Senaste nytt

Söker Stockholm-Japan med bra intjäning till Eurobonus

taxvalp

Medlem
Bakgrund: Herr och Fru Taxvalp ska till Japan i höst. Vi är båda EBD men får kommande året slita lite extra för att behålla statusen så intjäning är viktigt. Dessutom har vi en del projekt i gång som drar utgifter så vi vill försöka hålla utläggen i kontanter nere.

Med ovanstående kravspec har vi redan bokat en helt flexibel biljett med "bästa tillgänglighet" i SAS Go Flex för poäng. Tiden för avgångarna är optimal men den kostar 119 000 poäng per person och en liten skvätt i skatter. Intjäningen är i princip (förutom ARN-CPH) densamma som för Plus Saver som vi normalt brukar boka. 16250 EB-poäng drar vi in per person om jag räknar rätt så nettokostnaden är drygt 100000 poäng per person. Det är dyra biljetter för cash de dagarna. Jag är medveten om att detta är tveksamt värde för våra poäng (vi har cirka 500 000 samt en 2-4-1) men vi drar in baspoäng och sparar många tusenlappar. Samt helt flexibla biljetter, förstås. Dock gamla kabinen och just nu dyr OT till business (520 euro per person och sträcka). Om vi ej blir bumpade gratis gör vi det till plus för poäng.

Det finns attraktiva award-biljetter, exempelvis med SAS Business till Hongkong, de dagarna. Säkerligen även med andra *A direkt till Japan från Europa. Turkish har comfort class-biljetter med hygglig intjäning för 9522 kr t/r vilket just nu är hetaste utmanaren. Ursprungligen hade vi tänkt resa med LOT till Peking i P-klass med 200% intjäning men det är ju försent nu...

Varifrån vill du börja din resa?
- Stockholm, om det finns bra deals går positionering att ordna.
Var är din destination?
- Egentligen Kanazawa, men Tokyo/Osaka blir det nog i praktiken och därefter tåg.
När vill/behöver du resa ut?
- Tidigast kvällen 25/9, senast 28/9. Optimalt är lördag 26/9.
När vill/behöver du komma hem?
- Hemma senast 11 oktober. Optimalt är 10 oktober, helst ej tidigare.
Hur länge vill du vara borta?
Se ovan, cirka två veckor.
Hur många personer som skall resa?
2
I vilken kabinklass?
Långflighterna minst premium economy. OK att boka ekonomi om det finns realistisk chans för att bli bumpad eller uppgradera med poäng i gate (läs: SAS).
Med vilka flygbolag vill du flyga med?
Star Alliance
Vad är din budget? (per person)
Helst hålla nere kontantutläggen (därav den dåraktiga bokningen med poäng) men annars under 10 000 per person. Med 200% intjäning kan vi dock lägga på några tusenlappar.
Vad är det viktigaste för dig?
Intjäning till Eurobonus
Minst premium economy på långflighterna
Biljetterna behöver ej vara flexibla
Vill du stanna annanstans utöver destinationen?
Helst inte men en stop-over är tänkbar om det maximerar intjäning.

Tacksam för kloka råd - annars riskerar vi att bränna poäng på ett mycket omedvetet sätt som får SAS att gnugga händerna av förtjusning...
 

jumbooze

Medlem
Innan jag läste färdigt så var jag på väg att rekommendera EU-PEK/PVG i Business & sedan Air China eller ANA över till Japan men nu ser jag att du vill hålla ner kostnaderna. Dåligt med kreativitet i go men har du trålat igenom Deals-sidan?
Lycka till

TK I premium eco kostar 19.000 för två i runda slängar...
 

Vaniljvodka

Medlem
Den här tråden vill jag följa då jag letar efter nåt liknande. Hur många poäng ger TK i Comfort-klass för det priset?
 

jdb264c

Medlem
Lite OT här med men du skriver att ni har en del utgifter coming up. Om det är faktura-/räkninggenererande utgifter, glöm inte att betala med kort via Betalo.se!
 
Toppen