Senaste nytt

Såld på poäng

Palazzi

Medlem
Den som väljer ett bankkort från någon av de 4 stora bankerna (helst Nordea eller Handelsbanken) kommer troligen inte få sina uppgifter röjda. Så jag skulle betrakta dessa bankkort som likvärdiga kontanter.




[sydväst på]

Njae... Redan i ditt egna inlägg visar du att du fastnat i nätet från kortutgivaren / klubben du är medlem i. Du köper handsprit för att flyga till USA så billigt som möjligt, och i USA kommer det gå åt lite pengar. Alternativet hade ju varit att avstå handspriten och inte behöver slösa pengar på en USA resa som du inte i alla fall kanske behöver och därmed sparat in på jordens resurser.... Mao du förbrukar inte bara dina egna pengar utan även jordens ändlösa resurser enbart för att du är medlem i en klubb.....!

[sydväst av]

Rena betalkort menar du då? Jag vet inte hur mycket information t.e.x VISA får av Handelsbanken för dessa....

Är du ironisk i den andra delen? Jag förstår inte detta med sydväst på/av... Menar du att jag skulle bli arg? :)
Men logiken känns för mig lite sne... Mina poäng för handspriten finns ju i flera år. Skulle jag inte resa någonstans på flera år om jag inte köpt handspriten? För varje gång jag åker någonstans är ju handsprits-dealen kostnadsbesparande... Äta/handla på destinationen gör jag ju iaf
 

Bamsefar

Medlem
Det är mycket som måste klaffa för att t.ex. detaljraderna på ett kvitto skall få sparas. Jag har inte kollat på sista tiden (ett tag sedan jag jobbade med kort) men kanske är det även tidsbegränsning på hur länge man får spara en detaljrad på ett kvitto nu för tiden - disk är ju billigt och med moderna komprimeringsmotorer så kan man antagligen spara allt hur länge som helst osv så rent ekonomiskt är det troligen dyrare att rensa än att spara - men lagen tvingar antagligen rensning efter kanske 12 månader - men jag har som sagt inte koll på just detta (det var några år sedan).

Lika så är det, i fallet bankkort från de större bankerna, så att det krävs att kortutfärdaren, dvs bankkortets utfärdare som t.ex. Nordea, väldigt sällan har den datawarehouse kapacitet som krävs och dom kopplingar som måste finnas för att - i fallet av att detaljraden verkligen sparas, vilket alltså inte är självklart - klara av att nyttja informationen. Dvs man måste koppla ihop kortnummer med personnummer - vilket PUL har en tendens till att stoppa, såvida det inte i avtalsvillkoren inte står något nämnt om detta då. Vidare så kan man se det såhär: Vilken av de 4 bankerna i Sverige (Nordea, SEB, Handelsbanken och Swedbank) är mest flitig på att skicka reklam ? Vilka banker är det som har inlösenrutinerna osv. Jag skulle - av bankerna - hålla mig ifrån Swedbank (baserat på min vetskap om deras rent tekniska kapacitet - därmed inte sagt att de utnyttjar kapaciteten).

Om man sedan tar det då vidare: ICA är rätt kända för att styra sin marknadsföring på individnivå och vad man handlar. Hur tillvida SAS MasterChard gör detta via sin kortutfärdare (SEB om jag minns rätt) har jag inte noterat för jag får ingen reklam från dom (och jag har kortet). AmEx skickar bara sin egna reklam, och framförallt sina eviga försäkringsreklamerbjudanden, så dom baserar det helt klart inte på vad jag köper - möjligen på hur mycket jag totalt spenderar. Men detaljraderna har de inte. Det är således troligt att de mindre utgivarna, som ICA (!), har ett större intresse av att binda upp sina kunder på ett eller annat sätt - bankerna har ju oss redan som kunder (utom i Danmark där de visst börjat ta rejält betalt för konton om man inte är helkund... fräscht försök... kanske inte helt lyckat - påminner om när Första Sparbanken tog 10 sek för ett kontantuttag i dåvarande Minuten automaterna...) så de jobbar ju inte för att hålla reda på detaljraderna - de vill ju bara ha volym...

Det går att gå vidare, och vidare - men det är rätt jobbigt att argumentera i någon vettig riktning via ett textbaserat forum. Men det jag vill få fram är att vissa kortutgivare alltså har intressen som inte har med VAD man köper utan enbart HUR MYCKET man handlar för. Två olika saker. Men det kommer också tillbaka till just första inlägget: Poäng. Vilka banker ger poäng på dina köp ? Ja om du har allkort från Handelsbanken så får du inte poäng men väl en minimal kickback insatt på ett fondkonto (beroende på antalet produkter du har så blir det mellan 50 och 90 sek per 20.000 handlade kronor), men jag känner inte till att Nordea/SEB/Swedbank har något liknande "bonus" system.

Jag ser således, i en förenklad värld (vilket det inte är), att ett bank kort från en av de fyra största bankerna - som redan har dina personuppgifter/lån/lön och så vidare - de är helt enkelt inte intresserade att dela med sig. De vill ha volymen för sig själva.

I den andra delen, sydväst på, provocerande: För 25 år sedan hade du inte samlat poäng som du sedan kanske utnyttjat till att åka till USA osv eftersom du inte hade möjligheten och således inte slösade bort tid och resurser på. Provocerande alltså för att påpeka att poängen du samlar ihop idag behöver du inte - det är ett slöseri att binda upp sig och lägga allt i en korg. Livet är för kort och värdefullt helt enkelt. Men om du tycker att livet går ut på att samla poäng - by all means, do so - men jag har lixom inte orken att hålla reda på't.
 

Palazzi

Medlem
Mer information än vad jag vågat hoppas på :p Jag tar ditt ord för hur kortbranschen fungerar, den kan jag väldigt lite detaljer om. Jag förstår givetvis att de också är intresserade av inköpsvolymer. Jag påstår ingenstans att du inte är låst till kortföretagen - bara att jag inte lider nämnvärt av att vara det.

Sen till del två: Jag tror "poängjagandet" upptar en ganska stor del av det här forumet.... Givetvis "behöver" jag inte poängen jag samlar på mig, eller resa till USA 3x/år, men det är ju en mer livsfilosofisk fråga. Måhända har jag de ekonomiska medlen att göra så i vilket fall.
Jag bör påpeka att jag själv varken använder kreditkort för poäng eller samlar poäng genom andra inköp (undantaget 3st linsvätska), jag resonerade mer allmänt. Själv köper jag mina poäng, mer för njutningen att flyga businessclass till en "rimlig" kostnad.

Även skönt att få sig en lektion i svenska på köpet... Aldrig hört begreppet "sydväst på/av" förr, men antog att det betydde vad du angivit.

/Palazzi

PS. Nästa gång får du gärna undvara raljerandet över mitt liv/poängsamlande (som inte heller stämmer), det blir lite trevligare stämning då.
 
Toppen