Senaste nytt

Söker Kontaktperson hos SAS för hjälp till sjuk person

famhanssons

Medlem
Kontaktperson på SAS är
SAS Medical Sales
Tel.: +45 38 48 91 36
Fax: +45 70 10 50 56
Email: medaut@sos.eu
Opening hours:
Monday-Friday 9am-12pm CET
Tack @Nemo. Det här blir en bra början. Jag är inte tillräckligt insatt i personens sjuktdom men bil/tåg går bort då personen är Stomioperad och tiden blir för lång. Dock så tror jag att SAS löser detta bara man kommer i kontakt med rätt person.
 

Nemo

Medlem
Tack @Nemo. Det här blir en bra början. Jag är inte tillräckligt insatt i personens sjuktdom men bil/tåg går bort då personen är Stomioperad och tiden blir för lång. Dock så tror jag att SAS löser detta bara man kommer i kontakt med rätt person.
Kan rekommendera att kontakta eller gå med i en patientförening. De har oftast bra koll på hur man får vardag inkl resor att fungera.
Mag- och tarmförbundet
 

Holloman

Medlem
Gör det inte krångligare än nödvändigt!

Har resenären medicinskt behov att ta med sig flytande näring så ingår det kostnadsfritt på flygresan.
- Ordna läkarintyg på det medicinska behovet
- Se till att näringspåsarna har påklistrad etikett med personens namn
- Packa i handbagaget i så många väskor med vätskor som behövs, dock samma maxvikt per väska som för alla andra. Behövs det 10 st handbagage så ingår det gratis enligt lag, men kontakta flygbolaget i förväg. Alternativt packa i kylväskor (lägg aldrig allt i samma väska om den kommer bort) för incheckning.
- Kontakta flygbolaget i god tid i förväg, se till att få skriftlig bekräftelse på att ni kan ta med väskorna med vätskorna kostnadsfritt.

"Transportstyrelsen får ofta frågor om vad du får ta med ombord på flygplanet. På den här sidan kan du läsa om medicin i vätskeform och sjukvårdsartiklar.
Medicin (inklusive sprutor) i ditt handbagage
Receptbelagd och receptfri medicin och sjukvårdsartiklar i vätskeform får medföras utan begränsning dvs. du kan ta med det du behöver under resan och din bortavaro."

En lätt sökning ger
Tips inför resan | Allt Om IBD och
Bagage - Linköping City Airport och
Medicin i vätskeform och sjukvårdsartiklar - transportstyrelsen.se och
http://www.transportstyrelsen.se/gl...narsinformation/vatskor_i_handbagage_2010.pdf

Jag kan ha fel, men jag är inte alls så säker på att det ingår kostnadsfritt att ta med 48 kilo mediciner. Att du slipper begränsningen på 100ml per förpackning och totalt en liter framgår tydligt på de siter du länkade till, men ingenstans står det att man därmed även har rätt att överskrida tillåtna vikten på handbagaget (om man behöver 15 kilo av medicinen under själva flygningen kanske det kan stämma dock). Om jag åker utomlands på ett år och tex lider av just den här åkomman så tror jag knappast att jag kan kräva att ta med ett par ton som handbagage (extrem överdrift medger jag). Jag såg på en av sidorna att de rekommenderade att man har all medicin man behöver för hela resan och inte bara för flygningen i handbagaget, men jag tror inte riktigt man då tänker sig närmare 50 kilo och det är vad de rekommenderade inte vad flygbolagen säger är tillåtet.
 

HCW

Medlem
Enligt vilken lag får man ta med sig obegränsat med medicin? Att det inte är förbjudet som tandkräm över 100ml är inte samma sak som att operatören behöver acceptera det. Jag skulle inte förlita mig på det.
 

Nemo

Medlem
I princip har man rätt att ta med alla mediciner (här: utskrivet på läkarrecept), men det finns ju olika tolkningar. 48 kg är ingen vikt egentligen, det är vad en lätt person eller ett barn väger. Citatet från Transportstyrelsen säger också att allt kan tas med i handbagaget.

Se vidare SAS egen tidning
Packa handbagaget på bästa sätt | Scandinavian Traveler
"Medicin
Om du tar mediciner ska du lägga det i handbagaget. Inte bara för flygresan utan för hela resan, om det skulle vara så att ditt incheckade bagage kommer på avvägar."

Anekdotiskt men dock en enskild beskrivning
Sondmat i handbagaget?
Sön 8 jan 2012 13:20#7
Det går jättebra att ta med sondmat på flyget i handbagaget men man måste höra av sig till flygbolaget innan så att de skriver ut ett intyg om att det är ok och hur mycket extra vikt det blir som man tar med sig.
Vi flög till Turkiet i somras och då hade vi hela veckans sondmat i handbagage. Blev MYCKET att bära på men eftersom hon inte får i sig mat på annat sätt så var vi livrädda att bagaget skulle försvinna på vägen, så att bära med sig allt kändes säkrast! Det enda som man skulle tänka på är att varje handbagage helst bara ska väga max 5 kg så vi fick dela upp det på flera väskor (är en säkerhets grej).
Vi kontaktade flygbolaget vi skulle åka med och berättade hur mycket mat vi behövde ha med och hur mycket extra vikt det blir, plus ett intyg för att få ha matpump igång på flygningen. Fick ett intyg direkt via mail som vi bara visade upp vid incheckningarna och säkerhetskontrollen.

Ev behöver MEDIF fyllas i, finns på
Medical conditions - SAS
 

Nemo

Medlem
Enligt vilken lag får man ta med sig obegränsat med medicin? Att det inte är förbjudet som tandkräm över 100ml är inte samma sak som att operatören behöver acceptera det. Jag skulle inte förlita mig på det.
Ur vilken synvinkel menar du? Säkerhetsföreskrift eller flygbolagens regler? Funktionsnedsatta har faktiskt rättigheter att få ha en vardag som fungerar inkl resor. Sedan skriver SAS uttryckligen att man ska ta med sig ALLA mediciner som behövs för HELA resan som handbagage. Det är svårt att se det som att SAS skulle motsätta sig detta sedan i praktiken. En bra början är att kolla på EU-förordning (=svensk lag) 1107/2006.
Men som jag skrev: kontakta flygbolaget i god tid i förväg.
 
Toppen