den hos Strandlins som skickade den vidare till en reparatör i Stockholmsområdet och fick den reparerad inom 1 vecka.
     
  3. Nemo

    Nemo Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    En några år gammal samsonite vars hjul bränts sönder mot asfalten (fråga inte hur). Ringde till Samsonite Upplands-Väsby som skickade nya hjul, direkt och utan extra kostnad. Lätt att själv byta ut.

    EDIT: Det här var några år sedan. Numera: Skicka email till repair.sweden(krull-alfa)samsonite-europe.com så får du svar ganska snart från Samsonite Göteborg /Samsonite Scandinavia/.
     
    Last edited: 5 Februari 2013
  4. Jag har jättebra erfarenheter av Strandlins generellt. Dom bytte ut min Rimowa som slitits ut (på mindre än 12 månader) kostnadsfritt. Trevliga och bra priser dessutom.
     
    Fredrik Jeanson gillar detta.
  5. Gus

    Gus Medlem

    Jag har också bra erfarenhet av Strandlins. Har fått mina hjul utbytta på min Aeris Spinner två gånger, har inte ens behövt visa något kvitto.
     
  6. Att väskan kommit åter utan att vara reparerad innebär väl bara att den inte gick att reparera utan skall bytas ut.
     
  7. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag tycker det låter lite som att mry fått ett måndags-ex. Jag har inte haft några liknande problem med mina spinners. Bara en tanke; kan det vara så att du blev lurad och har fått en samsonite-kopia?

    Fö, kräver Strandlins kvitton på väskan? Jag skulle behöva ha handtaget på mitt handbagage fixat, men jag har nog förlagt kvittot.
     
  8. Chrille

    Chrille Medlem

    Ort:
    LLA
    Land:
    Sverige Sverige
    Ja, fast varför skickade dom tillbaka den i så fall?
     
  9. mry

    mry Medlem

    Ort:
    Luleå
    Land:
    Sverige Sverige
    De har skickat den åter för att de inte kan laga den då det verkar som att de inte har reservdelar till den.

    De har inte fått de handlingar som krävs för att ge mig en ny väska.

    Det här var tydligen rörigare än jag trodde, så nu måste jag ringa Samsonite själv...

    Den är förvisso köpt på Ross i USA så det är en butik där de är billiga, men jag tvivlar skarpt på att den inte är äkta. Den är nog inte årets modell men den är en äkta samsonite :)

    I mitt fall så gjorde de det, de tog även garantisedeln och lite andra papper som jag fick med väskan.
     
    Last edited: 5 Februari 2013
  10. Tja? En orsak kan ju vara att de inte vet OM kunden vill byta ut väskan? Är den då kastad kan det ju bli besvärligt att kompensera den kunden så den blir nöjd. Det finns ju folk som kan driva saker in absurdum även bland resenärer... Ska bli kul att höra om hur det gick.

    EDIT: Gick på muggen undertiden jag skrev svaret så mry hann skriva emellan
     
    Last edited: 5 Februari 2013

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×