Senaste nytt

Söker ekonomibiljett Montreal-Helsingfors i sommar

Yoghurt

Medlem
Hej! Jag har under en tid varit frekvent läsare här på Businessclass, tack så mycket allihopa för mycket intressanta och givande inlägg! Tack vare er (eller, vet inte om det är så mycket att tacka egentligen..), lär jag nog se till att försöka hitta en bra prissatt Plus-biljett nästa gång jag ska ut i Europa (förut förstod jag verkligen inte varför man skulle betala extra på så korta sträckor ;) ).

Hur som helst, i det här inlägget hade jag inte tänkt prata om det kända träsk ni håller sakta men säkert på att dra ner mig i. En vän till mig behöver hjälp med att hitta en flygbiljett från YUL till HEL. Målet är att hitta en så billig biljett som möjligt, kanske går emot principerna här lite grann men tänkte att ni kanske hittar några guldkorn.

  1. Varifrån vill du börja din resa? Montreal, alternativt Québec City (YBQ) eller Bagotville Airport (YBG). Men de två sistnämnda är troligtvis dyrare.
  2. Var är din destination? Helsingfors
  3. När vill/behöver du resa ut? Juli, helst i början så att resans totala längd blir 20-30 dagar. Ej tidigare än den 11e.
  4. När vill/behöver du komma hem? 20-30 dagar efter avgång.
  5. Hur länge vill du vara borta? Se ovan
  6. Hur många personer som skall resa? En 17-åring
  7. I vilken kabinklass? Ekonomi
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Spelar ingen roll
  9. Vad är din budget? Ca. 9000 SEK
  10. Vad är det viktigaste för dig? Pris och inga övernattningar på flygplatser
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej

Den billigaste biljetten vi har hittat är med Turkish (7497 kr):
8jnNc4E.jpg

Men problemet är bytet i Istanbul på vägen dit, skulle det gå att flyga från Istanbul samma kväll på något sätt?

Tack! :)
 

fcx

Medlem
Hej Yoghurt och välkommen till businessclass.se!

Just med Turkish via Istanbul kan man få en ganska speciell förmån kallat STPC (stopover paid by carrier). I klartext betyder det att om du måste tillbringa 10 timmar eller mer i Istanbul så bjuder Turkish på ett hotellrum (förutsatt att det inte finns några tidigare avgångar, vilket det ju inte gör i ditt fall).

Annars så är det Finnair (via Toronto) eller BA (via London) som gäller om det är Economy och fokus på pris och korta byten.


Eftersom det är ditt första inlägg överlåter jag åt någon annan att påpeka varför rubriken är fel...
 

Yoghurt

Medlem
Hej Yoghurt och välkommen till businessclass.se!

Just med Turkish via Istanbul kan man få en ganska speciell förmån kallat STPC (stopover paid by carrier). I klartext betyder det att om du måste tillbringa 10 timmar eller mer i Istanbul så bjuder Turkish på ett hotellrum (förutsatt att det inte finns några tidigare avgångar, vilket det ju inte gör i ditt fall).

Annars så är det Finnair (via Toronto) eller BA (via London) som gäller om det är Economy och fokus på pris och korta byten.


Eftersom det är ditt första inlägg överlåter jag åt någon annan att påpeka varför rubriken är fel...
Tack, det lät intressant! Ska se om det är något min vän är intresserad av det, själv hade jag inte tackat nej till det!

Jaså, vad har jag lyckats göra fel? :D
 

AABack2ARN

Medlem
Har inte Air Canada öppnat linjer med sitt LCC-bolag Air Canada Rouge just från Montreal till lite olika platser i Europa. Går det att kombinera med något bolag i Europa för att få ner totalpriset under 7500kr?
 

Nemo

Medlem
Det finns ungefär samma pris (7.635 SEK) med Icelandair, inkl Air Canada mellan Montreal och Toronto. Byte i Reykjavik men du slipper övernattning.

EDIT: Inom budget (9.000SEK) finns även American Airlines för 8.484 SEK, då med byte i Chicago eller New York (flygplatsbyte NY).
 
Last edited:

Yoghurt

Medlem
Har inte Air Canada öppnat linjer med sitt LCC-bolag Air Canada Rouge just från Montreal till lite olika platser i Europa. Går det att kombinera med något bolag i Europa för att få ner totalpriset under 7500kr?
Enligt Air Canadas hemsida ser det ut att vara till Aten som gäller från Montreal. Tyvärr var inte priserna särskilt bra.

När jag var tonåring och skulle resa långt var Kilroy Travels nästan alltid billigast. Har du kollat med dem?
Tack för tipset! Kollade med dom, men deras priser ligger ungefär på samma som övriga.

Det finns ungefär samma pris (7.635 SEK) med Icelandair, inkl Air Canada mellan Montreal och Toronto. Byte i Reykjavik men du slipper övernattning.

EDIT: Inom budget (9.000SEK) finns även American Airlines för 8.484 SEK, då med byte i Chicago eller New York (flygplatsbyte NY).
Tack! Ska tipsa min vän om detta!
 
Toppen