Senaste nytt

Söker biljetter: Stockholm - New York - San Francisco - Stockholm

Mark

Medlem
Hej alla glada BC:are,

Har just insett att jag redan i kommande vecka måste resa över till USA för att ta några möten i New York och San Francisco och behöver all hjälp av er fantastiska och erfarna BC:are för att få till en bra resa.

Jag är EBD hos SAS och skulle helst vilja nyttja mina EB-poäng (+320.000) för denna resa och då göra den så bekväm som möjligt (i F eller C). Om det är omöjligt att hitta reward tickets med så kort framförhållnig blir de i andra hand viktigast med intjäning av EB-poäng. I detta fallet är budget för flygbiljetterna begränsad till ca 15.000 SEK. Självklart är de långa segmenten viktigast vad gäller kabinklass. I tredje hand kan jag även tänka mig att samla poäng i Finnair Plus.



Jag har tänkt mig utresa från Stockholm (ARN) den ons 8:e eller tors 9:e oktober till New York. Där vill jag stanna över helgen och resa vidare till San Francisco mån 13:e eller så sent som möjligt sön 12:e. Jag måste vara hemma i Stockholm igen senast lör 18:e.

Alla förslag mottages mycket tacksamt och jag svarar gärna på frågor om jag missat någonting!


  • Varifrån vill du börja din resa? Stockholm (ARN)
  • Var är din destination? New York och San Francisco
  • När vill/behöver du resa ut? 8:e eller 9:e oktober från Stockholm (ARN) och vidare den 13:e eller sent den 12:e från New York
  • När vill/behöver du komma hem? 17:e eller 18:e oktober
  • Hur länge vill du vara borta? --
  • Hur många personer som skall resa? 1 vuxen
  • I vilken kabinklass? Beror på om det finns award biljetter eller inte
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Helst med Star Alliance
  • Vad är din budget? (per person) max 20.000 SEK per person
  • Vad är det viktigaste för dig? Antingen utnyttjande av EB-poäng på bästa sätt (upplevelse i helst F eller C) eller intjäning av EB-poäng
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Slutmålet är San Francisco med ett stopp i New York på vägen dit

Tack på förhand!
// Mark
 

fcx

Medlem
Ett tips i sökandet är att kolla på LH first till någon mindre populär destination i USA/Kanada och sedan kopplar på med inrikesflyg till New York på samma awradresa. LH first går bara att hitta med kort framförhållning, så utresan borde du fixa. Hemresan lär du kanske inte fixa i F, så det blir billigare poängmässigt att boka som två enkelresor: utresa i first och hemresa i business. Då kan du också boka om hemresan om det dyker upp tillgänglighet i F hem (går inte om det är samma bokning).

Sträckan NYC-SFO kan du ta på betald separat biljett. Kanske domestic first?

För att få ihop det här pusslet behöver du definitivt KVS tool...
 

Mark

Medlem
Jag var inne lite på att boka en t/r Stockholm - New York och en t/r New York - SFO, men hemresan riskerar att bli ganska lång på det sättet. Fast det kan jag ev leva med.

KVS tool? Var hittar jag den?
 

YYZ

Medlem
Utresan går att lösa den 8:e till New York (LGA) via Torono med LH F på sträckan München-Toronto eller Frankfurt-Toronto. NYC-SFO och hemresa ser lurigare ut. Det finns plats i C hem från Chicago och Toronto den 18:e men då måste du ta dig dit på något sätt.
 

Mark

Medlem
Går det att, i alla fall i teorin, att boka hela sträckan på en sammanhängande awardbiljett?
 

YYZ

Medlem
Nej. Om jag har förstått saken rätt så tillåter Eurobonus open jaw men inte stop over. Alltså kan du boka ARN-NYC, SFO-ARN som en award men du måste boka NYC-SFO separat
 

fcx

Medlem
Går det att, i alla fall i teorin, att boka hela sträckan på en sammanhängande awardbiljett?

Nej, du får stanna max 24 timmar längs vägen.

Nej. Om jag har förstått saken rätt så tillåter Eurobonus open jaw men inte stop over. Alltså kan du boka ARN-NYC, SFO-ARN som en award men du måste boka NYC-SFO separat

Helt rätt, open jaw ar tillåtet. Bokar du award tur-och-retur får du ha max 4 segment i varje riktning (exv. ARN-CPH-FRA-DEN-NYC). På award som enkelresa är det 8 segment.
 

MartinH

Medlem
Bonusresa "bästa tillgång" med SAS open jaw blir väl bra? Då tjänar du ju EBpoäng också. Och betala enkel NYC-SFO
 

Mark

Medlem
Bonusresa "bästa tillgång" med SAS open jaw blir väl bra? Då tjänar du ju EBpoäng också. Och betala enkel NYC-SFO

Man bränner då 110.000 poäng i vardera riktning om man flyger business med SAS, dvs totalt 220.000 poäng + 756 SEK och tjänar 25.500 poäng (EBD). Är det bra värde för poängen?
 
Toppen