Senaste nytt

Säte som saknar stoppning på SAS Boeing 737

palmen

Moderator
Var med om en väldigt märklig sak på hemresan från Bryssel igår, en Boeing 737-800 skulle ta oss hem och jag hade valt rad 15 (som är nödutgångsrad). När jag sätter mig i sätet så visar det sig att stoppningen är "obefintlig" ungefär som att sätta sig på en skumgummidyna som är 1cm tjock och rejält sliten. Med andra ord var det mer eller mindre som att sitta direkt på metallen och obekvämt var bara förnamnet. Såg att gångplatsen på andra sidan också hade denna typ av sittdyna som var betydligt mindre än de vanliga som ska finnas i stolen.

Antar att de blivit tvungna att byta ut dynan av någon anledning, men att då sätta dit en dyna som inte fyller någon funktion är väl sådär. Fick lösa problemet genom att be om lite filtar/kuddar att sitta på så blev det lite mer bekvämt i alla fall.
Har någon annan varit med om denna typ av saknad av stoppning i stolen?
Jag hade ju ett alternativ att sätta mig på en annan rad som inte var nödutgång, men då hade jag fått bråka med knäna i stolen framför istället så valde att sitta kvar på mina filtar.
 

OliT

Medlem
Jag tycker att fönsterplatsen vid bakre nödutgångsraden på vissa av SAS 737:eek:r har riktigt risiga kuddar. Jag har upplevt det vid flera tillfällen, så jag anar att det är meningen av någon anledning. Har för mig att det är modellen med glugg i främre nödutgångsraden, 737-800?
 

palmen

Moderator
Jag tycker att fönsterplatsen vid bakre nödutgångsraden på vissa av SAS 737:eek:r har riktigt risiga kuddar. Jag har upplevt det vid flera tillfällen, så jag anar att det är meningen av någon anledning. Har för mig att det är modellen med glugg i främre nödutgångsraden, 737-800?
På hemvägen var det versionen av 737-800 som har 3 stolar på varje sida vid andra nödutgångsraden, dvs ingen stol som saknades.
Det var dock samma värdelösa kudde på gångplatsen på andra sidan och fönster där hade ett riktigt säte så verkar inte vara något som är specifikt för just denna plats.
Rad 15 är främre nödutgångsplatsen på detta plan.
Jag skulle tro att man behövt byta ut sittdynan av någon anledning men bara haft en "trasa" att sätta dit...
 

In_Sweden

Medlem
Det är inte 736'an du tänker på nu?
Jag tror att en konfiguration av 738 också har det upplägget, om jag inte missminner mig.
Jag är ganska säker på att jag åkt med en som hade den, och enligt seatguru så är SAS 738 v1 med saknat fönstersäte på främre nödutgångsraden.
 

Friskytten

Medlem
Har någon annan varit med om denna typ av saknad av stoppning i stolen?
Har stött på ett säte med en tunn skumgummi-dyna (typ IKEA stolsdyna) på nödutgångsrad / plats utan stol framför. Vill minnas att det var på ARN-CPH i slutet av oktober. Tänkte @£#¤!!! just då, men förträngde sedan eländet på nästa leg som gick till SFO i en mjukare plus-stol.
 

Hissen

Medlem
Flög 736 till AMS förra veckan i GO, valde säte 10F på nödrad utan säte framför. Tydligen hade jag aldrig provat det sätet förut för det var det sämsta jag någonsin provat. Sätet betydligt mindre alla dimensioner knappt ngn dyna samt utan armstöd mot väggen.
 
Jag tror att en konfiguration av 738 också har det upplägget, om jag inte missminner mig.
Jag är ganska säker på att jag åkt med en som hade den, och enligt seatguru så är SAS 738 v1 med saknat fönstersäte på främre nödutgångsraden.
B737-800 är de säte 17A och 17F som saknar säte framför. B737-600 är de säte 10A och 10F som gäller! Men båda modellerna finns i olika utförande också så kan variera.
 

palmen

Moderator
B737-800 är de säte 17A och 17F som saknar säte framför. B737-600 är de säte 10A och 10F som gäller! Men båda modellerna finns i olika utförande också så kan variera.
Jupp, vi hade 737-800 på vägen hem och det fanns säte på 16A och F.
Tänker nog skicka in ett klagomål till SAS på detta, förhoppningsvis slipper någon att få detta säte framöver, det är det i särklass sämsta sätet jag någonsin haft vad det gäller komfort i ekonomi.
 

011430121

Medlem
På 736 om jag åker i GO väljer jag alltid 10D, betydligt bättre benutrymme än 10 A-C, har aldrig märkt av dåligt säte.
@palmen, hade hela raden denna typ av dyna, sa inte CC något?
 
Toppen