Senaste nytt

Söker tips på storstad i Kanada för en långhelg

ekf

Medlem
Och deras talade franska är väl en ganska svårförstådd version av franska? Kallas Qubecoise om jag inte missminner mig. Men jag skulle tro att många kan växla till "fransk franska" om så behövs. Däremot inte till engelska i samma omfattning...
Enligt en gammal kollega som är uppvuxen i (och bor kvar i) Quebec så tycker fransmän att de låter som "kusinerna från landet" ungefär.
När jag själv var i Quebec så stötte jag på både folk som pratade mycket god engelska och de som inte förstod ett jota av vad jag sa.. så det varierar säkert.
 

mha321

Medlem
Ett problem med Montreal är väl att man inte klarar sig med engelska överallt?
Jag kan inte erinra mig om att jag någonsin haft faktiska problem med språket i Montreal. De allra flesta åtminstone i service industrier (restauranger, hotell, transport etc i det här fallet) klarar engelska utan större problem även om det förstås ofta kan vara med lite brytning och så. Men fungerar gör det.

Fortfarande lättare att ta sig runt på engelska än större delen av världen inklusive rätt stora delar av Europa.
 

AABack2ARN

Medlem
När jag var där på några gånger på 90-talet hade folket i Montreal lite samma tendens som fransmän. Pratade du bara engelska vart det lite körigt men om du inledde på franska så gick det ganska bra att fortsätta på engelska (eller blanda språken). Det fanns givetvis de som inte ville prata engelska oavsett om de kunde eller inte.

Jag kan tänka mig att tiderna förändrats och att engelska är mer accepterat idag.

Det jag kommer ihåg av stan är att den var mycket trevlig, många barer och en sjujäkla fest i samband med Canada Day den 1 juli. Skulle gärna åka tillbaka.
 

Ricci

Medlem
Blev lite sugen på en weekend...dock vill AC ha lite mycket för PE men det är ju också direktflyg..
upload_2017-8-8_21-46-57.png
 

Mirakaz

Medlem
OT: som moderator har jag ändrat rubriken. Tänk på att rubriksätta så alla kan hjälpas åt att besvara frågor. "Kanada" säger tyvärr inte så mycket, så jag petade lite i denna för framtiden då frågan i sig själv är det nog många som är intresserade av :)

Back on topic:
Härliga Kanada, fylld med trevliga människor. Besöker Toronto varje månad, nu senast i onsdags. En trevlig stad. Har inte New Yorks utbud, men vilken stad har det? ;)

Montreal: tyvärr enbart en natt och i riktigt skitväder. Vill åka tillbaka när möjligheten finns.

Vancouver: högt på min lista men långt för en långhelg från Sverige kanske + att det är 9t tidsskillnad gör det kanske mindre attraktivt?

Om vi vänder på frågan, vad vill upplevas och ses?

Är främst intresserad av shopping och mat..
 
Ett problem med Montreal är väl att man inte klarar sig med engelska överallt?
Det är väl högst individuellt om man ser det som en fördel eller en nackdel. :)

Har aldrig lyckats komma iväg till Montréal själv, men enligt vänner därifrån skall engelska, om man nu vill tala det, inte vara något problem i stan. Värre är det på landsbygden i Québec.
 

chazzie

Medlem
Nä, jag har funderat många gånger på att ta någon vecka och köra runt och lära mig prata Québec-franska. :)

Jag talar inte franska alls, men är villig att lära mig lite grunder för att klara sig. Gymnasiespanskan satt tillräckligt för att överleva Mexico City i våras så man är kanske inte helt pantad... än :)

För att vara OT så är det bara Vancouver jag har besökt, i december, men även om det är blött, kallt och snålblåst så gillade jag verkligen staden, så jag är övertygad om att den är fantastisk i sommarskrud! Det skiljer mycket riktigt 9 timmar, men det går att köra som långweekend, om man inte är för känslig för dygnsrubbningar.
 

niksal

Medlem
"Toronto is like New York run by the Swiss" säger man. Jag ser många likheter mellan New York och Toronto, men måste väl göra en disclaimer att jag inte gillar NY så mycket "som man borde". Har bott i Toronto, som har många olika områden, känns tryggt, och sportutbudet samt supporter-kulturen är något enanstående. Nära till Niagara Falls som lätt kan besökas med en dagsutfärd och kombineras med vinsmakning.

Montreal är jag inte lika insatt, varit där två gånger och inte blivit förtjust. Kan vara det där med franskan, gillar inte heller Paris t.ex.

Vancouver har jag varit en gång till. Blev förtjust i staden. En storstad, men med naturen nära. Lite som Oslo på något sätt.

Edmonton har jag hört att är en tråkig stad. Finns ett köpcentrum, that's it. Ottawa har jag inte varit till. Quebec city var jag och såg Red Bull Crashed Ice till och den helgen var rätt "fuktig". Verkade vara en helt idyllisk stad.

Själv skulle jag välja Toronto, men är partisk.
 
Toppen