Senaste nytt

Sälja bonusresa till kompis

Chrille

Medlem
Det är omöjligt för en utomstående att värdera eventuell vänskap/hygglighet i det specifika fallet.

Rent objektivt tycker jag det verkar ganska ovärt för TS att köpa biljett för sin kompis för 40000-50000 poäng. Då får ju du i praktiken betala dubbelt upp bara för att vara hygglig. Om man vill utjämna biljettkostnaden inom gruppen är det bättre att alla sju slantar upp 300-400 kr var som resebidrag till den åttonde personen. Eller så får den senfärdige stå sitt kast och välja att betala 2500-4000 kr beroende på resväg. Det verkar inte orimligt i mina öron....
 
D

Deleted member 4971

Guest
Varför snåla så fasligt? En kompis liksom, jag hade inte haft några problem att betala dessa poäng. Man kan inte värdera vänskap i ören och poäng ;)
 

fcx

Medlem
50000 poäng räcker ju till USA ToR i Business med 2-for-1! Poängresor till UK har sjukt dåligt värde med tanke på höga skatter. Då är det bättre att sticka åt din vän mellanskillnaden i kontanter istället.

Är man sent ute får man kanske stå sitt kast och åka en annan väg? Finns ju flera bolag som ARN-MAN, exempelvis KLM och Swiss.
 

Vaniljvodka

Medlem
Är man sent ute får man kanske stå sitt kast och åka en annan väg? Finns ju flera bolag som ARN-MAN, exempelvis KLM och Swiss.

Problemet är att vi andra sju har hyrbil som väntar på flygplatsen som ska ta oss norrut till The Angel Inn i Yorkshire Dales. Så det enda som funkar förutom att flyga med oss är egentligen att han landar med SAS-kärran från Oslo en halvtimme senare, vid tio på morgonen.
Jag har hursomhelst meddelat honom att det är nåt av de två alternativen som gäller. Skulle jag vara schyst och boka bonusresa åt honom för 50.000 poäng och sedan begära 2500 kr så hamnar vi liksom ändå bara en femhundring under vad flyget via Oslo kostar.
 

fcx

Medlem
Problemet är att vi andra sju har hyrbil som väntar på flygplatsen som ska ta oss norrut till The Angel Inn i Yorkshire Dales. Så det enda som funkar förutom att flyga med oss är egentligen att han landar med SAS-kärran från Oslo en halvtimme senare, vid tio på morgonen.
Jag har hursomhelst meddelat honom att det är nåt av de två alternativen som gäller. Skulle jag vara schyst och boka bonusresa åt honom för 50.000 poäng och sedan begära 2500 kr så hamnar vi liksom ändå bara en femhundring under vad flyget via Oslo kostar.

Precis, men dina poäng är värda mer än så, tycker jag. Har du planer på att flyga SAS interkontinentalt så skulle jag hellre använda poängen till det i stället, tror du inte att du kommer att få avsättning för dina poäng så kan ju det här visserligen vara ett sätt att spendera dem.

Om du lägger ut 50000 poäng plus 781 kr och får tillbaka 2500 kr så motsvarar varje poäng (2500-781)/50000 = 3,4 öre. Tumregeln ovan är bra, dvs. att en poäng är värd 10 öre. Ska man värdera poängen så borde din vän betala dig 5781 kr för awardbiljetten, och då är det bättre att köpa en reguljärbiljett.

Det har inget med hygglighet eller vänskap att göra, bara hur man värderar poängen. Om du vill bjuda din vän på en resa ska du givetvis göra det. Däremot är jag skeptisk till att bjuda på en awardresa, jämfört med att bjuda på en reguljärresa. För den som åker spelar det mindre roll om biljetten är betald med poäng eller pengar.

Annars gillar jag iden att alla i gruppen bidrar med några hundralappar var, och att din vän senare bjuder på några öl var under resan?
 
Last edited:

Vaniljvodka

Medlem
Jag behöver poängen själv till min första bonusresa Asien runt i F. Men de går inte ut förrän om ett par år så jag kände att jag kommer hinna få tillbaka dom innan jag ska göra den resan.

Men som du/ni säger så känns det inte värt det. Tror han helt enkelt får stå sitt kast och betala för en lite dyrare flygbiljett.
 
Jeg synes det utroligt venligt af dig at tilbyde at (del)-betale hans rejse, efter min bedste overbevisning er det desværre en loose-loose situation - Du brænder en masse point og han ender med at få en dyr billet alligevel.

Jeg tror han må tage konsekvensen og betale en ''dyr'' billet via Oslo, det er nemmest for alle og så slipper man for det med at nogen skylder nogen noget. Det var jo ham der ikke kunne bestemme sig.
 

Bryant

Medlem
Som många andra så tycker jag inte att det är värt att bränna dessa poäng på er resa.

Gör det så mycket om han kommer 30 min senare?

Bjud honom på en enkelbiljett så ni åker samma flyg dit och du sparar poäng. Sen löser han hemresan på eget sätt?
 
Toppen