Senaste nytt

Sämsta flygbolaget ni åkt med!

sweflyer

Medlem
Utan tvekan vad det estniska Avies som sparkades ut från sina upphandlade svenska linjer för något år sedan. Lägger med en bild, samt länk till där jag tidigare lagt ännu fler och låter dessa tala för sig själv ;)
Det går tungt för estländska Avies
Avies_HFS-ARN.jpg
 

JohanA

Medlem
Sämsta flygbolaget är svårt att nämna utan att flyga några gånger med det flygbolaget men det går att nämna sämsta flighten som en själv har flugit.
Utöver sämsta flighten så är det oftast specifika händelse(r) som ger intryck. Medan en del kan vara väldigt bra så kan något annat förstöra helt. Min devis är att inga kedja är starkare än sin svagaste länk.

Ett exempel på detta är dagens flight från Hong Kong till Arlanda med SAS. Fanns en otroligt trevlig person i besättningen av som spred glädje i kabinen. Dessvärre fanns det en kvinna som var raka motsatsen. Ska beskriva hennes beteende senare i en annan tråd, men sådana som henne hör inte hemma någonstans... alls!
 

nota bene

Medlem
Har haft någon riktigt sunkig kärra med United (typ 20 år gammal ERJ-145 med originalinredning), men skulle inte säga att bolaget är hemskt alls.

Ryanair är nog det mest irriterande flygbolaget - hemsk attityd bland ground crew med ett snårigt regelverk. Värdelösa säten och konstant försäljning i kabinen över högtalarna. Planen och besättningen brukar dock vara OK.
På ohotad första plats en inrikes mellan Washington DC och Las Vegas med United. Satt som i ett skruvstäd i nästan 5 timmar. På stark andraplats kommer Air Asia mellan Singapore och Langkawi. Har dock ingen större erfarenhet av dem så det var kanske ett olycksfall i arbetet, men jag tvivlar. Mat, personal, komfort, planets skick. Allt under all kritik Och det var ändå i deras "Premium seat" :).
Jag har flugit den sträckan med Air Asia i en ny A320 med jättetrevlig personal. Visst är det lågprisflyg, men har aldrig haft några problem med Air Asia - trots incheckat bagage och liknande som annars kan käbbla.
 

olo

Medlem
Tror mitt sämsta flyg var Nextjet i en Saab 340 (Oskäker om modellen heter så) mellan Linköping och Köpenhamn innan SAS tog över linjen.
Vad var det du inte gillade med NextJet? På den tiden gick ju fortfarande ett eftermiddagsflyg till Kastrup.
Och man fick ju till och med dagstidning ombord, med valmöjligheterna mellan Värmlands folkblad eller Nya Wermlands Tidningen... ;)
 

jerixon

Medlem
absolut sämsta benutrymmet jag någonsin upplevt, och trött personal.
dessutom var ljudnivån i kabinen otroligt hög! trodde öronen skulle explodera ett tag!
Visst har haft bättre erfarenhet av dem på senare år, men just de flighterna var inget roliga alls!

Vad var det du inte gillade med NextJet? På den tiden gick ju fortfarande ett eftermiddagsflyg till Kastrup.
Och man fick ju till och med dagstidning ombord, med valmöjligheterna mellan Värmlands folkblad eller Nya Wermlands Tidningen... ;)
 

apknug

Medlem
aeroflot1990 stockhlm-moskva-tasjgent-delhi-karachi-bangkok nästan ett dygn i eco.
Ojojoj det var flighter det. I gamla härliga ilyshin 86or. Man höll ju på att svälta ihjäl, inget att äta, halvägs kunde de slänga ut den självdöda magra kycklingen om man hade tur. Nån gång kom de med vagnar med 1,5liters pepsi flaskor och serverade.

Flygvärdinnorna låg och sov på golvet inne i F kabinen.

Man sa aldrig mer, men sen satt man där igen.
 

Zeke01

Ny medlem
Sämsta flygbolaget jag åkt med är Royal Air Marock. Servicen var totalt obefintlig och jag kommer aldrig att resa med dem igen!
 

El Oso

Medlem
Caribbean airlines, Sunrise airline och slutligen det sämsta av dem alla, Insel air. Vad var då så dåligt? jo, Service, flygplanen, sätena osv. Ska dock sägas att samtliga av dessa resor har varit från Port au Prince (Haiti) till andra öar runt Västindien.
 
Jag har svårt att förstå hur så många kan svara Ryanair. Visst finns det trevligare sätt att resa på, men planen är nya och säkerheten utmärkt. Jag har gjort rätt många flighter med Ryanair (när jag var lite yngre) och samtliga har varit till belåtenhet. Även om jag har haft låga förväntningar så har det aldrig varit sämre än förväntat, snarare tvärt om. Speciellt när man väger in vad man har betalat.

Har personligen flera exempel som är mycket värre. Bland annat har jag vid två tillfällen bokat SAS, men hamnat på nästan 30 år gamla 737or från JetTime. Kraftig lukt av flygfotogen i kabinen vid takeoff och motorer som låter illa är inte speciellt trevligt. I dessa fall har upplevelsen varit betydligt sämre än förväntat, till skillnad från ovan nämnda upplevelser med Ryanair.

Har även vid ett tillfälle för många år sedan flugit i en uråldrig 747 med Orient Thai. Verkligen ingen rolig upplevelse. Hade jag kunnat teleportera mig till valfri Ryanair-flight vid det tillfället hade jag gjort det direkt.
 
Toppen