Senaste nytt

Söker fraktbolag sjötransport 1 m3, Jingdezhen, Kina-Stockholm.

Dr. Miles

Expert
Vi kanske talar om ca 300-400 kg.
UPS, gäller det två månaders båtfrakt? Eller kör de grejerna snabbare? Jag kan gärna vänta på det för att få ner priset.
ca 12.000 SEK är flygfrakt vilket tar mellan 7-12 dagar.

För att ta reda på sjöfrakt på UPS behöver man att mata in mer detaljerad info, därför kunde jag inte ange något pris med sjöfrakt.
Här är länken till UPS.
UPS Beräkna tid och kostnad
 

ESSA

Medlem
EORI-nummer för privatpersoner behövs tydligen inte? Kan iaf inte fylla i och komma vidare på Tullens hemsida.

Det var tanken förra gången att jag skulle få lådan till Stockholms Hamn. Men på något vis fastnade det i Göteborg istället. Då drog de av kostnaden för förtullning eftersom min önskan var att sköta den biten själv. Men sedan dök det upp andra kostnader istället som gjorde att jag tappade förtroendet för de inblandade.

Jag anlitade en kinesisk agent med vana att ordna med dessa papper, därför trodde jag att jag var på den säkra sidan. Hon menade på att jag betalat allt på Kina-sidan men backade när Shanghai krävde mer pengar av mig.
Även om jag förra gången fixade ett samtal med tullen i Shanghai för att få reda på ifall det var tillåtet att skeppa hem porslinslera så är min kinesiska ytterst begränsad.

(Anektot: Hade sett ett fint träbadkar som jag ville skeppa hem. Kollade tullens sidor för att sätta rätt Taric på det. Fast jag gick bet, det närmsta jag hittade var trätunnor. Jag ringde tullen som också konstaterade att det var det närmsta. Steget efter dessa var tydligen... Giljotiner.)
 

Nemo

Medlem
Jag ordnade eori-nr, bkb-taric etc genom enskild firma, så det går på personnumret fast ändå inte. Tråkigt med krångel, och det finns förmodligen fler klassificeringskoder än det existerar varor. Och fler avgifter än man trodde var möjligt.
 
Kolla med exempelvid Panalpina, de funkar bra för oss på import men jag vet inte hur det är med privatpersoner, se till att få pris hem till dig (DAP) och inte till hamn för då får du bruttopris från olika speditörer som lägger på alla tänkbara tillägg för spedition och frakt från hamn.
Det finns ett mellanting båtfrakt till Dubai och sedan flygfrakt som sparar tid och pengar jämfört med flyg hela vägen.
 

ESSA

Medlem
Tack!
DAP borde jag så klart haft förra gången. Mycket som hamnade på blåskontot då.
Flyg hela vägen är inte aktuellt. Det blir för kostsamt. Tiden är helt ok om det går med båt hela vägen.
Ska kolla Panalpina också!

Har precis skickat förfrågan till UPS.
 

ESSA

Medlem
Intressant ämne! Uppenbarligen (ännu) ett ämne man inte vet mycket om... :)

Lycka till!

Tackar!
Ja det är superintressant att gräva i och att lära sig om Taric, Incoterms... En djungel utan dess like.
Nu fick jag veta att Schedule B number står för Taric. Vad gjorde man innan Google och BC.se? ;-)
 

Dr. Miles

Expert
Hade sett ett fint träbadkar som jag ville skeppa hem. Kollade tullens sidor för att sätta rätt Taric på det. Fast jag gick bet, det närmsta jag hittade var trätunnor
Jag vet inte hur nojiga svenska tullen är mot importerad trämöbler från annat land men i vissa länder är fruktansvärt jobbigt med karantän, desinfektion, papper från labbet osv när man försöker att importera möbler från annat land.
 

ESSA

Medlem
Om man lyckas få det man vill ha hem (trä) "rökbehandlat" så bör det gå bra.
Jag vet att lådan jag skeppade hem mina prylar i senast hade stämpel på som bevis för att lådan var säker att ta in.
 
Toppen