Förr kapades flygplan för ett politiskt syfte, inte för att döda. Detta var rätt så vanligt, 1-2 ggr/vecka. För detta krävdes vapen, vilket dagens handbagage-säkerhetskontroller stoppar. Sedan sprängdes flygplan i luften, av politiskt syfte. Och då kom scanning av incheckat bagage vilket stoppar detta hyfsat. När kaparna lärde sig flyga behövdes inte vapen och dagens normala säkerhetskontroller stoppar inte detta. Kanske El-Als kontroller gör det? Och möjligen ESTA-kontrollen? Nästa steg blir väl att planen kapas på distans, med lite kinesisk mjukvara som smugits in i tillverkningen? Se HPs problem med virus i nytillverkade datorer eller programvara som syftar till att slå ut Irans kärnvapenprogram.
Så hoten ändras och så borde kontrollerna. Inte för att man ska ta bort kontroll av de gamla hoten, men jösses vad de behöver förändras.
Jämför med hur konsumenthandeln utvecklats. När butikerna kom var det stenhård kontroll på att kunden betalade för sig. Så sent som på mitten av 90-talet hade Ryssland fortfarande systemet kvar att du gick till en disk för att säga vilken vara du skulle handla, fick ett kvitto som du tog med till nästa disk där du betalade och fick ett betalkvitto som du tog med till tredje disken för att hämta ut varan. Ungefär på den här nivån är säkerhetskontrollerna idag, i Sverige. Dåligt betalda, oengagerade, obildade kontrollörer som inte någon anledning att ge service. Det är dock inte helt deras eget fel, man kan också se ett ointresse från arbetsgivaren över begreppet kvalitet.
I handeln idag kan man ta de varor man vill köpa på ett enkelt sätt, men att hitta en kassa för att betala den är desto svårare. Ibland gömmer sig den långt inne i butiken. God service, mer kvalitet. Och förtroende.
Utvecklingen i handeln har främjats av att dels människan i grunden är en ärlig person och vill göra rätt för sig, dels för att de dolda kontrollerna är relativt effektiva (låtsaskunder, kameror, genomskinliga speglar, larmbågar, oskrivna listor med kända oärliga klienter etc).
Själv föredrar jag dagens handel som så mycket bättre än gårdagens. Utan att för den skull intäkterna minskar för handeln, snarare tvärtom.
Tänk om flygplatsernas säkerhetskontroller skulle kunna utvecklas i samma riktning? Tro på människans ärlighet och mer dolda kontroller som inte de ärliga märker av? Och som tar med även framtida hot? Personal som ger service åt oss passagerare, som faktiskt betalar runt en hundring för varje kontroll?
Edit: Länkar/referenser.
Flygplanskapning - Wikipedia ,
Stuxnet - Wikipedia ,
Cyber-attack concerns raised over Boeing 787 chip's 'back door' | Technology | guardian.co.uk