Det är mycket som måste klaffa för att t.ex. detaljraderna på ett kvitto skall få sparas. Jag har inte kollat på sista tiden (ett tag sedan jag jobbade med kort) men kanske är det även tidsbegränsning på hur länge man får spara en detaljrad på ett kvitto nu för tiden - disk är ju billigt och med moderna komprimeringsmotorer så kan man antagligen spara allt hur länge som helst osv så rent ekonomiskt är det troligen dyrare att rensa än att spara - men lagen tvingar antagligen rensning efter kanske 12 månader - men jag har som sagt inte koll på just detta (det var några år sedan).
Lika så är det, i fallet bankkort från de större bankerna, så att det krävs att kortutfärdaren, dvs bankkortets utfärdare som t.ex. Nordea, väldigt sällan har den datawarehouse kapacitet som krävs och dom kopplingar som måste finnas för att - i fallet av att detaljraden verkligen sparas, vilket alltså inte är självklart - klara av att nyttja informationen. Dvs man måste koppla ihop kortnummer med personnummer - vilket PUL har en tendens till att stoppa, såvida det inte i avtalsvillkoren inte står något nämnt om detta då. Vidare så kan man se det såhär: Vilken av de 4 bankerna i Sverige (Nordea, SEB, Handelsbanken och Swedbank) är mest flitig på att skicka reklam ? Vilka banker är det som har inlösenrutinerna osv. Jag skulle - av bankerna - hålla mig ifrån Swedbank (baserat på min vetskap om deras rent tekniska kapacitet - därmed inte sagt att de utnyttjar kapaciteten).
Om man sedan tar det då vidare: ICA är rätt kända för att styra sin marknadsföring på individnivå och vad man handlar. Hur tillvida SAS MasterChard gör detta via sin kortutfärdare (SEB om jag minns rätt) har jag inte noterat för jag får ingen reklam från dom (och jag har kortet). AmEx skickar bara sin egna reklam, och framförallt sina eviga försäkringsreklamerbjudanden, så dom baserar det helt klart inte på vad jag köper - möjligen på hur mycket jag totalt spenderar. Men detaljraderna har de inte. Det är således troligt att de mindre utgivarna, som ICA (!), har ett större intresse av att binda upp sina kunder på ett eller annat sätt - bankerna har ju oss redan som kunder (utom i Danmark där de visst börjat ta rejält betalt för konton om man inte är helkund... fräscht försök... kanske inte helt lyckat - påminner om när Första Sparbanken tog 10 sek för ett kontantuttag i dåvarande Minuten automaterna...) så de jobbar ju inte för att hålla reda på detaljraderna - de vill ju bara ha volym...
Det går att gå vidare, och vidare - men det är rätt jobbigt att argumentera i någon vettig riktning via ett textbaserat forum. Men det jag vill få fram är att vissa kortutgivare alltså har intressen som inte har med VAD man köper utan enbart HUR MYCKET man handlar för. Två olika saker. Men det kommer också tillbaka till just första inlägget: Poäng. Vilka banker ger poäng på dina köp ? Ja om du har allkort från Handelsbanken så får du inte poäng men väl en minimal kickback insatt på ett fondkonto (beroende på antalet produkter du har så blir det mellan 50 och 90 sek per 20.000 handlade kronor), men jag känner inte till att Nordea/SEB/Swedbank har något liknande "bonus" system.
Jag ser således, i en förenklad värld (vilket det inte är), att ett bank kort från en av de fyra största bankerna - som redan har dina personuppgifter/lån/lön och så vidare - de är helt enkelt inte intresserade att dela med sig. De vill ha volymen för sig själva.
I den andra delen, sydväst på, provocerande: För 25 år sedan hade du inte samlat poäng som du sedan kanske utnyttjat till att åka till USA osv eftersom du inte hade möjligheten och således inte slösade bort tid och resurser på. Provocerande alltså för att påpeka att poängen du samlar ihop idag behöver du inte - det är ett slöseri att binda upp sig och lägga allt i en korg. Livet är för kort och värdefullt helt enkelt. Men om du tycker att livet går ut på att samla poäng - by all means, do so - men jag har lixom inte orken att hålla reda på't.