Senaste nytt

Så här SAS long haul linjenät såg ut i 1979

Resenären

Medlem
SAS flög också CPH - LAX. Jag var inbokad på en flight, men den ställdes in efter att alla DC-10 blev 'grounded' pga en olycka.
Blev omroutad ARN-GOT-NYC-LAX. Tog en evinnerlig tid innan vi kom till LA, minns jag.
 

Mikael

Medlem
Alla dessa stopp, var det bara för att tanka, eller kunde man kliva av/på? Dvs kunde man boka Köpenhamn-Kuwait (via Aten) eller bara Köpenhamn-Tokyo?
 

Dr. Miles

Expert
Alla dessa stopp, var det bara för att tanka, eller kunde man kliva av/på? Dvs kunde man boka Köpenhamn-Kuwait (via Aten) eller bara Köpenhamn-Tokyo?
Jag vet inte hur det var för SAS men för JAL (Japan Airlines) var det så att passagerarna kunde flyga endast delsträckor (t ex Tokyo-Manila-Bangkok i exemplet i första inlägget).
 
F

FCT

Guest
SAS flög också CPH - LAX. Jag var inbokad på en flight, men den ställdes in efter att alla DC-10 blev 'grounded' pga en olycka.
Blev omroutad ARN-GOT-NYC-LAX. Tog en evinnerlig tid innan vi kom till LA, minns jag.
Fanns det en direktlinje mellan GOT-NYC förut? Vilket bolag var det?
 

PiBo

Medlem
Just sommaren -79 reste jag som 18-åring med hela familjen till USA på en månadslång rundresa. Vi flög SAS från GOT med en 747:a (nån slags kombimaskin om jag minns rätt, där bakre delen var inredd för cargo). Maskinen mellanlandade på Oslo FBU på resan mot JFK (den rutten finns iofs inte i listan i länken; sviker minnet mig?). Hemresan var bokad LAX-CPH-GOT med SAS DC-10 första benet. Men som någon redan nämnt var alla DC-10 ’grounded’ i USA pga olyckan i Chicago (AA Flight 191). Vi blev ombokade till Pan Am och en 747:a via LHR istället. Söker i minnets dunklaste vrår och priset 1510:- per biljett i economy dyker upp, alltså för GOT-JFK och hem LAX-CPH-GOT, kan det stämma?
 

rvarttinen

Medlem
Har flugit med en DC-8, tror det var SAS, Arlanda - Prag - Rio de Janeiro. Kan ha varit så att maskinen utgick från CPH... som sagt det var ett tag sedan.
 
F

FCT

Guest
Just sommaren -79 reste jag som 18-åring med hela familjen till USA på en månadslång rundresa. Vi flög SAS från GOT med en 747:a (nån slags kombimaskin om jag minns rätt, där bakre delen var inredd för cargo). Maskinen mellanlandade på Oslo FBU på resan mot JFK (den rutten finns iofs inte i listan i länken; sviker minnet mig?). Hemresan var bokad LAX-CPH-GOT med SAS DC-10 första benet. Men som någon redan nämnt var alla DC-10 ’grounded’ i USA pga olyckan i Chicago (AA Flight 191). Vi blev ombokade till Pan Am och en 747:a via LHR istället. Söker i minnets dunklaste vrår och priset 1510:- per biljett i economy dyker upp, alltså för GOT-JFK och hem LAX-CPH-GOT, kan det stämma?
Ok en av de äldre linjerna med stopp längs vägen, det förklarar saken. Som jag trodde så fanns det inte en direktlinje till New York från Göteborg.
 
Toppen