Aeroflot har aldrig operererat Tu-204 i paxversion även om de hade en beställning på 350 maskiner i första batchen och även var pådrivande i att ta fram den som ersättare till Tu-154. Däremot fanns prototyperna i Aeroflot-målning samtidigt som de tog emot två stycken Tu-204C för frakt men mer blev det inte.
Nu är det inget fel på Tu-204, tvärtom är det en utmärkt maskin - framförallt i sin senaste version Tu-204SM men det som påverkade den var omorganisationen av Aeroflot - Soviet Airlines, frånvaro av leasingalternativ, bristfällig budgetering från regeringens sida och därav åtföljande certifiering först 1996 (första flygning 1989, ursprunglig planerad leverans 1990 till Aeroflot). Detta påverkade även Tu-204-120 med RB.211-535.
Så maskinen föll helt enkelt offer för det rådande politiska klimatet. Däremot sattes den i trafik av Vnukovo Airlines och sedan följde ett antal bolag inklusiva KrasAir - sedan har vi Cubana de Aviacion och Air Koryo, Cairo Aviation m.fl på listan.
Nu är det dock 2016 och fokus ligger på MC-21 och den kommer att flyga hos Aeroflot. 50 maskiner är beställda initialt, prototypen håller på att klargöras för flygning, projektet rycker framåt, Pratt & Whitney (PW1400G) samt Aviadvigatel (PD-14) kör hårt med respektive motor till den och statiska prov pågår för fullt.
Dagens Aeroflot-flotta utgörs av Airbus, Boeing och Sukhoi och imorgon kommer Irkut med. Längre fram tillkommer även SHFS/Comac C929 (kärt barn har två namn) som håller på att utvecklas. Huruvida Aeroflot kommer att leasa Ilyushin Il-96-400M med PD-14 står skrivet i stjärnorna - kanske kommer den in i flottan temporärt i väntan på SHFS/C929 (vad den nu kommer att heta - troligen något nytt och gemensamt som inte kopplar åt endera hållet).
Sedan finns ju då dotterbolagen till Aeroflot och bl.a. Rossiya har Tu-214 och Il-96-300 i flottan.
Det är säkert och bra att flyga med bolaget eller dess dotterbolag och man behöver inte vara rädd för andra tillverkare än Airbus och Boeing heller. Flygplan är globala produkter och större delen av komponenterna kommer från samma leverantörer oavsett var slutmonteringen sker. Sedan måste jag ju säga att det inte varit något fel på äldre ryska konstruktioner heller - landet har trots allt långvarig erfarenhet av flygplansutveckling och många framstående konstruktörer. Kan man t.ex flyga Boeing 757 klarar man definitivt av Tu-204 också.
Det enda man skall undvika är dåligt underhållna maskiner då det är bristande underhåll och procedurer som är den stora risken. Ta bara fallen från de senaste åren där fullt funktionsdugliga plan totalhavererat p.g.a missförstånd av automatiken etc. Det är riskabelt att sätta sig i en DC-9 opererad av något litet bolag "långbortistan" utan korrekt underhåll på samma vis som en Tu-134 också är tveksam under motsvarande betingelser.
Helt enkelt: Finns ingen anledning att vara rädd för Aeroflot eller andra bolag som håller standarden uppe.