Senaste nytt

Söker hjälp med vår USA resa

Klr

Medlem
Hej jag är EBS och tänkte försöka samla EB points då vi tänkte resa runt i USA.
Vi tänkte starta ARN-MCO den 30/10. Där vi tänkte stanna ca 4dagar.
Nästa resa är tänkt MCO- LAS.
Därifrån har vi redan ordnat hyrbil till SFO. 10 dagar då vi vill resa utmed kusten.
Sedan SFO-EWR ca 3-4 nätter och sedan EWR-ARN 18/11-13

Nu har jag tittat på momondo och smidigaste alternativet verkar vara
med UA.
Min fråga är vad jag kan tänkas få för poäng på denna resa och ifall
det går att betala för OT. Eller om jag möjligen ska skapa något annat
poäng konto. Ut resdagen och hemresan är de som är bestämda pga mitt jobb
annars är de andra stoppen öppna för förslag.

Budgeten för flyget är väl tänkt på 20-25k

Hoppas att jag kan få hjälp :)
 

Flood

Medlem
Mängd poäng styrs av:

* Vilken klass du bokar biljetten i, för EB kolla på http://www.sas.se/en/EuroBonus/Earn-points/airlines/United/ om du flyger UA. För andra program får du kolla på respektive programs sida.
* Hur långt du flyger, använd Great Circle Mapper och skriv t.ex. MCO-LAS för att ta reda på hur lång den sträckan är. Har du mellanlandning (troligt) så skriv t.ex. MCO-PHL-LAS etc. för alla sträckor.

Jag tycker EB har varit bra att flyga i USA med, du får poäng och förmåner på både UA och US. I och med att du redan har status så har du ju också lite nytta av den på vägen också och behöver inte bygga från noll.
 

Flood

Medlem
Optiontown kan du förresten bara få på SAS-flygningarna över Atlanten i det här fallet, inte så mycket inrikes USA.

Slog några snabba sökningar i ekonomi på SAS och MrJet. Om du t.ex. åker ARN-ORD-MCO och hem EWR-ARN med SAS och UA så kan du få 10 545 till EB inklusive din silverbonus. Inrikes skulle du t.ex. kunna få (många varianter!) MCO-CLT-LAS 600+2000 poäng med US. Sedan SFO-EWR nonstop med UA ytterligare 2600.

Så, i det här exemplet cirka 15 745 poäng till EB. Får du igenom Optiontown i båda riktningarna så ytterligare 9775 poäng och vips tillräckligt med poäng för ett nytt silver/upp till guld beroende på var du är i medlemsåret. Sedan kan du ju kanske addera lite ströpoäng med hotell och bilhyro också.
 

dalton

Medlem
Bokar du med UA så kan du ibland få uppgraderingserbjudanden om du öppnar bokningen på deras site under "Change or view reservations". Oftast inte så attraktiva erbjudanden om man bokar i förväg, även om det händer att det blir billigt ibland...
Man kan också få erbjudande om uppgradering vid OLCI (Online-incheckning) hos dem för en kraftigt rabatterad peng.

Ska du däremot åka Ekonomi föredrar jag personligen SK framför UA på longhaul.
 

Klr

Medlem
Tack så mycket! Jag glömde skriva att vi är två st som tänkt resa :)
Och vår gemensamma budget var det jag skrev tidigare.
Då kommer jag upp i EBS och är en god väg till EBG. Eftersom jag har till sista mars på mig.
 
Varför inte lägga till flyg mellan Las och Lax så slipper du den tråkiga bilresan mellan Vegas och Los Angeles. Köra kustvägen upp till San Francisco är däremot kanon. Flyger du med us/ua så får du ju några poäng extra också...
 

Klr

Medlem
Anledningen till att vi bilar är att vi tänkte ta en rund tripp till
Grand Canyon och sedan Death Valley. Innan vi reser till Los Angeles- San fransisco.
 

Flood

Medlem
Reser du i ekonomi till USA och vill ha poäng till EB så är de säkra korten SAS, UA och US som i regel ger 100 % miles. På Lufthansa-gruppen och Turkish behöver du hålla koll på bokningsklasserna och får troligen undvika de billigaste biljetterna.

SAS på dina datum kan du få för 5 649 till MCO och från EWR hem (se till att välja inrikes till MCO med UA, inte AA om poängen är viktiga). Inrikesbiljetterna från MCO och SFO (där får du tänka efter en del själv hur du vill ha det med tider och mellanlandningar mm) i häraden 1 700 MCO-LAS och 1 400 SFO-EWR. Optiontown lär gå på cirka 1500 per sträcka till Plus. Så, då landar du på 23 500 SEK för två personer. Budget, check! Det finns andra här som är mycket duktigare på att jaga biljettpriser än vad jag är, så det kan nog gå att fila några hundralappar. Men, ungefär där.

Rätt tänkt med Death Valley, det får absolut inte missas! Försök få in Joshua Tree Park på vägen också. Tid kan med fördel tas från både Vegas och Los Angeles... :cool: Jag föredrar USA:s natur framför storstäder och neon. :rolleyes:
 
Last edited:
Tips! Det behöver inte alls vara lika varmt när man kommer fram till Grand Canyon som när man lämnar Vegas. Var inte så skoj att komma fram till Grand Canyon i snö när man var barfota i sandaler. Ta med en isskrapa hemifrån för det lär inte finnas någon i hyrbilen. Förhoppnigsvis behövs den inte men om den gör det så är den praktisk att ha med...

Gillar ni natur men inte lyckas få ihop det med både death valley och Joshua Tree Park så finns alltid Valley of Fire och Red Rock Canyon på bekvämt avstånd från Vegas. Skoj att se var de spelat in Star Trek och lite annat filmgodis
 
Toppen