Senaste nytt

Saknade inresetillstånd till USA och blev nekade boarding

Palazzi

Medlem
Krävs det inte "Dessa uppgifter ska finnas i bokningen minst 72 timmar före avresa annars kan du bli nekad ombordstigning"
Om de hade blivit incheckade vart skulle deras väskor hamnat ? Kort transittid mm hade det kanske ändå inte funkat ...
La det mest som en varning för läsare av forumet

I värsta fall i USA. Dock var de nog värda mindre än 60k, och de skulle ju ändå till USA med ett senare flyg.
Det som motsätter att kravet på 72h är ju att de fick flyga med ett senare flyg... Så riktigt så hårt är det ju inte i praktiken. Fick inte intrycket av att de behövde vänta tre dygn på nästa flyg (?)
 

NyfikenGrau

Medlem
Måste varit Air Berlin, inte Lufthansa.

Jag hjälpte min far att boka biljett till USA nyligen, med Swiss, och måste säga att jag har full förståelse för om någon missar att det behövs ESTA - jag såg iaf ingenting om det på Swiss bokningssidor. Det enda som kom upp var det där API, men det har ju många bolag till många länder. Hade jag inte vetat att ESTA behövts hade nog resan kunnat sluta trist för honom på Arlanda också.

Det kan ju inte vara så svårt att lägga in en påminnelse om detta på bokningssidorna, typ som man får om man t.ex. ska boka biljett till Ryssland (visumpåminnelse).
 

KNA

Medlem
I värsta fall i USA. Dock var de nog värda mindre än 60k, och de skulle ju ändå till USA med ett senare flyg.
Det som motsätter att kravet på 72h är ju att de fick flyga med ett senare flyg... Så riktigt så hårt är det ju inte i praktiken. Fick inte intrycket av att de behövde vänta tre dygn på nästa flyg (?)
You have a point there!
 

AABack2ARN

Medlem
Först och främst är det faktiskt inte alla som får sitt ESTA godkänt på minnuten. Det kan ta upp till 72 timmar att överhuvudtaget få det godkänt - även om det oftast går igenom omedelbart. Och du kan begära ESTA fram till incheckning.

Är det bara jag som tycker att de €1400 de skall få tillbaka i flygskatter är ett ganska högt belopp om hela originalresan kostade SEK29000? Låter som om de också får tillbaka bränslepålägget och det låter ganska generöst i mina öron.

För övrigt har Swiss och de flesta bolag denna information ganska lättillgänglig. på swiss.com under fliken Prepare finns det såväl ett alternativ för worldwide immmigration och ett för USA.

Jag tror dock den största utmaningen är att vi svenskar är lite för bortskämda med att vi tror oss kunna resa hur som helst och kanske i synnerhet till USA eftersom det skrivs så mycket om just det landet.
 
  • Gilla
Reactions: Pho

Jonas C

Medlem
Flygbolagen riskerar dryga böter om de släpper ombord någon utan ESTA/Visum så jag kan förstå att incheckningsagenten var extra hård.
 

johansch

Medlem
Eftersom amerikaner inte behöver hala fram sina kreditkort för att köpa någon mystisk entré-biljett till Sverige från någon skum svensk regerings-driven website minst 72h innan de flyger till Sverige har jag faktiskt ganska stor förståelse för den här familjens problem. Det är är victim blaming att att säga att de var dumma/oinformerade. Är väldigt besviken på att EU inte lyckats ställa högre krav på USA i den här frågan.
 
Last edited:

Jonas C

Medlem
Eftersom amerikaner inte behöver hala fram sina kreditkort för att köpa någon mystisk biljett till Sverige från någon skum svensk regerings-driven website minst 72h innan de flyger till Sverige har jag faktiskt ganska stor förståelse för den här familjens problem. Det är är victim blaming att att säga att de var dumma/oinformerade. Är väldigt besviken på att EU inte lyckats ställa högre krav på USA i den här frågan.
Å andra sidan har ju EU-medborgare det lättare att ta sig runt i världen, i synnerhet då Amerikaner ofta får betala dyra inreseavgifter i vissa länder, samt dyrare visum.
 

johansch

Medlem
Det är ju för att amerikanerna, till skillnad mot EU-länderna, tvingar invånarna från dessa länder som vill besöka USA att hoppa genom fler ringar och betala mer. Dessa länder gör rätt att bestraffa amerikaner för detta, EU gör fel som ser mellan fingrarna på ett naivt snällt vis.
 

johansch

Medlem
Det som EU uppenbart borde göra är ju att införa en entré-avgift för amerikaner på, säg, 15 EUR. De kan betala med kreditkort eller kontanter. När de betalat släpps de in och får ett litet kort som säger "Ursäkta att vi krävde betalning; enda anledningen är att ert land tar betalt för att släppa in Européer. Så fort er regering slutar med det så lovar vi att sluta med detta. Ha en trevlig resa!"
 
Eftersom amerikaner inte behöver hala fram sina kreditkort för att köpa någon mystisk entré-biljett till Sverige från någon skum svensk regerings-driven website minst 72h innan de flyger till Sverige har jag faktiskt ganska stor förståelse för den här familjens problem. Det är är victim blaming att att säga att de var dumma/oinformerade. Är väldigt besviken på att EU inte lyckats ställa högre krav på USA i den här frågan.

Jag håller med dig i alla punkter förutom "victim blaming" dom är inte offer, dom var bara just klantiga. Om man reser runt i världen så är det ens eget ansvar att hålla reda på reglerna. Det kan inte vara någon annans ansvar att se till dom att fyllde i ESTA delen. Det behövs bara en enkel googling för att få reda på vad som gäller.....
Let me google that for you

Om jag glömmer att besiktiga bilen och får böter av polisen skulle jag inte kalla mig "victim" utan bara korkad!

Javisst det är synd att dom missade ESTA delen, det är tråkigt att flygbolaget inte kunde vara flexibla, det är surt att få punga ut extra mycket pengar för att få komma på semester men offer är dom inte!

Att sen gå ut i tidningar och gråta ut är enligt mig löjligt. Däremot som en varning till andra resenärer är det en bra artikel, glöm inte ESTA, det kan bli dyrt!
 
Toppen