Senaste nytt

Sökes: 2-4-1 Stockholm- Costa Rica/Centralamerika i Business över jul/nyår

Migato

Medlem
Hej, Har nu fått min första 2-4-1 voucher och är sugen på att åka någonstans varmt över jul och nyår. Jag och sambon har fastnat för Costa Rica. men är öppen för andra förslag i Centralamerika. Vi sparar även EB-poäng till vår nästa 2-4-1 voucher så vill inte spendera alldeles för många EB-poäng. Därför är vår budget ca 120k EB-poäng

Mauritius/Seychellerna för 90k EB ger ju väldigt mycket i värde men faller tyvärr bort. Detsamma gäller Maldiverna.

Jag upskattar all hjälp jag kan få! :)
  • Varifrån vill du börja din resa? Stockholm
  • Var är din destination? Costa Rica helst eller någon annan stans i Centralamerika(strandsemester).
  • När vill/behöver du resa ut? 21-23 december
  • När vill/behöver du komma hem? Hemma i Stockholm senast 6 januari

  • Hur länge vill du vara borta? Så många dagar som möjligt enligt ovan datum (ca 2 veckor)
  • Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  • I vilken kabinklass?
    • Business främst eller kombinerad Business/First om man kan hitta bra First utan att spendera mycket mer i poäng.
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance
  • Vad är din budget? (per person) 110k-120k EB-poäng (detta inkl. 1 Amex 2-4-1 voucher)
  • Vad är det viktigaste för dig?
    • Resmålet men självklart vill man ha en så bra upplevelse som möjligt ombord på flyget också.
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Gärna något roligt stopp. Kanske Miami?
 

Thornado

Medlem
Precis de där dagarna innan jul och kring nyår hör till den absoluta toppsäsongen för resande, så tyvärr tror jag att ni kommer att få väldigt svårt att hitta några bra (eller några alls) awardplatser dessa datum. Rent generellt så är det svårt att hitta awards överhuvudtaget dessa datum (framförallt för utresan), men ska man hitta något så måste man nog vara ute i mycket mer god tid (tänk januari/februari).
 

squeezen

Medlem
Hej, Har nu fått min första 2-4-1 voucher och är sugen på att åka någonstans varmt över jul och nyår. Jag och sambon har fastnat för Costa Rica. men är öppen för andra förslag i Centralamerika. Vi sparar även EB-poäng till vår nästa 2-4-1 voucher så vill inte spendera alldeles för många EB-poäng. Därför är vår budget ca 120k EB-poäng

Mauritius/Seychellerna för 90k EB ger ju väldigt mycket i värde men faller tyvärr bort. Detsamma gäller Maldiverna.

Jag upskattar all hjälp jag kan få! :)
  • Varifrån vill du börja din resa? Stockholm
  • Var är din destination? Costa Rica helst eller någon annan stans i Centralamerika(strandsemester).
  • När vill/behöver du resa ut? 21-23 december
  • När vill/behöver du komma hem? Hemma i Stockholm senast 6 januari

  • Hur länge vill du vara borta? Så många dagar som möjligt enligt ovan datum (ca 2 veckor)
  • Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  • I vilken kabinklass?
    • Business främst eller kombinerad Business/First om man kan hitta bra First utan att spendera mycket mer i poäng.
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance
  • Vad är din budget? (per person) 110k-120k EB-poäng (detta inkl. 1 Amex 2-4-1 voucher)
  • Vad är det viktigaste för dig?
    • Resmålet men självklart vill man ha en så bra upplevelse som möjligt ombord på flyget också.
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Gärna något roligt stopp. Kanske Miami?
Antar du menar konkret 2018-2019 skiftet snarare än generell info till 2019-2020?

Om första antagandet är rätt, dvs att du ska åka om dryga 4 månader så skulle jag säga boka vad du hittar. Det är väldigt kort om tid då de flesta star alliance bolagen släpper biljetter ca 330 dagar innan. Dvs i januari i år redan kunde dessa bokas.

Detta kryddas dessutom med regler om bara ett byte i destinationszon, så det gör det ännu svårare.

Har du kollat något på uniteds sökmotor eller sas?
Kan det vara alternativ med en ”lokal” revenue biljett om det går att lösa EU-Centralamerika eller nordamerika på award?

Det hade ökat möjligheterna tror jag.
 

