Senaste nytt

Så lyxigt var det att flyga på 70-talet

Svante

Medlem
Är det någon som har layout över SAS sista 747a? Jag fög med den på vad jag tror var en av de sista flygningarna SAS gjorde med sin(a) 747. Det var 1986. Flög med pappa från CPH till JFK. Minns vagt att det fanns liksom 4 klasser ombord, hur skumt som helst. Det fanns ekomomi, sedan något som kallades andraklass, en mindre kabin mellan främre delen och ekonomi, där satt vi. Sedan fanns det stolar uppe i puckeln, som väl jag tror var business. Längst fram torde det ha varit första klass. Men jag kanske minns fel, var ju inte så gammal då...
 

JonW

Medlem
Är det någon som har layout över SAS sista 747a? Jag fög med den på vad jag tror var en av de sista flygningarna SAS gjorde med sin(a) 747. Det var 1986. Flög med pappa från CPH till JFK. Minns vagt att det fanns liksom 4 klasser ombord, hur skumt som helst. Det fanns ekomomi, sedan något som kallades andraklass, en mindre kabin mellan främre delen och ekonomi, där satt vi. Sedan fanns det stolar uppe i puckeln, som väl jag tror var business. Längst fram torde det ha varit första klass. Men jag kanske minns fel, var ju inte så gammal då...
Låter mycket märkligt.
JC blev VD 1981 och vad jag minns var bland det första han gjorde att avskaffa första klass.
 

Svante

Medlem
"JonW: Jo jag är medveten om detta. Det jag minns och vet å det bestämdaste är att vi INTE satt i ekonomiklass, utöver det så fanns det minst en klass till.
 

GillBates

Medlem
I faktarutan på bilden till 747 från 70-talet så finns det bara två klasser: 1:a och ekonomi. Blev det fler klasser innan JC fick för sig att ta bort förstaklasser, eller tog man bort första och satte dit business?
 

Alf

Medlem
Är det någon som har layout över SAS sista 747a? Jag fög med den på vad jag tror var en av de sista flygningarna SAS gjorde med sin(a) 747. Det var 1986. Flög med pappa från CPH till JFK. Minns vagt att det fanns liksom 4 klasser ombord, hur skumt som helst. Det fanns ekomomi, sedan något som kallades andraklass, en mindre kabin mellan främre delen och ekonomi, där satt vi. Sedan fanns det stolar uppe i puckeln, som väl jag tror var business. Längst fram torde det ha varit första klass. Men jag kanske minns fel, var ju inte så gammal då...

När jag åkte med SAS 747 en hel del så var det bara 2 klasser, ekonomi och business. I övervåningen var det lounge med bar för C klass de gånger jag åkte. Där kunde man bara gå upp och mysa och ha trevligt, det gick inte att boka platser där. Denna konfiguration fanns även på flygningarna mellan ARN-LPA där SAS flög charter åt Scanair på helgerna. För ett tillägg på 400 kr på den tiden fick man åka i gamla F klass som vad jag minns blev C klass till JFK när Janne C tog bort F klassen. Hursomhelt himla trevligt var det med SAS 747. Jag åkte den engång mellan LAX-CPH så den gick på lite olika rutter ett tag.
 
Toppen