Senaste nytt

Säkerhetskontrollen - Arlanda terminal 5 är osäker...

NyfikenGrau

Medlem
Ta med några flaskor TATP-precursors.

Det där är väl lite omdiskuterat om det är praktiskt möjligt.

Mass murder in the skies: was the plot feasible? [printer-friendly] ? The Register

Edit: Det gjordes en uppdatering på samma sida, möjligt men svårt:
http://www.theregister.co.uk/2008/09/10/liquid_bomb_verdicts/page2.html


Men annars, visst. En nära vän som är polis brukar säga att om "buset" generellt vore ens medelbegåvat kunde polisen ge upp på en gång, så det är nog ingen förutsättning som är begränsad till just säkerhetskontroller på flygplatser.

Det här märks extra tydligt när det helt slår slint för någon någorlunda normalbegåvad snubbe som planerar sina attentat strukturerat och tålmodigt utan att blanda in andra (McVeigh, Breivik).
 
Last edited:

lnixon

Medlem
Det här märks extra tydligt när det helt slår slint för någon någorlunda normalbegåvad snubbe som planerar sina attentat strukturerat och tålmodigt utan att blanda in andra (McVeigh, Breivik).

Mm. Fast de personerna tenderar också att lämna väldigt bra utredningsmaterial efter sig. Om jag hade tid och det här vore ett mer lämpligt forum hade jag kunnat berätta om, tja, till exempel kidnappningen av den där Uppsalastudenten (han som togs till ett hus utanför Robertsfors) och den omfattande planeringen på papper som de hade gjort...
 

NyfikenGrau

Medlem
För mig får du gärna skriva på, jag tycker det är hur intressant som helst :)

Även rent flygrelaterat är det lite kusligt att hela säkerhetsapparaten är uppbyggd främst runt att vi passagerare ska känna oss trygga.
 

Nemo

Medlem
Förr kapades flygplan för ett politiskt syfte, inte för att döda. Detta var rätt så vanligt, 1-2 ggr/vecka. För detta krävdes vapen, vilket dagens handbagage-säkerhetskontroller stoppar. Sedan sprängdes flygplan i luften, av politiskt syfte. Och då kom scanning av incheckat bagage vilket stoppar detta hyfsat. När kaparna lärde sig flyga behövdes inte vapen och dagens normala säkerhetskontroller stoppar inte detta. Kanske El-Als kontroller gör det? Och möjligen ESTA-kontrollen? Nästa steg blir väl att planen kapas på distans, med lite kinesisk mjukvara som smugits in i tillverkningen? Se HPs problem med virus i nytillverkade datorer eller programvara som syftar till att slå ut Irans kärnvapenprogram.

Så hoten ändras och så borde kontrollerna. Inte för att man ska ta bort kontroll av de gamla hoten, men jösses vad de behöver förändras.

Jämför med hur konsumenthandeln utvecklats. När butikerna kom var det stenhård kontroll på att kunden betalade för sig. Så sent som på mitten av 90-talet hade Ryssland fortfarande systemet kvar att du gick till en disk för att säga vilken vara du skulle handla, fick ett kvitto som du tog med till nästa disk där du betalade och fick ett betalkvitto som du tog med till tredje disken för att hämta ut varan. Ungefär på den här nivån är säkerhetskontrollerna idag, i Sverige. Dåligt betalda, oengagerade, obildade kontrollörer som inte någon anledning att ge service. Det är dock inte helt deras eget fel, man kan också se ett ointresse från arbetsgivaren över begreppet kvalitet.

I handeln idag kan man ta de varor man vill köpa på ett enkelt sätt, men att hitta en kassa för att betala den är desto svårare. Ibland gömmer sig den långt inne i butiken. God service, mer kvalitet. Och förtroende.

Utvecklingen i handeln har främjats av att dels människan i grunden är en ärlig person och vill göra rätt för sig, dels för att de dolda kontrollerna är relativt effektiva (låtsaskunder, kameror, genomskinliga speglar, larmbågar, oskrivna listor med kända oärliga klienter etc).
Själv föredrar jag dagens handel som så mycket bättre än gårdagens. Utan att för den skull intäkterna minskar för handeln, snarare tvärtom.

Tänk om flygplatsernas säkerhetskontroller skulle kunna utvecklas i samma riktning? Tro på människans ärlighet och mer dolda kontroller som inte de ärliga märker av? Och som tar med även framtida hot? Personal som ger service åt oss passagerare, som faktiskt betalar runt en hundring för varje kontroll?

