Sake-tråden

Diskussion i 'Övrigt' startad av IPC_Mataveri, 25 Maj 2015.

1. IPC_Mataveri

IPC_Mataveri Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Efter att läst här både om Gin, öl, Whisky så finns det nog några som tycker om Sake.

För det första ska det vara ett é över et?
    Skall den vara kall eller varm?
    Före under eller efter maten?

Förra torsdagen fick jag tag i hand drejade sake koppar från @ESSA som jag idag prövade!
    En bra kombination.
    Bifogar en bild.

IMG_1287.jpg

Gus och ESSA gillar detta.
  2. flum

flum Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Enligt James Bond (man lever bara två gånger) ska den hålla 98.4 grader Fahrenheit vilket borde motsvara ungefär kroppstemperatur. Huruvida detta är "korrekt" eller inte låter jag vara osagt. Gjorde en insats på Sake-buffen som ANA hade i loungen på NRT men har inte än riktigt lärt mig.

Gus och IPC_Mataveri gillar detta.
  3. ESSA

ESSA Medlem

Så trevligt!
    Kommer följa tråden med stort intresse.
    Det var roligt att dreja dem och det kan mycket väl tänkas bli fler framöver.

Edit

Gör dig sällskap!
    Men det klassar inte in som sake. image.jpg image.jpg image.jpg

Last edited: 25 Maj 2015
    Gus gillar detta.
  4. Gus

Gus Medlem

Om James Bond säger så, så är det korrekt! ;) Även fast jag är ett stort Bondfan föredrar jag dock kylskåpskall sake, gärna med sojabönor som tilltugg. Sake är utmärkt som aperitif. Jag fick upp ögonen för sake efter vår bröllopsresa i Japan förra året. Vi fick med oss några utsökta flaskor sake från Japan Airlines som en liten present efter att ha flugit med de i businessclass. :)

Väldigt snygga koppar som @ESSA gjort :).

ESSA gillar detta.
  5. m10

m10 Medlem

Om man ska vara petig -- och det ska man väl? -- så betyder "sake" (酒) alkohol, i generell mening. Nihonshu (日本酒), som alltså betyder japansk alkohol, är en mer riktig benämning. Hur som helst: aldrig något "-é".

Gärna rykande varm (atsukan) på vintern! Men att värma upp en finare sort är olyckligt, ity mycket av smaken går såklart förlorad. Bra buzz dock. Dricker för egen del helst så pass kallt att glaset blir lätt immigt. Beror dock helt på om det äts något till, och vad. Och givetvis vilken typ av nihonshu som serveras. Föredrar torrare varianter (karakuchi).

tågnörd, IPC_Mataveri och Resenären gillar detta.
  6. ESSA

ESSA Medlem

Tackar!

Intressant med tecknen. Ska de vara japanska?
    Det är samma tecken och betydelse på kinesiska. "Riben jiu"

7. jumbooze

jumbooze Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag antar att det är Kanji (Kanji – Wikipedia

ESSA gillar detta.
  8. Resenären

Resenären Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Med dylik expertis kanske bifogade bild kan få en förklaring. Bild från "snabbköp" i Japan, förpackning 4 * 4 liter:

image.jpg

9. nilsson

nilsson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det är ett Amerikanskt påfund för att markera att e ska uttalas. Behövs inte på svenska.

10. @ESSA Raku-bränner du?

ESSA gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!