Senaste nytt

Sönder väska under SAS-resa

Vax

Medlem
Låter ju bra att de verkar ha gjort något rätt. Om du nu itne fick din väska borde du ju kunnat ha anmält den som ej levererad, att det kom en annan väska med dina saker har ju inte med saken att göra då din väska fortfarande är borta.
Saknas det alltså saker i väskan som du fått? Dvs de skickade inte med allt i väskan? Om nu ölflaskor gick sönder kan jag väl visserligen förstå att man inte lägger ner massa glassplitter i väskan i onödan.

Du får gärna hålla oss uppdaterade på hur de löser detta. Onekligen är ju väskan totalförstörd det kan de inte snacka sig ur och det är inget "normalt slitage" eller "normal hantering" som vissa andra bolag vill få liknande saker att vara. PING @simon_says91

Det var så vi gjord och kom överens med han i bagagehantering att min väska var helt förstörd och struntade helt i att min saker packats om i en ny väska. Angånde de saknade grejor så är de fortfarande borta... men de borde varit rejält skadade. Men glassplittret var kvar då ölen var väldigt väl förpackade och förpackning hade inte gått sönder men flaskan inne i den
 

ESSA

Medlem
De saknade sakerna får du alltså anmäla som stulna?
Så länge du inte får bilder på dessa som förstörda?
Om det blir ditt försäkringsbolag som ska ta itu med det behöver de kanske bevis?
Eller kommer flygbolaget stå för allt på en lista du förser dem med?
Det kan ju vara svårt att komma ihåg varenda pryl man packat med, säkert sånt man kommer på när man väl ska använda det nästa gång.
Nyfiken på hur det går för dig.
 

pqvst

Medlem
Min väska blev skadad under resa från Tokyo till Birmingham och jag upptäckte skadan först dagen efter. Jag befinner mig nu i London och flyger till Hong Kong på torsdag. Det känns lite "risky" att fortsätta resa med väskan, dock hade jag nog kunnat tejpa eller plasta in den. Vad tycker ni jag ska göra för att ev. få en ny väska eller ersättning?

Jag ringde SAS kundtjänst och de verkar inte kunna ge mig något vettigt svar. De bara hänvisar mig till andra telefonnummer som inte verkar vara relevanta (Global Baggage Solutions och Arlanda Ground Handling).
 

Attachments

  • 2017-11-27 22.38.16.jpg
    2017-11-27 22.38.16.jpg
    72,2 KB · Visningar: 164

Jönsson

Medlem
Min väska blev skadad under resa från Tokyo till Birmingham och jag upptäckte skadan först dagen efter. Jag befinner mig nu i London och flyger till Hong Kong på torsdag. Det känns lite "risky" att fortsätta resa med väskan, dock hade jag nog kunnat tejpa eller plasta in den. Vad tycker ni jag ska göra för att ev. få en ny väska eller ersättning?

Jag ringde SAS kundtjänst och de verkar inte kunna ge mig något vettigt svar. De bara hänvisar mig till andra telefonnummer som inte verkar vara relevanta (Global Baggage Solutions och Arlanda Ground Handling).
Egentligen ska du anmäla skadan direkt i ankomsthallen. Tror du kommer få till svar att du inte efterhand kan hävda att skadan uppstod just där. Dessutom måste anmälan göras inom en vecka. Du kan annars kolla hur dina försäkringar ser ut men jag gissar att även de vill att du ska ha anmält skadan i ett tidigare skede. Generellt ska du vända dig till ditt flygbolag om du upptäcker skadan i efterhand.
 

pqvst

Medlem
Egentligen ska du anmäla skadan direkt i ankomsthallen. Tror du kommer få till svar att du inte efterhand kan hävda att skadan uppstod just där. Dessutom måste anmälan göras inom en vecka. Du kan annars kolla hur dina försäkringar ser ut men jag gissar att även de vill att du ska ha anmält skadan i ett tidigare skede. Generellt ska du vända dig till ditt flygbolag om du upptäcker skadan i efterhand.

Efter många samtal lyckades jag göra en "damage report" med SAS. De gav mig först en massa nummer att ringa i England, men de fungerade inte. I och med att jag fortfarande är på resande fort så ska jag göra en reklamation via deras webb formulär.
 
Toppen