Sammanfattande kommentar om resa med Turkish Airlines [Arlanda-Istanbul-Taipei-Tokyo]

Diskussion i 'Star Alliance' startad av Flygapan, 8 Oktober 2015.

  1. Flygapan

    Flygapan Ny medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Flight Tk1796 - ARN - IST - TPE-NRT

    Avfärd till Taipei, Taiwan för utbytesstudier.

    Flygplatsen:
    Inga konstigheter som EBG medlem och relativt erfaren resenär så var det bara att dyka upp på flygplatsen. Självklart fick man den servicen som man förväntar sig som en *A Gold. Extra väska och priority var inga konstigheter

    Lounge ARN
    Nya sas loungen på ARN var riktigt fräsch. En bra uppgradering. Fick en känsla att dryckesutbudet hade bättrats på. Gillar plockbuffen med sallad men självklart skulle man vilja ha mer. Inget slår en CIP eller senator Lounge.

    Boarding samt take off
    Resan skede för ett tag sedan men om jag inte missminner mig så var det en viss försening. Men annars gick det bra.

    Ombord på första flighten
    Valde såklart bra platser för mig och min vän. Gott om benutrymme samt nära till toalett. Kabinen var fräsch.

    Service
    Blev aningen chockerad att det serverades mat på båda turerna. Dock har det talats mycket väl om maten så kunde inte klaga på mer mat. När jag fick maten blev jag besviken. Det var små portioner, maten var ganska tråkigt och smaklös. Maten var inget som direkt lockade. Salladen var i stort sätt obefintlig (1 gurk-, 1 tomatskiva och två oliver). Mitt generella intryck är att maten som erbjuds på SAS/Lufthansa/United är betydligt godare, mer "rolig" och mer tilltalande.

    Underhållning
    Det fanns såklart ett entertainment system, ett bra utbud av filmer, serier och dokumentärer. Dock märktes det att systemet var åldrat. Wifi saknades.

    Mellanlandning samt CIP Lounge i Istanbul
    Mellanlandningen var relativt lång. Tre och en halvtimme (tror jag). Passade på att pröva på en ny lounge.

    Vi mellanlanda vid midnatt. Det fanns ett bra utbud av underhållning, dryck och mat. Märkte dock att mycket var nedstängt pågrund av det sena klockslaget och det var ett betydligt sämre utbud av mat, dryck och aktiviteter. Synd men förståeligt.

    Flight nr 2
    Här var även boarding smärtfri och denna gång var THY faktisk punktliga.

    Ombord på planet
    Detta måste vara en av turkish äldre kaniner. Den var väldigt sliten och var genomgående var det en ful turkosa design. Stolarna var något mindre rymliga än på tidigare flighten. Min stol var sönder och gick ej luta vilket gjorde resan än mer obekväm.

    Service
    Inget att tilläga från tidigare flighten. Trevligt att man får mat och dryck på båda flighterna. Men lik tidigare så var jag mer än besviken på maten.

    Underhållning
    Även här var utbudet likvärdig med det tidigare. Dock hade titlar med engelsk textning minskat och titlar med kinesisk textning ökat. Vilket är förståeligt. På denna flight var entertainmentsystemet än äldre än på den tidigare flighten och man fick arbeta hårt med att välja rätt tjänster. Även här saknades wifi.

    Landning
    Landningen gick smärtfritt. Dessvärre var en av mina incheckade väskor skadade.

    Service från turkish vid problem
    1. Den trasiga stolen
    Turkish "kollade" upp problem och fann inga problem även fast jag, min resekompis och en flygvärdinna inte kunde fälla ned stolsryggen. Den anställde antydde att jag hade inbillat mig eller hittat på. Turkish bjöd självklart inte på någon ersättning för problem.

    2. Trasig väska
    På flygplatsen blev jag tillsagd att kontakta turkish istället. Vilket jag nu har lärt mig är fel. Efter min kontakt med Turkish hamnade jag i någon mellanfas i turerna mellan Turkish och China Airlines och till en början verkade som att jag inte skulle få något ersättning här med. Efter att jag hota med att dra Turkish inför rätta och efter att jag hade skickat bilder på skador och dylikt vände sig Turkish blev helt plötsligt jättehjälpsamma. De ersatte väskan på stört, om än till en annan modell och inte lika snygg.



    Allt som allt är jag en aning besviken på självaste resan men får hoppas på att turkish skärper sig på hemresan i februari.
     
    Jones, Jakob Österberg, Joakim och 1 annan gillar detta.
  2. simon_says91

    simon_says91 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Att tillägga är väl att du gör dessa turer i Economy Class så det inte förbigår någon :)
     
  3. goransson

    goransson Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Intressant kommentar om maten. Min erfarenhet av TK är att den alltid varit av hög kvalitet och betydligt bättre än både SAS och Lufthansa. SAS mat i både Plus och Go tycker jag är så gott som oätlig. Aldrig fått något gott eller lyckats köpa något gott från menyn. Aldrig. Men smaken är ju som baken och visst finns det variation mellan flighterna.

