Senaste nytt

Sätesval på BA som oneworld sapphire

nissefalk

Medlem
Korrekt. Rad 1 är blockad för BAEC Gold (möjligen OWE, men jag är osäker på det).

Kolla också några dagar innan avgång det har hänt att 1A,K har blivit tillgängliga innan incheckning, men som Agehall nämner så är det bara möjligt att välja dom som BA Gold direkt efter bokningstillfället.
 

NyfikenGrau

Medlem
För mig brukar det vara så att det dröjer en stund till status verifieras på BA (gäller för övrigt Finnair också). Så jag bokar klart och betalar och väntar på bokningsbekräftelse och biljett. Sedan loggar jag in igen och vips kan jag välja plaster gratis.

Jag känner igen det här, bara det att "vips" för mig innebar några månader förra året ;)
Samma problem denna gång, men ska prova att ringa imorrn, känns effektivare än att vänta några månader.

Men grymt bra förmån att kunna få Upper deck i A380 på longhaul utan extra kostnad när man köpt tokbilliga economy-biljetter och inte ens har BAEC-status (AB topbonus gold). Att välja platser fritt för 2 "betalvägen" skulle gå loss på drygt 250 euro om jag räknar hela resan med anslutningsflyg.

Generell fråga: Är detta en förmån som är specifik just för British Airways gentemot andra Sapphire-innehavare, eller gäller det hela OneWorld och/eller finns det andra bolag i OW eller de andra allianserna som har den här förmånen?
 

AABack2ARN

Medlem
I princip tror jag priority seating skall gälla alla bolag inom oneworld. Jag kan välja priority seats på Finnair, Cathay, British Airways med samma förutsättningar som om jag vore Emerald i deras eget program. (Har inte flugit vare sig BA eller CX First så där vet jag inte hur det fungerar).
 

NyfikenGrau

Medlem
Löste sig rätt snabbt på telefon med British Airways, fick platser på övre däck och de beklagade att systemet reagerar långsamt på status ibland.
Kommer sakna mitt Sapphire när det löper ut nästa år, flyger inte alls lika mycket som de flesta här men har mycket positiva erfarenheter totalt sett av de fördelar jag haft på AB/OW, jämfört med Aegean- och AF/KLM-gulden. Har egentligen inte tillräckligt mycket resor för att kunna göra någon bedömning, men det är så det känns iaf.
 
Toppen