Senaste nytt

Samlingstråd - missöden med ATR och Jettime

Det mest irriterande, som borde gå att åtgärda, är att JetTime inte tillåter hörlurar under start/landning.
Framförallt är det på ett turbopropp som taxar för start som jag saknar dessa.

Finns ju ingen logik i det. Jag fick uppleva det nu senast mellan CPH - GDN. När jag frågade varför så fick jag till svar - "Safety" - jaha på vilket sätt då undrade jag, men där fick jag inget svar.
 
10 DEC

GDN - CPH.

Ingen seatblock trots lediga platser. Inget kaffe eller dyl utan bara sura miner. Prioboarding = 0.

Det konstiga är nivån. Förra gången på samma sträcka så fanns det t.om öl och vin för Plus.
 

Andreaszan

Medlem
Får jag svara med en fråga her? ATR er jo lite av luftens traktor pga den låga farten och begrensade komforten. Stämmer misnöjet her från hårdvaran, mjukvaran (dvs Jettime service level) eller båda?

SAS dumpade Q400 efter problemen med landingställen, men det er jo de facto en Rolls Royce jämfört med ATR...jag er nyfiken på om problemet er jettime eller ATR...
 
Får jag svara med en fråga her? ATR er jo lite av luftens traktor pga den låga farten och begrensade komforten. Stämmer misnöjet her från hårdvaran, mjukvaran (dvs Jettime service level) eller båda?

SAS dumpade Q400 efter problemen med landingställen, men det er jo de facto en Rolls Royce jämfört med ATR...jag er nyfiken på om problemet er jettime eller ATR...
Jag tycker att det är nice med turbopropp och nya ATR:er är det inget fel på att flyga nån timme med. Har testat olika bolag som kör ATR runt om i världen. Det är nog en kombi av SAS-kaos och Jettimes slöa attityd som gör oss irriterade här.
 
A

Aurora

Guest
[DISCLAIMER: dette er en ren fakta-opplysning]

Finns ju ingen logik i det. Jag fick uppleva det nu senast mellan CPH - GDN. När jag frågade varför så fick jag till svar - "Safety" - jaha på vilket sätt då undrade jag, men där fick jag inget svar.

EASA (EASA | European Aviation Safety Agency krever at selskapet som eier operatørlisensen til et fly (for SAS' flyvninger operert av JetTime, er dette JetTime) gjør en papirsøknad med redegjørelse for gjennomgått prosedyre, før man kan tillate bruk av elektronikk under takeoff og landing. Dette har ikke JetTime gjort. Derfor kan man ikke ha elektronikk på. Så jo, det finnes logikk i det :)

EASA allows electronic devices to remain On and Connected throughout the flight | EASA

"Airlines can also allow the use of portable electronic devices (PEDs) throughout the flight, after a safety assessment process. As a result, passengers will be able to use their PEDs just like in any other mode of transport: throughout the trip."
 

Agö

Medlem
Får jag svara med en fråga her? ATR er jo lite av luftens traktor pga den låga farten och begrensade komforten. Stämmer misnöjet her från hårdvaran, mjukvaran (dvs Jettime service level) eller båda?
Absolut inte. Kärrorna är nya och fräscha (med något undantag, tror jag), kabinen är ljus och fin och det är rimligt mycket plats även om man inte får SB. Det är det gamla vanliga, för dålig uppföjning och för låga krav från beställaren. Underleverantören gör vad den vill.
 

Andreaszan

Medlem
AC-problemet har jag lest om, det er något om at den drivs inte av apu'en men av motorene tror jag.

Men planen er det altså inget fel på men mer service-produkten. Altså et Jettime/SAS-problem...

Takk!
 

olo

Medlem
Får jag svara med en fråga her? ATR er jo lite av luftens traktor pga den låga farten och begrensade komforten. Stämmer misnöjet her från hårdvaran, mjukvaran (dvs Jettime service level) eller båda?
Absolut inte. Kärrorna är nya och fräscha (med något undantag, tror jag), kabinen är ljus och fin och det är rimligt mycket plats även om man inte får SB. Det är det gamla vanliga, för dålig uppföjning och för låga krav från beställaren. Underleverantören gör vad den vill.
Jag håller med till 100%.

Om det är en blankett som hindrar oss från att ha hörlurar vid start/landning, så skulle SAS kunna ställa krav på att de fixar den blanketten. Det skulle ex. kunna ingå vid beställning/upphandling.

Om man flyger på CPH, så innebär ATR antingen A-pir eller bussgate. Det ökar också flygtiden. På pendlarmötet i Göteborg pratades det om att pax från 06:30 (ATR) och 06:55 (A32X) är i princip samtidigt på CPH, om både flygtid och tid från/till terminalenerna tas i beaktande. I torsdags flög jag CPH-GOT som har en "flygtid" på 55 min enligt tidtabell. När jag då åker buss i totalt 15 min så stärker inte det känslan för ATR. Det handlar inte om den hårda produkten, utan hur flygplatserna hanterar mindre flygplan och vilken servicenivå beställaren ställer på flygplatsen.

Sen finns det en sak som handlar om SAS operations. På kortare linjer tillämpas reducerad ombordservice. Inget konstigt med det att utbudet/serveringen av mat & dryck anpassas efter reslängd, men det innebär också att om reslängden sedan ökas med 30% så måste serviceutbudet följa med. Oavsett destination.
 
Toppen