Senaste nytt

Sökes: förslag, tips och inspiration till reseupplägg Stockholm-Fiji

wesslan

Ny medlem
Har följt forumet med stort intresse ett tag och det finns utan tvekan många miles erfarenhet samlat här. Nu skulle jag behöva lite tips och råd inför en resa i jobbet till Fiji.

Uppdragsgivaren, som jag inte känner särskilt väl, ombesörjer bokning via resebyrå vilket innebär att det med största sannolikhet blir ekonomibiljett. Däremot verkar dom vara flexibla vad det gäller resrutt samt längd, så jag tänkte passa på att föreslå en rutt där jag kan semestra lite på vägen ner eller hem, alltså att lägga ca två veckor på att resa hem i lugn och ro och kombinera nytta med nöje.

Vilket skulle enligt er vara den optimala bokningen om ni ser till följande parametrar;

1) Boka med bolag som ger störst möjlighet att göra cashupgrades även med billigare ekonomibiljetter.

2) En trevlig rutt med stopp man kanske inte besöker om man inte passerar, alt. platser man absolut inte bör missa om man ändå ska kuska hela vägen till Fiji.

3) Ur ett eurobonusperspektiv, då främst intjäning eftersom jag trillar ner från EBG lagom tills jag ska ut och resa

Varifrån vill du börja din resa?
Stockholm
Var är din destination? Nadi, Fiji (NAN)
När vill/behöver du resa ut? På plats senast 6/8
När vill/behöver du komma hem? Kan påbörja resa hem 24/9
Hur länge vill du vara borta? Två veckor innan eller efter datumen ovan.
Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
I vilken kabinklass? Eftersom uppdragsgivaren bokar blir det utan tvekan ekonomi, men vilken rutt/flygbolag är bäst ur cashuppgradering till premium ek eller business från ett EuroBonus-perspektiv?
Med vilka flygbolag vill du flyga med? Helst med Star Alliance
Vad är din budget? (per person) max 10 000 SEK per person
Vad är det viktigaste för dig? Trevligast rutt med stopp på vägen, uppgraderingsmöjligheter, bäst poängintjäning
Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Söker tips och förslag till resrutt över två veckor. Hongkong, Singapore, KL, Borneo, Sydney, Brisbane?
 

Taggen

Medlem
Vi åker dit i December men vår routing är inte så exklusiv. ARN-FRA-BKK-MEL-AKL-NAN på ditvägen med ett kort stop i Melbourne och ett längre i Auckland. Hem blir det NAN-AKL-BKK-ARN. Vi flyger med Thai och Air New Zealand. Dock delvis på poäng. Skall du tjäna EB-poäng så är det Air New Zealand som gäller från Auckland sista biten så i Nya Zealand skall du definitivt planera in ett stopp om du inte varit där. Kan dock säga att en separat biljett mellan Auckland och Nadi är rätt dyr om du köper separat. Jag undrar om du ens kommer dit på 10k.
 
Har följt forumet med stort intresse ett tag och det finns utan tvekan många miles erfarenhet samlat här. Nu skulle jag behöva lite tips och råd inför en resa i jobbet till Fiji.

Uppdragsgivaren, som jag inte känner särskilt väl, ombesörjer bokning via resebyrå vilket innebär att det med största sannolikhet blir ekonomibiljett. Däremot verkar dom vara flexibla vad det gäller resrutt samt längd, så jag tänkte passa på att föreslå en rutt där jag kan semestra lite på vägen ner eller hem, alltså att lägga ca två veckor på att resa hem i lugn och ro och kombinera nytta med nöje.

Vilket skulle enligt er vara den optimala bokningen om ni ser till följande parametrar;

1) Boka med bolag som ger störst möjlighet att göra cashupgrades även med billigare ekonomibiljetter.

2) En trevlig rutt med stopp man kanske inte besöker om man inte passerar, alt. platser man absolut inte bör missa om man ändå ska kuska hela vägen till Fiji.

3) Ur ett eurobonusperspektiv, då främst intjäning eftersom jag trillar ner från EBG lagom tills jag ska ut och resa

Varifrån vill du börja din resa?
Stockholm
Var är din destination? Nadi, Fiji (NAN)
När vill/behöver du resa ut? På plats senast 6/8
När vill/behöver du komma hem? Kan påbörja resa hem 24/9
Hur länge vill du vara borta? Två veckor innan eller efter datumen ovan.
Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
I vilken kabinklass? Eftersom uppdragsgivaren bokar blir det utan tvekan ekonomi, men vilken rutt/flygbolag är bäst ur cashuppgradering till premium ek eller business från ett EuroBonus-perspektiv?
Med vilka flygbolag vill du flyga med? Helst med Star Alliance
Vad är din budget? (per person) max 10 000 SEK per person
Vad är det viktigaste för dig? Trevligast rutt med stopp på vägen, uppgraderingsmöjligheter, bäst poängintjäning
Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Söker tips och förslag till resrutt över två veckor. Hongkong, Singapore, KL, Borneo, Sydney, Brisbane?
Är du helt säker på att din uppdragsgivare betalar extra för stopp på vägen? Det brukar innebära väsentligt dyrare flygbiljetter.
 

wesslan

Ny medlem
Tack @Taggen, Nya Zealand är absolut ett intressant resmål, men kanske lite för svalt i augusti?

@Jakob Österberg ja, det är oklart, det har vi inte diskuterat, frågan formulerades som: ”vill du resa såhär eller har du något annat reseförslag?”

Det är absolut rimligt att utgå från att om resan blir betydligt dyrare med stopp kommer jag att stå för den kostnaden.
 

LPC123

Medlem
Tänk på att dom billiga biljetterna med Air Newzealand inte ger några poäng för resor till fiji etc. kan rekomdera att ta båten från Nadi till någon av dom mindre öarna som tex Treasure Island. Ca 1timma med båt från Denerau.
Annars ett stopp i Singapore som alltid är trevligt.
 
Toppen