Senaste nytt

Söker: Award Stockholm-Los Angeles i First/Business class med Star Alliance

SFC

Medlem
Instämmer med @Senator.

Det känns inte som att soppan under måltidsserveringen (vilket mer eller mindre är det enda som skiljer GlobalFirst från (ex-CO) BusinessFirst) motiverar prisskillnaden riktigt.
 

frta02

Medlem
@Senator Tack för värdefull input. B767-300ER med ny konfig är alltså det man ska sikta in sig på ifall det blir United. Finns det några andra vettiga alternativ till BusinessFirst med fd Continental/United och Lufthansa om man vill ha maximal upplevelse från Europa till USA?

Trist att det är så komplicerat att få till en First/Business award resa när man har förutsättningar som t ex poäng och Amex voucher. Känns som om det nästan finns ett affärscase på detta. Jag skulle i vilket fall vara beredd att betala x pengar för att få till en award resa så nära mina önskemål som möjligt.
 

palmen

Moderator
Trist att det är så komplicerat att få till en First/Business award resa när man har förutsättningar som t ex poäng och Amex voucher. Känns som om det nästan finns ett affärscase på detta. Jag skulle i vilket fall vara beredd att betala x pengar för att få till en award resa så nära mina önskemål som möjligt.

En business award borde inte vara några problem att få till på din datum, men troligtvis behöver du boka via någon stad i USA för att ta dig till Los Angeles. Den uppfattningen jag har fått är att det är svårt att få tag på award till just LAX och SFO från Europa om man ska åka direkt. Att hitta en resa i F blir dock svårare, det är väl LH som gäller i så fall (som redan nämnts) och dessa biljetter går normalt sätt inte att boka tidigare än 14 dagar före resa.
Det du kan göra är att boka en businessbiljett nu med star alliance, om det sedan skulle dyka upp F-platser med LH när du ska åka kostar det väl bara 150 kronor att boka om din business-biljett om inte jag har missförstått något.
 

Rob_flyer

Medlem
LH F direkt till Los Angeles är alltid svårt... Inte ens som LH Senator är det mycket lättare.

Jag kan se ut i F via MUC den 30 jan. (Enda datumet under en två-veckors period) I C kan jag se platser men generellt sämre fre, lör och sön.

När det gäller ombokning sista två veckorna handlar det nog om att ha tur och hitta ett stopp på vägen. När jag loggar in på mitt M&M och kollar de kommande två veckorna är det helt tomt i F. Och även i C är det också i princip tomt till LA.

Häromåret bokade jag i god tid UA F för mina EB och lyckades sista två veckorna boka om till LH via Chicago dit och Seattle på vägen hem.
 

frta02

Medlem
Jag kan se ut i F via MUC den 30 jan. (Enda datumet under en två-veckors period) I C kan jag se platser men generellt sämre fre, lör och sön.

Häromåret bokade jag i god tid UA F för mina EB och lyckades sista två veckorna boka om till LH via Chicago dit och Seattle på vägen hem.

Du ser alltså C platser med LH vid ungefärligt datum önskemål?!
I så fall vill jag ju givetvis boka detta så länge och hoppas på samma lycka som du @Rob_flyer 14 dagar innan. Antar jag ringer till EB kundtjänst som då bokar det åt mig?

Jag behöver som sagt inte flyga direkt till LAX, har inga problem med stop på vägen men jag saknar tyvärr kunskapen att hitta dessa resor.

Är det denna guide och ANA Tool som gäller? Hur bokar jag en bonusresa med mina poäng? - BusinessClass.se
 

palmen

Moderator
Ana Tool eller Uniteds sökning på bonusresor (via deras hemsida) där du ska leta efter saver award för att eurobonus ska ha möjlighet att boka detta.
 

Rob_flyer

Medlem
Du ser alltså C platser med LH vid ungefärligt datum önskemål?!
I så fall vill jag ju givetvis boka detta så länge och hoppas på samma lycka som du @Rob_flyer 14 dagar innan. Antar jag ringer till EB kundtjänst som då bokar det åt mig?

Jag behöver som sagt inte flyga direkt till LAX, har inga problem med stop på vägen men jag saknar tyvärr kunskapen att hitta dessa resor.

Är det denna guide och ANA Tool som gäller? Hur bokar jag en bonusresa med mina poäng? - BusinessClass.se


När det gäller LH C är det alltså biljetter jag ser när jag är inloggad som LH Senator Att det är samma tillgänglighet via EB är absolut inte säkert. Men häromåret använde jag som andra skrivit ANA Tool innan jag ringde EB.

Behåller status hos LH ett par månader till och har faktiskt bokat LH F ARN-MUC-LAX resp SFO-FRA-ARN i april. Att hitta rätt dagar FRA-LAX lyckades jag inte med trots att biljetten bokades redan i juni...
 

frta02

Medlem
Så där, nu har jag fått igång ANA Tool och kan konstatera att LH First finns på flertalet US destinationer de närmaste 14 dagarna, dock inte LAX och SFO precis som du sa @palmen. Business finns att boka i slutet Jan/Feb men inte till LAX. Så det får bli en C biljett nu och sedan hoppas på ombokning i F när det börjar närma sig. Tittat på SEA, DFW och YVR men det spelar väl ingen roll, eller hur?

1. Om man kommer på en flight med "nya LH first" är det då även en nyare C eller är den samma hårdvara oavsett flight?

2. Kan man inte överlåta letandet till EB agenten eller måste man komma med exakta instruktioner om varje leg? I mitt fall blir det ARN-FRA-(US destination)-LAX-(US destination)-FRA-ARN

Tack för all hjälp så här långt. Uppskattas enormt.
 

frta02

Medlem
Nu har jag hittat både United Business First (fd Continental plan) och Lufthansa Business, vilken är att föredra?
Jag kommer 14 dagar innan leta efter LH First men vill boka business biljett nu för att vara på säkra sidan.
 
Last edited:
Toppen