Senaste nytt

Säte som saknar stoppning på SAS Boeing 737

El0

Medlem
Jag tror att en konfiguration av 738 också har det upplägget, om jag inte missminner mig.
Jag är ganska säker på att jag åkt med en som hade den, och enligt seatguru så är SAS 738 v1 med saknat fönstersäte på främre nödutgångsraden.

Jo, på vissa 737-800 finns stol 16A/F och på vissa saknas den ("glugg" istället).

Jag väljer alltid 17F då det är en "glugg-config" (så jag får dubbelt benutrymme), har inte reflekterat över att den stolen är mycket obekvämare än någon annan.
Jag kanske bara har haft tur och fått en bra dyna :)

Flyger en 738 med "glugg" igen på fredag, skall se till att provsitta några olika stolar (b.la 15F) efter vi landat (så länge det finns tid) och se om jag upplever någon skillnad. :)
 

Homer

Medlem
Var det här en maskin med nya stolar?
Är stolsbytet avslutat förresten?

SAS har beställt nya säten för sina kortlinjeflyg. De nya generationssätena från stoltillverkaren Recaro innebär bättre komfort för kunderna som får mer benutrymme, samtidigt som stolarna väger mindre och är därmed mer miljövänliga. Under 2012 kommer åtta Boeing 737-800 plan få de nya stolarna, totalt 1484 stolar, och SAS planerar därefter att installera på fler plan nästföljande år.

- Denna investering betyder bekvämare stolar och mer utrymme för kunderna, vilket innebär att SAS kommer erbjuda en bättre upplevelse för våra passagerare. Samtidigt understryker det vårt redan fokuserade miljöarbete då det blir en mindre vikt på cirka 360 kilo per plan som resulterar i lägre bränsleförbrukning och mindre koldioxidutsläpp, säger Robin Kamark, kommersiell chef, SAS.

I maj 2012 kommer det första B737-800 planet flyga med de nya stolarna, som är speciellt framtagna efter SAS önskan. SAS Boeing 737-800 flygplan har 181 säten
 

Trox

Medlem
Var det här en maskin med nya stolar?
Är stolsbytet avslutat förresten?

SAS har beställt nya säten för sina kortlinjeflyg. De nya generationssätena från stoltillverkaren Recaro innebär bättre komfort för kunderna som får mer benutrymme, samtidigt som stolarna väger mindre och är därmed mer miljövänliga. Under 2012 kommer åtta Boeing 737-800 plan få de nya stolarna, totalt 1484 stolar, och SAS planerar därefter att installera på fler plan nästföljande år.

- Denna investering betyder bekvämare stolar och mer utrymme för kunderna, vilket innebär att SAS kommer erbjuda en bättre upplevelse för våra passagerare. Samtidigt understryker det vårt redan fokuserade miljöarbete då det blir en mindre vikt på cirka 360 kilo per plan som resulterar i lägre bränsleförbrukning och mindre koldioxidutsläpp, säger Robin Kamark, kommersiell chef, SAS.

I maj 2012 kommer det första B737-800 planet flyga med de nya stolarna, som är speciellt framtagna efter SAS önskan. SAS Boeing 737-800 flygplan har 181 säten

Det kanske är de nya stolarna. Det kan ju vara en stol speciellt framtagen för deras Go Light-produkt.
 

011430121

Medlem
Det kan ju vara en stol speciellt framtagen för deras Go Light-produkt.
Menar du att SAS har något bantningsprogram för passagerarna?
SAS hade för ca 15 år sedan en undersökning för att ta reda på hur mycket varje passagerare vägde, tror att det var på T4 på Arlanda, man vägde helt sonika ett visst antal pax, vill minnas att snittvikten blev 5 kg mer än vad SAS trodde.
 

palmen

Moderator
Var det här en maskin med nya stolar?
Är stolsbytet avslutat förresten?

SAS har beställt nya säten för sina kortlinjeflyg. De nya generationssätena från stoltillverkaren Recaro innebär bättre komfort för kunderna som får mer benutrymme, samtidigt som stolarna väger mindre och är därmed mer miljövänliga. Under 2012 kommer åtta Boeing 737-800 plan få de nya stolarna, totalt 1484 stolar, och SAS planerar därefter att installera på fler plan nästföljande år.

- Denna investering betyder bekvämare stolar och mer utrymme för kunderna, vilket innebär att SAS kommer erbjuda en bättre upplevelse för våra passagerare. Samtidigt understryker det vårt redan fokuserade miljöarbete då det blir en mindre vikt på cirka 360 kilo per plan som resulterar i lägre bränsleförbrukning och mindre koldioxidutsläpp, säger Robin Kamark, kommersiell chef, SAS.

I maj 2012 kommer det första B737-800 planet flyga med de nya stolarna, som är speciellt framtagna efter SAS önskan. SAS Boeing 737-800 flygplan har 181 säten
Jag har ingen aning om vilka säten som är de nya sätena, men de såg inte ut att vara av senaste modellen, åtminstone inte samma modell som BA och Lufthansa har där man har fickan för menyn uppe vid bordet, det var en nätficka under bordet för dessa (om det nu säger något).
 
Toppen