Senaste nytt

Söker tips om linjer med "udda" flygplan

LarsM

Medlem
Flög ofta Shorts 330 med ett litet bolag Muk Air mellan RNB-CPH under en tid i början på 2000-talet.
Utan tryckkabin och med danska fd stridsflygare bakom spakarna. Ett antal spännande crosswind landningar med aggressivt kort final på RNB upplevdes.
Verkar inte finnas något kvar i Europa med Shorts planen... Någon som vet?
 

trskial

Medlem
Flyg Tromsö-Luleå så får du flyga en SAAB eller om det är en Fokker, minns inte riktigt. Nextjet i alla fall. Såg den starta idag här hemma i Tromsö.
 

Hapto

Medlem
Något som vore kul är ju Beechcraft 1900D, Det är dock sjukt svårt sen de inte flyger några linjer i europa med den.
Flögs väl en del i sverige förut om ja inte minns fel kommer dock inte ihåg bolaget.

Det var Nextjet som opererade den på linjen från Arlanda till Torsby och Hagfors. Tyvärr så såldes den, tror att det var oekonomiskt att bara ha en individ av den typen. Man ska ju ha reservdelslager, teknisk kompetens osv. För övrigt en jävla massa fenor på 1900D, ser inte klok ut. De tidigare varianterna ser lite snyggare ut. :)

För flygnörden med en fäbless för Sovjetiska flygmaskiner så finns det nu möjlighet att köpa en åktur från Minsk till Pyongyang med en TU-154. Det finns också möjlighet att få flyga en massa olika luftfartyg under färden. Verkar riktigt coolt!

English Aviation Tour - Juche Travel Services
 

niklaswik

Medlem
Hade gärna själva fått möjlighet att åka 70-talets giganter:

L-1011, DC-10, B747-100 och Airbus 300.

Men det är nog kört där :)

A300 flygs väl fortfarande av ganska många bolag i Afrika har jag för mig?

Kul grej är att en L1011 flögs till Söderhamn av alla ställen för att skrotas för ca 15 år sen. Jag bodde i närheten då, så jag läste om det i lokaltidningen.
Photos: Lockheed L-1011-385-1 TriStar 1 Aircraft Pictures | Airliners.net

Varför planet skrotades just där vet jag inte.
 
Toppen