Senaste nytt

Söker: Stockholm/Köpenhamn - Sydney, business class, dec 2018

Canadien

Medlem
Fast inom Australien är Virgin bra tycker jag. Klarar man av att få status där så har de bra lounger och lätt att boka om till tidigare flight t ex. Nu vet jag inte hur mycket trådskaparen ska flygpendla inrikes men värt att göra en simulering och välja program därefter om man ska bo där ett år eller mer.
 

agehall

Medlem
Liten uppdatering för den intresserade: pratade vidare med Etihad och även om ombokningen är gratis måste man betala ev. prisskillnad. Det visade sig att denna kan vara ganska signifikant. T.ex. jag har nu bokat en temporär hemfärd den 25e juni. Skulle jag ändra den till någon av 20-24e juni skulle det kosta ytterligare 6000kr per person (trots att priset var detsamma oavsett vilket av dessa datum jag valde när jag gjorde originalbokningen bara ett par timmar tidigare). Man kan ju anta att ungefär samma prisskillnad kommer gälla när augustiplatserna släpps. 12000kr extra är fortfarande ett "ok" pris eftersom det blir billigare än att hålla på med enkel fram och tillbaka.
Så är det i praktiken alltid. Om man inte behöver betala prisskillnaden så har man betalat förmycket från början. Det är helt omöjligt att säga vad prisskillnaden kommer att bli när du bokar om för det beror på vad det finns för bokningsklasser tillgängliga just då. Sedan beror det på om du bokar om före eller efter avfärd vilka priser du kommer drabbas av.
 
Så är det i praktiken alltid. Om man inte behöver betala prisskillnaden så har man betalat förmycket från början. Det är helt omöjligt att säga vad prisskillnaden kommer att bli när du bokar om för det beror på vad det finns för bokningsklasser tillgängliga just då. Sedan beror det på om du bokar om före eller efter avfärd vilka priser du kommer drabbas av.

Yep, förstår. Från erfarenhet, brukar det vara stor skillnad på att boka om innan/efter utresa? Förstår att man aldrig kan sia om framtida priser, men någon form av snitt tänker jag ändå finns.
 

agehall

Medlem
Nej, det går inte att förutse någonting om hur priserna kommer att se ut. Det man vet är att om du bokar om efter att du påbörjat resan så kommer prissättningen att ske med de priser som gällde när du bokade, annars sker de med de priser som gäller när du bokar om.
 

Canadien

Medlem
Det man vet är att om du bokar om efter att du påbörjat resan så kommer prissättningen att ske med de priser som gällde när du bokade, annars sker de med de priser som gäller när du bokar om.

Kan du utveckla detta lite, jag är nog för jetlaggad och värmeslagen för att förstå.
Om jag bokar en fullt ombokningsbar resa idag som ligger 330 dagar fram, säg 15-25/6 2019. Idag är inte september 2019 bokningsbart, och således inte prissatt, om jag mitt i ovanstående resa flyttar återresan till September 2019 vilket pris används?
 

agehall

Medlem
Kan du utveckla detta lite, jag är nog för jetlaggad och värmeslagen för att förstå.
Om jag bokar en fullt ombokningsbar resa idag som ligger 330 dagar fram, säg 15-25/6 2019. Idag är inte september 2019 bokningsbart, och således inte prissatt, om jag mitt i ovanstående resa flyttar återresan till September 2019 vilket pris används?
Det är väldigt vanligt att fare rules anger att om man bokar om en resa efter att man flugit första segmentet ska all repricing göras med historiska fares. Nu verkar det inte riktigt vara så med EY-fare som TS hittat men det var sjuttioelva olika regler runt ändringar så jag kanske missade något.
 
Toppen