Senator

Moderator
Jag skulle använda en del av de verktyg som finns:
United.com
Login | AwardFares
https://www.united.com/ual/en/se/
Star Alliance Award | SAS

Mitt tips är att Avianca verkar ha en del platser mellan MAD/BCN/LHR-BOG runt dina datum. Så hitta först de långa segmenten via t.ex. United.com och sedan sök dina kortare segment som ARN-LHR/BCN/MAD och BOG-SJO.

Jag har inte själv rest så mycket i Centralamerika så kan inte tipsa om så mycket. Men du borde också kunna nå några Karibiska Öar från Bogota som Curacao och Aruba.
 

Migato

Medlem
Antar du menar konkret 2018-2019 skiftet snarare än generell info till 2019-2020?

Om första antagandet är rätt, dvs att du ska åka om dryga 4 månader så skulle jag säga boka vad du hittar. Det är väldigt kort om tid då de flesta star alliance bolagen släpper biljetter ca 330 dagar innan. Dvs i januari i år redan kunde dessa bokas.

Detta kryddas dessutom med regler om bara ett byte i destinationszon, så det gör det ännu svårare.

Har du kollat något på uniteds sökmotor eller sas?
Kan det vara alternativ med en ”lokal” revenue biljett om det går att lösa EU-Centralamerika eller nordamerika på award?

Det hade ökat möjligheterna tror jag.

Ja det gäller tyvärr 2018/2019.

Jag har kollat Sas hemsida men hittade inget. Med "lokal" revenue biljett, menar du då att köpa hemresan kontant? Eller att köpa t.ex. Nordamerika - Costa Rica kontant och köpa Stockholm - Miami (exempelvis) på award? Tack för hjälpen.

Jag skulle använda en del av de verktyg som finns:
United.com
Login | AwardFares
https://www.united.com/ual/en/se/
Star Alliance Award | SAS

Mitt tips är att Avianca verkar ha en del platser mellan MAD/BCN/LHR-BOG runt dina datum. Så hitta först de långa segmenten via t.ex. United.com och sedan sök dina kortare segment som ARN-LHR/BCN/MAD och BOG-SJO.

Jag har inte själv rest så mycket i Centralamerika så kan inte tipsa om så mycket. Men du borde också kunna nå några Karibiska Öar från Bogota som Curacao och Aruba.

Tack! Problemet blir då att man behöver betala 140 000 EB då man åker genom Sydamerika och vi vill gärna spara en del poäng för nästa resa.


Om man bortser ifrån Centralamerika då? Har ni några tips på lite exotiska resmål för strandsemester? Seychellerna och Thailand faller tyvärr bort.
 
Last edited:

adhoc76

Medlem
Med "lokal" revenue biljett, menar du då att köpa hemresan kontant?

Nej jag tror @squeezen menar att du kan leta efter award till/från USA och sedan betala flyget därifrån till Costa Rica. Med de begränsningar du har, du är sent ute, vill åka vid en tidpunkt när alla andra också vill åka och dessutom vill vara sparsam med poängen är det inte många alternativ som står till buds.

Gjorde en snabb sökning via united.com och det finns plats till Washington den 19 december exempelvis (ARN via London). Det är nog så du får leta och så du får tänka för att öht hitta nåt alls.
 

Xpressen

Medlem
Det är nog nästintill omöjligt att hitta en awardresa med de kraven. Du är ganska specifik med datum. Datumen infaller under en period där många andra också vill resa. Datumen infaller dessutom "snart". Du har en för sammanhanget ganska skrall budget. Budgeten medför att det inte finns några andra alternativ än just Amerika.

Utan att ha sökt så tror det kan vara lättare att hitta något till Singapore eller Indonesien om du verkligen vill åka just dessa datumen men då kostar det ju lite mer poäng.
 

Senator

Moderator
Vet inte om det inte framgick ovan, så jag försöker igen. Ingenting är omöjligt ;)

Dina datum finns det gott om plats med Avianca från Madrid till antingen Cali, Medelin eller Bogota. Det finns också MUC-BOG den 19:e eller den 23:e december, Detta kan du söka på United.com. Hemresa samma sak.
1. Hitta först lämpliga Avianca flighter från Europa till/från Columbia
2. Titta sedan på connections från Arlanda till/från Madrid eller Munchen
3. Sen leta från Columbia till din slutdestination

Gällande 3 så kan du stöta på patrull eftersom du bara få ha ett segment i destinationszonen. Så du behöver kanske köpa till nåt segment här.

Jag tänker inte lägga rutten åt dig, bara säga att det finns alternativ och tipsa hur du gör nästa steg :)
 
Toppen