Senaste nytt

Söker: Stockholm – Australien & Nya Zeeland i First eller Business med Star Alliance

squeezen

Medlem
Vi skulle allra helst vilja boka Lufthansa First men som jag förstått det så släpps de biljetterna ca 2 v innan avgång så jag måste alltså boka en annan resa innan och senare ha stenkoll på Expertflyer om något släpps och sedan ringa in en ändring till Tallinn (ni får gärna hojta till om jag generaliserar för mycket och jag inte har tänkt på detaljer och steg som kan vara viktiga)?

Om jag sedan lyckas få tag på en Lufthansa First så vill jag gärna att vi blir utkörda till planet, hur kan man åstadkomma detta? Är det kanske så att denna service även är tillgänglig med business?​

Får du till Lufthansa i First och ni beger er till first class terminal så får ni per automatik skjuts till planet.
Från First class terminal vet jag inte.
 

palmen

Moderator
Skjuts ut till planet sker från Lufthansa First Class Terminal och då är kravet att flyga Lufthansa First från Frankfurt för att få detta, alternativt om ni flyger first från München men har mellanlandning i Frankfurt och hinner ta er till FCT.

Jag skulle nog sikta på att boka First med Thai på utresan, via Frankfurt om möjligt då ni vill åka Lufthansa First där ifrån om det öppnar upp.

FRA-BKK Thai First
BKK-SYD Thai First

Hemresa kan bokas i ekonomi initialt.
Att få till SQ First blir väldigt svårt då det försvinner från CPH.
Deras nya A380 med suite och ny business kan eurobonus mig veterligen inte boka.
 

squeezen

Medlem
Skjuts ut till planet sker från Lufthansa First Class Terminal och då är kravet att flyga Lufthansa First från Frankfurt för att få detta, alternativt om ni flyger first från München men har mellanlandning i Frankfurt och hinner ta er till FCT.

Jag skulle nog sikta på att boka First med Thai på utresan, via Frankfurt om möjligt då ni vill åka Lufthansa First där ifrån om det öppnar upp.

FRA-BKK Thai First
BKK-SYD Thai First

Hemresa kan bokas i ekonomi initialt.
Att få till SQ First blir väldigt svårt då det försvinner från CPH.
Deras nya A380 med suite och ny business kan eurobonus mig veterligen inte boka.
Nya business i A380 funkar
 

MrDollar

Medlem
Osäker på om det var gamla eller nya Business, men jag talade med Tallinn tidigare i veckan och dom sa att det fanns ledigt i C på SIN-SYD med SQ ombord A380.
Jag hade en tanke på att kanske byta SIN-BKK-SYD till SIN-SYD direkt, men jag bytte aldrig.
OK, inte sett någon få till en sådan bokning med eurobonus men kan ju ha missat något.
 

D.A

Medlem
Dessa poäng räcker tyvärr inte om du ska flyga First hela vägen :( Sedan SAS ändrat & höjt poängavgifterna så kostar det 285.000 poäng för First till Australien för 2 pers med AmEx-vouchern.

Hur många poäng kostar det om jag flyger First dit och Business hem (eller vice versa)? Förstår tyvärr inte riktigt poängtabellen.
 

MrDollar

Medlem
Jag är osäker på hur man räknar ut det, tyvärr.
Men genomgående Business kostar 215.000.
Så jag tror att du bör klara dig med First ena vägen och Business andra med dina poäng.

Du har inte möjlighet att bjuda in din fru till Amex Platinum/Amex SAS Elite så du får de sista poängen? Korten är gratis första 3 månaderna. Vid en spend om 20.000sek så får hon ju även en bonus om 18.000 poäng och ni kan då slå ihop era poäng i någon form av pool som SAS & Eurobonus har och vips så har ni poäng till First hela vägen.
Hur många poäng kostar det om jag flyger First dit och Business hem (eller vice versa)? Förstår tyvärr inte riktigt poängtabellen.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Hur många poäng kostar det om jag flyger First dit och Business hem (eller vice versa)? Förstår tyvärr inte riktigt poängtabellen.

Jag är osäker på hur man räknar ut det, tyvärr.
Men genomgående Business kostar 215.000.
Så jag tror att du bör klara dig med First ena vägen och Business andra med dina poäng.

Du har inte möjlighet att bjuda in din fru till Amex Platinum/Amex SAS Elite så du får de sista poängen? Korten är gratis första 3 månaderna. Vid en spend om 20.000sek så får hon ju även en bonus om 18.000 poäng och ni kan då slå ihop era poäng i någon form av pool som SAS & Eurobonus har och vips så har ni poäng till First hela vägen.

Det blir 250k poäng.
Halva summan dit och halva hem mot tur och retur priset.
285k/2 + 215k/2 = 250k
 

squeezen

Medlem
OK, inte sett någon få till en sådan bokning med eurobonus men kan ju ha missat något.
Kanske jag har varit för snabb. Har för mig jag sett att SQ317 är nya business på A380 mellan LHR och SIN. Men hittar inte nu för att kunna bekräfta. Fanns väl nån guide nånstans? Seatingen är väl den samma i nya och gamla (1-2-1). Får väl vänta och se.
 
Toppen