Edit: Länkar/referenser.
Flygplanskapning - Wikipedia ,
Stuxnet - Wikipedia ,
Cyber-attack concerns raised over Boeing 787 chip's 'back door' | Technology | guardian.co.uk
 
Last edited:

Nemo

Medlem
Någon som vill söka?
Stockholm Arlanda Airport söker Processansvarig säkerhetskontroll | Swedavia
"Dina arbetsuppgifter
I rollen Processansvarig säkerhetskontroll ingår att driva enhetens operativa processer framåt och få till stånd ett positivt förändringsarbete i flygplatsens säkerhetskontroller. Du deltar i projekt som berör våra säkerhetskontroller, är enhetens kravställare avseende verksamhetsnära system samt följer upp, analyserar och rapporterar KPI´er i avtalet vi har med bevakningsentreprenören. Du är samordningsansvarig för arbetsmiljön i våra säkerhetskontroller (där bevakningsentreprenören bedriver verksamhet) och agerar enhetens representant samt kravställare mot bevakningsentreprenören i värdskapsfrågor. I rollen ingår även att tillsammans med övriga på enheten genomföra kvalitetskontroller i säkerhetskontrollerna." etc.
Sista ansökningsdag imorgon 18 november 2012.
 

SvartMjolk

Medlem
Visst är det så att säkerhetskontrollerna på sin höjd är avskräckande, inte effektiva på riktigt. Framför allt ska de ju som sagt bara invagga oss, den stora massan, i trygghet med irrationella påhitt som att förbjuda vätskor mer än 100 ml (99 ml av någon extremt explosiv vätska får man då anta är rätt ofarligt) eller tvinga passagerarna att ta av sig skorna (för det fanns en som var dum nog att ha bomben i skon istället för det uppenbara stället, underlivsregionen).

Man kan spränga betydligt större saker än flygplan med 100 ml sprängämne.

På havannas flygplats blev jag av med en mininagelsax :(

Min brors kompis blev av med en ögonfransböjare (finns det något ord för dem?) i Paris för några år sedan. På flighten serverades en redig köttbit med tillhörande köttkniv.

Mjaha, dags då att avslöja lite: 2007 åkte en rejäl kniv med från arn-lhr-sfo-lax-hnl-lax-lhr - och här fastnade jag med den, och förlorade den... då hade jag bara sista benet kvar till arn.

Så njae... nej jag litar då fan inte på dessa säkerhetskontroller...

Men jag är lite spänd på att få se hur maskinerna reagerar på min titanförstärkning i vänsterarmen som jag tvingas operera in för två veckor sedan. Ska iväg om en vecka, skall bli mycket intressant hur långt jag kommer innan de frågar...

En kompis har titan i höften. Det tjuter rätt mycket när han går igenom. Oftast är de vana, men någon gång har det tagit lite tid då de saknat en sån scanner för att manuellt se var på kropen det gör utslag.
 

tobbe88

Medlem
Flög med Emirates från FRA till Dubai. När jag skulle gå igenom säkerhetskonntrollen i Dubai hade jag lyckas få matkniven från flygresan i bakfickan på mina jeans. Jag gick igenom säkerhetskontrollen 3 gånger plus kroppslig visitation. Varken jag heller säkherhetsgubben fattade varför det lätt, så han släppte igenom mig. Men typ 10 min senare när jag gick på toa upptäckte jag att det var något hårt i bakfickan... Jag skämdes otroligt sjukt mycket när jag upptäckte detta:eek:
 

Frigidus

Medlem
Blev av med en osthyvel på Arlanda när jag skulle flyga till Oslo. Funderar fortfarande på vad för skador man kan åsamka i luften med en sådan.

Kanske var det bara att jag hade en osthyvel i handbagaget som var misstänksamt nog...
 

Xilan

Medlem
Så sent som på mitten av 90-talet hade Ryssland fortfarande systemet kvar att du gick till en disk för att säga vilken vara du skulle handla, fick ett kvitto som du tog med till nästa disk där du betalade och fick ett betalkvitto som du tog med till tredje disken för att hämta ut varan.

(OT) Den modellen använder B & H Photo i New York fortfarande.

Blev av med en osthyvel på Arlanda när jag skulle flyga till Oslo. Funderar fortfarande på vad för skador man kan åsamka i luften med en sådan.

Grundregeln är enkel. Det är inte tillåtet att ta med sig vassa föremål genom säkerhetskontrollen.
 
Toppen