    Jag åker ganska frekvent med TK till Asien (dock alltid i C pga jobb eller deals) och ska snart till Taipei. Nu körs linjen med en gammal A340 (inte lie-flat), men om ca 10-15 dagar ska den bytas ut mot en ny 777-300ER som är betydligt bättre. Förstår inte varför TK envisas med att köra gamla A340:eek:r till helt nya destinationer... Men snart bör alla vara pensionerade och ersatta av A330/B777.

    Min erfarenhet av TK är väldigt bra, men när något går fel (t.ex. borttappat bagage eller trasig stol) kan de vara riktigt jobbiga att ha att göra med. Stor skillnad mot SAS (är EBD) som oftast är väldigt tillmötesgående. Enda jag får som E+ (svart kort) på TK är att de, sen en tid tillbaka, alltid tilltalar mig med namn, men det ser jag inte som en stor förmån.
     
  4. Napapijri

    Napapijri Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Tur att landningen gick smärtfritt!
     
  5. Lounge Expert

    Lounge Expert Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag vill verkligen framhålla Turkish Airline som ett utmärkt flygbolag och om man som jag haft tur att få besöka många flygplatslounger , så är mitt betyg när det gäller CIP LOUNGE 4+ ( så nära 5 man kan komma ).
    Jag har jobbat med Turkish Airline och har naturligtvis också rest mycket med dom , speciellt då till Asien , så kan förstå om några tycker mitt inlägg är " partiskt " .
     
  6. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har aldrig förstått varför vissa framhäver Turkish som ett så fruktansvärt bra bolag. Mina erfarenheter ligger mycket närmare @Flygapan's än dessa idylliska beskrivningar man ibland ser.

    Nu har jag inte själv besökt deras lounge i Istanbul så jag kan inte uttala mig om den specifik, men vad är det som gör den så mycket bättre än ANA's lounge på Narita eller Thais lounger i Bangkok eller Air Chinas nya lounge i Shanghai? Jag tycker man rätt ofta läser att den här är överfull och att det är svårt att få plats eller låna vilrum.
     
    Alf och flum gillar detta.
  7. Juraj

    Juraj Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    För min del är Turkish ett jättebra bolag när det gäller erfaranheten i luften. Men när det gäller kontakt med deras kundtjänst så blir det vanligtvis mindre bra.

    Har aldrig märkt att det var överfull i CIP-loungen. Ja, det brukar vara många därinne, men stället så så stort att det alltid går att hitta en bra plats att vila (bion till exempel).
     
  8. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Gillar TK starkt. Visserligen är de inte perfekta, i vissa avseenden men produkten i förhållande till priset är näst intill oslagbar. Tycker att servicen har förbättrats på sistone, blev tilltalad vid namn som Elite i Business. Fungerande priority boarding på Arlanda och Istanbul, fräsch 5 veckor gammal A321 med recliners på det korta segmentet. På A330 till Bangkok var 27/28 stolar sålda, varav den sista ledga platsen blockades bredvid mig. Frågade om detta på Arlanda, vilket de märkligt nog lyckades fixa. Utmärkt service!

    Nackdelarna jag ser är serveringstiden som tog en bra bit över 3 timmar, och likaså påfyllningen av dryck som inte sker proaktivt. Fick inget vin till maten och Champagnen serverades varm. De behöver organisera sin service bättre.

    Största problemet med Turkish är att de eskalerar förväntningarna hos kunden, som ibland inte uppfylls, därav besvikelsen. Håll förväntningarna på en lagom nivå så blir det bra.

    @agehall du får besöka loungen, innan du gör dessa djärva jämförelser ;) Tycker att loungen har blivit mycket bättre nu när nedre planet är öppet. Finns gott om plats även i rusningstid. Skulle nog säga att maten är det bästa med den loungen.
     
    Vaniljvodka gillar detta.
  9. Kelgris

    Kelgris Medlem

    Jag håller med de flesta, som tycker att TK:s mat är alldeles utmärkt. Det är Do & Co som svarar för catering; detta kan ge en bra fingervisning på standarden.

    På en kvällsflygning från Stockholm till Istanbul för ca två veckor sedan såg menyn ut så här:
    TR01.jpg

    Förrätt:
    TR02.jpg

    Huvudrätt:
    TR03.jpg

    Det kunde tidigare ha varit ett problem med att hitta en ledig plats på loungen i Istanbul. Dock är det gott om plats numera efter att nedre våningen har öppnats. Det är också bra att förvaringsskåp finns för resväskor som Lufthansa har i Frankfurt.
    TR04.jpg
     
    Last edited: 10 Oktober 2015
    Gus och Vaniljvodka gillar detta.
  10. Det Istanbuls flygplats som är det största problemet, har aldrig lyft därifrån med mindre än 40 min försening...
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×