Senaste nytt

Saknade poäng pga mellannamn

Johanna

Medlem
Bodde 3 nätter i Prag i december men hade inte fått några poäng för det. Chattade med Hilton idag och frågade varför. Då visade det sig att jag inte får några poäng för att jag måste vara den som bor där. De sa samma som bokade, bor och betalar. Jag sa att jag bott där. Hon sa att den registrerade var Johanna Nnnn Mmmm Eeee och på mitt Hiltonkonto är Johanna Eeee registrerad. Jag sa att Mmmm är mitt mellannamn. Jag fick mina poäng men hon poängterade att det var ett undantag och att jag måste säkerställa så att de inte registrerar mitt mellannamn framöver.

Det känns väldigt petigt. Kan förstå att det kan missas genom en elektronisk matchning men att om jag kontaktar dom även ska kunna få poäng framöver.
 

Maja

Medlem
Du hade väl kvittot där du hade kunnat bevisa att det var du som bodde där?

Gissar att du inte hade bokat direkt via Hhonors-sidan? Eller hur uppstod problemet från början med att ditt mellannamn kom in i bilden?
 

Johanna

Medlem
Du hade väl kvittot där du hade kunnat bevisa att det var du som bodde där?

Gissar att du inte hade bokat direkt via Hhonors-sidan? Eller hur uppstod problemet från början med att ditt mellannamn kom in i bilden?
Jag hade bokningsnummer men vet inte var kvittot är.

Jag hade bokat via sidan och allt låg i min profil. Grejen var att de försökte mena att det inte var jag som bott där. Så även om jag betalat och bokat så menade de att det var tveksamt att det var jag som bott där då mitt mellannamn var reggat och det då kunde vara en annan person.
 

Maja

Medlem
@Johanna Vad märkligt då det var bokat via sidan etc. Då är det ju hotellet som har registrerat dig (du visade kanske passet?) och därmed lagt in ditt mellannamn?

Mycket märkligt alltsammans.

Det gäller med andra ord att vara uppmärksam vad tusan som står på kvittot när man checkar ut och att ens Hhonors-nummer finns registrerat.

Skönt att det löste sig denna gång! Har inte varit med om något liknande själv.
 

ACervin

Medlem
Name matching är man ofta kinkiga med utomlands. Kanske är det brist på personnummer som gör att man identifierar sig med namn och adress. Jag har haft problem med poäng både från British Airways och Qantas samt Qatar med name mismatch, mitt tilltals namn är mitt andra namn i passet, så tidigare använde jag tilltals namnet + efternamn, men kör nu konsekvent allting enligt mitt pass och registrerar alla mina medlemskap enligt passet så att namnen i mina reservationer matchar min frequent guest/flyer profil. Jag skulle råda dig till att hålla koll på hur du använder dina namn i dina bokningar och se till att de matchar din profil, försök lägga upp en konsekvent linje för att undvika trassel i framtiden. För att ändra namn in min British Airways profil så att det matchade passet fick jag skicka in vidimerad kopia av pass till BA! Jag vet fånigt, men så fungerar det internationellt och jag har själv spenderat mycket onödig tid på att reda ut detta.
 
Last edited:

Tostarp

Medlem
'Tilltalsnamn' är Svenskt och finns inte utomlands öht. Hade själv mycket problem med detta innan då mitt tilltalsnamn också var 'i mitten' som mellannamn. Har faktiskt missat flyg pga detta!

Löste det så att jag helt enkelt bytte plats på mina förnamn i folkbokföringen och fick tilltalsnamnet först. Detta kostar inget att göra och går på en vecka.
 

ACervin

Medlem
@Tostarp Bra lösning. Önskade jag hade gjort det innan jag flyttade utomlands. Nu är alla officiella papper med mellannamnet först, vågar inte ens tänka på vad som skulle hända om jag började mixtra med det.
 
Toppen