Senaste nytt

Söker tips för resa till Jordanien/Petra

NyfikenGrau

Medlem
Har tyvärr inte tid att kolla upp nu, men jag tror den där visumfriheten vid Aqaba är lokalt begränsad, tveksam om det ens gäller upp till Wadi Rum och Petra. Kolla för säkerhets skull, har hört att de blivit strängare med tillfälliga besök också så att de flesta åker på riktigt visum som iRobert nämner.
 
Har gjort en liknande sväng. Landande närmare midnatt i AMM, och åkte direkt till Döda havet (Mövenpick Dead Sea Spa & resort) och badade där efter frukost. Sen bar det av till Mount Nebo (Moses berg) innan den låånga färden på raka motorvägen ner till Petra. Bodde i närheten av Petra och var där i gryningen. Mötte åsneflockarna med turisterna på tillbakavägen, finfin upplevelse! Ta med vatten. Tog sen en tur ut till Wadi Rum för lite dromedarridning och sov i tält i närheten av "Lawrence of Arabia-stenen". Avslutade med en natt i Aqaba för lite snorkling innan det bar iväg tillbaka upp till AMM för hemresa. Beroende på pass och riskvilja så kanske en tripp in till Israel när du ändå är där? Annars var jag måttligt road av Aqaba och Röda havet. Döda havet, Mount Nebo, Petra och Wadi Rum var betydligt mer intressant!

Var där under Ramadan, så det var lite småbökigt med både dryck och bättre mat. Räkna med mycket hummus, fisk (Aqaba) och får/get. Immodium är fint.

Edit: Jordaniens största flagga finns förmodligen i Aqaba.
 

Igorius

Medlem
Har tyvärr inte tid att kolla upp nu, men jag tror den där visumfriheten vid Aqaba är lokalt begränsad, tveksam om det ens gäller upp till Wadi Rum och Petra. Kolla för säkerhets skull, har hört att de blivit strängare med tillfälliga besök också så att de flesta åker på riktigt visum som iRobert nämner.
Det är inte "visumfrihet" i Aqaba, däremot är visumet bara gratis om både inresa och utresa sker i Aqaba.

Några begränsningar ifråga om vart i landet du får bege dig efter att ha fått visum i Aqaba har jag inte hört talas om (eller märkt av). Det var definitivt inga problem att åka från Aqaba till Wadi Rum och Petra i januari i år.
 

emailsson

Medlem
Vi tog bilfäjan från Nuweiba till Aqaba för ett antal år sedan och gjorde samma tur som nämnts tidigare i tråden (Aqaba, Wadi Rum, Petra, Döda havet och Amman) och sen fortsatte bilfärden in i Syrien (halvår innan arabiska våren). Rekommenderar Jordanien varmt. Litet land som man lätt kan ta sig runt i med bil på kort tid. Uppskattade farthindrena och övergångsställena på motorvägen :) I övrigt så var det vanlig internationell körning som gällde. Mitt tips är att pricka in Döda havet riktigt tidigt på morgonen, för senare på dagen blir det väldigt varmt (>45C) i vad som kan jämföras med en gigantisk gryta med lite vatten i botten. Så hög temperatur uppskattade inte vår luftkylda vwbuss.
 

samsung

Medlem
Petra er jo et must! Fantastisk. Og det går helt fin på en dagstur både fra Amman og Aqaba. Glem for all del ikke turen opp til klosteret. Gode sko!
 

Impendill

Medlem
Det här är också på min lista. Tack för massa tips. Vilket bolag flyger du med @Impendill ? Avråds jag ifrån att göra detta som ensam kvinna?

Vi flög med turkish airlines på bonusresa.

Jag, min fru och mor.

Tycker att landet kändes väldigt säkert men som ensam kvinna vågar jag inte svara för. Rent spontant känns det säkert, men det är väl som de flesta andra städer/länder att man alltid är mer utsatt som ensam kvinna.

Landet överraskade oss väldigt och vi återvänder gärna!
 

helgonet

Medlem
Reser till Jordanien i september, anländer Amman från Beirut. Huvudmålet med resan är Petra, sannolikt två nätter i Amman och ett i Petra, troligen i ovan nämnda Möwenpick.

Ser att det finns diverse hotellkedjor i Amman, någon med tips på ställen värda ett besök? Tänker prisklass på omkring 1500 SEK, fördel centrala hotell.
 

ulagun

Medlem
Absolut värt ett besök, men läst att de höjt biljettpriset rejält på senare tid. Tror det ligger på drygt 500 kr per person.
Tips är att förboka biljetterna för att slippa köer.
Ett bad i Döda havet inget speciellt, är mest bara för att ha gjort det.
 
Toppen