Får jag svara med en fråga her? ATR er jo lite av luftens traktor pga den låga farten och begrensade komforten. Stämmer misnöjet her från hårdvaran, mjukvaran (dvs Jettime service level) eller båda?
Absolut inte. Kärrorna är nya och fräscha (med något undantag, tror jag), kabinen är ljus och fin och det är rimligt mycket plats även om man inte får SB. Det är det gamla vanliga, för dålig uppföjning och för låga krav från beställaren. Underleverantören gör vad den vill.
Jag håller med till 100%.
Om det är en blankett som hindrar oss från att ha hörlurar vid start/landning, så skulle SAS kunna ställa krav på att de fixar den blanketten. Det skulle ex. kunna ingå vid beställning/upphandling.
Om man flyger på CPH, så innebär ATR antingen A-pir eller bussgate. Det ökar också flygtiden. På pendlarmötet i Göteborg pratades det om att pax från 06:30 (ATR) och 06:55 (A32X) är i princip samtidigt på CPH, om både flygtid och tid från/till terminalenerna tas i beaktande. I torsdags flög jag CPH-GOT som har en "flygtid" på 55 min enligt tidtabell. När jag då åker buss i totalt 15 min så stärker inte det känslan för ATR. Det handlar inte om den hårda produkten, utan hur flygplatserna hanterar mindre flygplan och vilken servicenivå beställaren ställer på flygplatsen.
Sen finns det en sak som handlar om SAS operations. På kortare linjer tillämpas reducerad ombordservice. Inget konstigt med det att utbudet/serveringen av mat & dryck anpassas efter reslängd, men det innebär också att om reslängden sedan ökas med 30% så måste serviceutbudet följa med. Oavsett destination.