Senaste nytt

Så fort man lägger med ett annat bolag i SAS-bonusbokningen så dras poäng enl. Star Alliance tabell?

joa

Medlem
Starta en ny tråd då den jag startade igår blivit lite inaktuell.
Kort re-cap.
Har bokat tre biljetter med poäng ToR till Chicago. Mig, tjejen och grabben på två år. Total 150.000 p.
Då denna bokning gjordes innan man kunde nyttja poäng på Star Alliance tänkte jag köpa inrikes separat. Inte helt bekväm med att inte ha biljetter som hänger ihop.... Känns för osäkert.

Ringde SAS för att lägga på en par inrikessträckor med United (Till LA eller San Diego på vägen dit och från San Fransisco på vägen hem).
Det fanns, men det skulle då kosta 75.000 poäng för bara de två sträckorna. Poäng jag inte har och det skulle bli separata biljetter.
För att få en biljett som hänger ihop skulle jag behöva boka av befintlig resa och boka en ny. Finns inga lediga platser all på vägen hem kring det datum jag har nu.
Men det man sade som förvånade mig lite var att de sa att om man lade till en sträcka med ett annat Star Alliancebolag så debiteras man enligt Star Alliance tabell. I detta fall 210.000 poäng och inte 150.000. Dvs 10.000 mer per vuxen och fulla poäng för lillgrabben. Stämmer det verkligen?
Jag antar det, men ibland får man ju lite olika svar beroende på vem man frågar.

För att ytterligare komplicera det har jag en 2-4-1 som verkar svår att utnyttja, då de knappast applicerar den på en 2-3 månader gammal bokning. Skall ringa och försöka, men baserat på en del tidigare svar kommer det nog att bli svårt. Får ju likväl inte riktigt ihop det poängmässigt.
Vill ju gärna flyga SAS då skatterna är så pass fördelaktiga, men även där förstod jag det som att han tyckte att skatterna inte blir rabatterade då man lägger med en Unitedsträcka....??

Känns det kommer att sluta med att jag bokar av hela skiten om jag lyckas hitta några lämpliga flighter med något annat bolag inom alliansen och bita i det sura och ta de högre skatterna.
Två inrikes separat för oss tre med United landar på runt 10k och det borde man ju komma undan med på ett annat star Alliance bolag och få en biljett hela vägen.

*Suck*. Det skall ju vara kul att boka bonusresor. Detta get mig bara huvudbry och vånda. Känns inte alls kul :-(.
En sak var ju om man hade haft mycket mer poäng, men jag vill verkligen komma iväg till våren och vill inte vänta in de poäng jag kommer att tjäna under vårt/sommar och åka senare.
Lite uppgiven just nu.....
 

Dr. Miles

Expert
Men det man sade som förvånade mig lite var att de sa att om man lade till en sträcka med ett annat Star Alliancebolag så debiteras man enligt Star Alliance tabell. I detta fall 210.000 poäng och inte 150.000. Dvs 10.000 mer per vuxen och fulla poäng för lillgrabben. Stämmer det verkligen?
Jag antar det, men ibland får man ju lite olika svar beroende på vem man frågar.
Ja, barnrabatt för mellan 2-11 år gäller endast för bonusresor som består av SAS, Wideroe och/eller Estonian Airs flygningar. Om en bonusresa innehåller andra flygbolag (dvs Star Alliance Award), måste man betala fullpris i poäng.

Så om du har två barn under 12 år, är det definitivt värt att boka endast på SAS flygningar på bonusresor till USA.
 

Chrille

Medlem
Är det inte enklast att falla tillbaka till din första plan, att boka inrikes separat? Kan du inte lägga in någon buffert i Chicago om inte vill ha en tight anslutning?
 

joa

Medlem
Ja, barnrabatt för mellan 2-11 år gäller endast för bonusresor som består av SAS, Wideroe och/eller Estonian Airs flygningar. Om en bonusresa innehåller andra flygbolag (dvs Star Alliance Award), måste man betala fullpris i poäng.

Så om du har två barn under 12 år, är det definitivt värt att boka endast på SAS flygningar på bonusresor till USA.

Var kanske lite otydlig. Jag, Gumman och lillgrabben kommer att åka. Dvs en under 12 år bara.
 

fcx

Medlem
Stämmer bra att om man blandar in bolag utanför SAS så blir det debitering enligt Star Alliance-tabellen. Dock är det fortfarande inga bränsletillägg på SAS-flygningarna.

Boka inrikesresan separat. Finns många bolag att välja på.
 

joa

Medlem
Är det inte enklast att falla tillbaka till din första plan, att boka inrikes separat? Kan du inte lägga in någon buffert i Chicago om inte vill ha en tight anslutning?

Stämmer bra att om man blandar in bolag utanför SAS så blir det debitering enligt Star Alliance-tabellen. Dock är det fortfarande inga bränsletillägg på SAS-flygningarna.

Boka inrikesresan separat. Finns många bolag att välja på.

Jo kanske, man får lov att boka inrikesresan separat. Fast för ca 10kr för de sträckorna enbart (och 1000 kr för SAS-flighterna) så tänkte jag att det kanske går att hitta med andra bolag och då få en sammanhängande biljett. Då skulle jag även kunna utnyttja min 2-4-1 om jag hittar nåt sånt.
 
Toppen