Senaste nytt

Søker svensk advokat

Jeg har krav på EU261-kompensasjon fra Qatar Airways, men de nekter å betale.
Jeg er egentlig tysk, men jeg kan visst ikke saksøke dem i Tyskland siden flyreisen startet fra ARN.

Derfor søker jeg en svensk advokat som kan saksøke Qatar Airways for meg i Sverige.
Transportklagenemda, forbrukerombudet osv. bryr jeg meg ikke om. Det tar for lang tid og resultatet er usikkert.
 

Agö

Medlem
Nei, disse selskapene er useriøse og helt unødvendige. Hater dem som pesten.
Advokaten må gjerne ta 10.000 kr i timen, det må Qatar Airways dekke siden de kommer til å tape i retten.
Du bör tala med din advokat om möjligheterna till att öht få ersättning för rättegångskostnader i ett mål av denna karaktär, s k småmål. Vardera part står egna kostnader så det kommer bli en dyr historia för dig. Det är inte för inte som de företag som du hatar som pesten finns till...
 
Liten oppdatering her. Har hørt med en svensk advokat, og det var jo en heller skuffende opplevelse. :(

Kort fortalt, selv om man vinner i retten, så får man ikke dekket advokatregningen sin i så små saker.
Derfor anbefaler de at man saksøker flyselskapet uten advokat.
Jeg forstår at dette bidrar til at folk ikke overlaster rettsvesenet (i motsetning til Tyskland, der folk går til sak pga. trädgårdstomter osv.), men det svekker jo samtidig rettssikkerheten. "Bøller" kan bare scamme folk for masse små beløp og ingen vil orke å gå til sak mot dem.

Anyway, hva er riktig vei videre her? Må man gå via Allmänna reklamationsnämnden (ARN) først? Eller kan/burde man bare levere en stämningsansökan til tingsrätten med engang?
Jeg vurderer å bruke noen som Flightright/EUClaim etc., bare for å slippe arbeidet. Men jeg vet ikke hvor lang tid de bruker og hvilken vei de går. Registrerer de bare saken hos ARN?

Grunnen til at jeg misliker dem er at Flightright etc. (mange av dem er tyske selskaper, Flightright f. eks. er tysk) bare utnytter folks uvitenhet:
I Tyskland kan man altså bare velge seg en advokat og saksøke flyselskapet. Og dersom man vinner, må motparten betale alt, selv om advokat-utgiftene er langt høyere enn selve kompensasjonen saken handlet om. Dvs. så lenge det er helt klart at man kommer til å vinne, så er det helt unødvendig å bruke et slikt selskap. Men de spiller på frykt og later som om kundene ikke har noen sjans til å få kompensasjonen ellers. Og det stemmer jo rett og slett ikke.

Har noen erfaring med Flightright et al. i Sverige?
 
Se över din hemförsäkring ibland finns det rättsskydd där.

Jeg har rettsskydd fra Tyskland og jeg tipper den hadde betalt for advokaten.
Men om jeg vinner får vi vel kanskje 8000 kr i kompensasjon + 2000 kr til advokaten. Men om de faktiske utgiftene til advokaten er 7000 kr (f. eks.), så mangler det jo 5000 kr. Og det lønner seg altså ikke, da har jeg ikke lyst til å bruke forsikringen min.
 

danielhog

Medlem
Det är samma info som du fått i tråden, därav också min rekommendation från början att låta någon annan göra jobbet.

Småmål är den svenska termen för mindre mål i tingsrätten.

Du kan själv gå direkt till tingsrätten då ARN inte är juridiskt bindande men de flesta företag följer ARNs rekommendationer. Även tingsrätten lägger stor vikt vid ARNs utlåtande.

En bra strategi är att gå till ARN först, få ett utlåtande i din favör, och sen om bolaget inte vill betala gå till tingsrätten med ARNs utlåtande i ryggen.
 
Toppen