Söker: Stockholm-Florianopolis i Economy, maj 2014

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Thornado, 25 Februari 2014.

1. Thornado

Thornado Medlem

Hej!

Jag ska åka till Florianopolis i Brasilien (FLN) i maj. Har sökt på ITAMatrix och diverse andra sidor och har lite möjliga idéer, men är inte helt nöjd och skulle gärna ta emot hjälp om någon ser något alternativ som jag missat.

Jag gör resan för att jag har blivit inbjuden att hålla ett föredrag på en konferens i Florianopolis. Detta gör att resan kommer att betalas av organisatören, och kommer därför även att bokas därifrån (via någon resebyrå som de kommer att sätta mig i kontakt med). Därför bör noteras att jag troligtvis bara kan komma med önskemål som ”boka in mig på flight XXNNN detta datum”, och t.ex. inte specificera bokningsklass.

Först kommer ”frågemallen”, och sen lite info om vad jag redan sökt/hittat.

Varifrån vill du börja din resa?

Stockholm

Var är din destination?

Florianopolis, Brasilien (FLN)

När vill/behöver du resa ut?

3 eller 4 maj, 2014
    (Jag anländer till Arlanda 21.45 den 2 maj från en resa PEK-CPH-ARN, så bra om det finns lite marginal så att jag åtminstone hinner hem och packa om väskan. :) )

När vill/behöver du komma hem?

Behöver vara hemma allra senast 11 maj, men kommer hellre hem 10 maj. Kan åka från Florianopolis tidigast på kvällen 8 maj.

Hur länge vill du vara borta?

Se ovan.

Hur många personer som skall resa?

1

I vilken kabinklass?

Economy

Med vilka flygbolag vill du flyga med?

Helst Star Alliance.

Vad är din budget?

Det billigaste jag hittar på en snabb sökning på skyscanner (utan restriktioner) är ca 8500 SEK, så kan inte gå FÖR mycket över det. Om jag har ett bra argument, så hoppas jag kunna motivera köp av biljett upp till 12-13000 SEK.

Vad är det viktigaste för dig?

Bra poängintjäning till Eurobonus och/eller rimliga restider.
    Vill gärna slippa onödigt långa väntetider i Sao Paolo.

Vill du stanna annanstans utöver destinationen?

Nej.

Gör man bara rena ARN-FLN-sökningar på ITAMatrix, skyscanner, eller nåt liknande så får man fram en massa förslag med 6,7,8-timmars väntetid på GRU, och det slipper jag gärna. Flyger dessutom gärna som sagt var *A. De tre alternativ som jag hittills har lyckats komma fram till själv är dessa:

Alternativ 1:
    Alternativ 2:
    Alternativ 3:
    Just nu lutar jag åt Swiss-alternativet, men skulle uppskatta förslag både på andra alternativ, samt om huruvida de alternativ jag hittat är vettiga. Mina frågor till den samlade expertisen här är alltså framförallt:

* Är det någon som har något annat förslag än de ovanstående som uppenbart är ”bättre”?

* Kan man tweaka mitt alternativ 1 för att förbättra det på något sätt (för att det ska vara rimligt så behöver man ju få in allt på samma bokning, och jag skulle som sagt var gärna åka SAS på det transatlantiska segmentet, även om jag antar att det inte går (åtminstone inte på denna fare basis (HL2NCWL))).

Ursäkta att det blev lite långt och rörigt, men hoppas nån orkade läsa det, och tack på förhand för eventuella tips som någon kan ha!

2. VAA717

VAA717 Medlem

Land:
    Finland Finland
    Nu har ja inte kollat på dina specifika datum men jag har rest både med Lufthansa (#506) från FRA och med JJ från LHR till GRU till helt okej priser tidigare. JJ går ju över till OW snart så från dem blir det tyvärr inga EuroBonus-poäng efter det.

Den nya *A loungen på GRU är faktiskt helt okej så ett stopp på några timmar är inte så farligt där, dock är nog 6 timmar i överkant.

Hemresa t.ex. med United via EWR om du inte hittar lämpliga med Lufthansa.

p.s. Ska du på PAC World?

Last edited: 25 Februari 2014
  3. Thornado

Thornado Medlem

Jo, om man "bara" ska åka till GRU så finns det lite fler/bättre alternativ, men vissa av dem verkar tyvärr inte funka/bli mycket dyrare om man vill lägga på det sista hoppet till FLN också (i samma bokning).

Nej, jag ska inte på PAC World, utan SBRC.

4. VAA717

VAA717 Medlem

Land:
    Finland Finland
    Du kan åxå åka ARN-FRA-GIG-FLN med Lufthansa där sista sträckan flygs av JJ (codeshare).
    Samma kostnad som via GRU men du kanske hittar alternativ som tidsmässigt passar bättre och med kortare stopovers.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!