Senaste nytt

Säkerhetskontrollen - Arlanda terminal 5 är osäker...

NyfikenGrau

Medlem
Eller så går man till taxfree och köper en liter vodka för en krossad glasflaska utgör ingen fara alls.

Haha...ja, ett inte helt okänt fyllevapen

Förbannat hyckleri egentligen alltså, så fort något går att kränga post-security är det ofarligt

Man kan kanske träna ordentligt istället så att bli lika stark som Jet Li eller Steven Seagal. Då klarar man både att kapa ett plan och att hindra kapning. ;)

Steven Seagal?? Ge honom en tandpetare så har han gjort Pizza bolognese av hela besättningen medan du vände dig bort för att hosta :)
 

Sakoz

Medlem
Metalldetektorern som man passerar vid säkerhetskontrollen (åtminstone modernare modeller) kan ställas in att ge utslag helt slumpmässigt, utan att någon som helst metall finns. Jag hade möjlighet att få laborera med en sådan nere i Kairo för många år sedan, vilket var ganska intressant. Vidare har jag sett stora köttknivar i lounger för att skära rostbiff och liknande kött med, väldigt lätt att stjäla en sådan om loungen är halvtom. Varför konsulterar inte Amerikanska myndigheter McGyver? Eller är det redan gjort med tanke på alla galna påfund om konfiskering. Jag tror mer på konfrontation, än teknik. En människas uttryck och beteende säger väldigt mycket, sen om det beror på en flaska vatten,10 kg narkotika eller att man behöver gå på muggen är en annan sak.
 

Fredrik

Medlem
Problemet med att låta kontrollanterna använda sunda förnuftet är väl att de då kan tänkas ta hänsyn till sina fördomar oavsett hur sanna fördomarna är. En metalldetektor med slumpgenerator ser inte om personen är Jacob Wallenberg eller Osama bin Laden.
 

Chrille

Medlem
Man kan ha en del metall på sig utan att det ger utslag om man kliver igenom snabbt. Man kan ha mycket lite metall och få utslag om man kliver i själva bågen eftersom det ger en längre uppehållstillstånd.

Jag tror dessutom att det är helt sant att bågen ibland piper till slumpmässigt för att ta ut folk till stickprovsmässig muddring.
 

forastero

Medlem
Metalldetektorern som man passerar vid säkerhetskontrollen (åtminstone modernare modeller) kan ställas in att ge utslag helt slumpmässigt, utan att någon som helst metall finns.
Dels det, dels varierar känsligheten över tid för att det inte ska gå att räkna ut exakt hur mycket metall man "får" ha på sig genom bågen.

Jag blir numera överraskad de gånger jag INTE sätter igång larmet på detektorn. Har blivit klappad på av fler kontrollanter än jag kan räkna...

(Häromdagen fick jag dessutom visa upp min nagelklippare, det har jag aldrig behövt göra förut!)
 
I agree with Frederik, Pan Am used to have dogs at the airports for their security personal. These dogs had not been trained in anything, they were just meant for show. To make the passengers feel better.
 

nilsson

Medlem
Svårigheten med säkerhetsteater är att det är så svårt att rulla tillbaka åtgärder. Man skulle iofs kunna säga att man uppgraderat röntgenmaskinerna till att se skillnad på farliga och ofarliga vätskor för att i alla fall skippa den mest meningslösa åtgärden.
 

Gnopps

Medlem
Jag minns att Kjell på Morgonpasset i P3 något år ringde till SAS och undrade varför man inte fick ta med sig knivar när de sålde ett helt knivset ombord! Knivsetet togs sedemera bort.
 

Bryant

Medlem
Jag upplever säkerhetskontrollerna på ARN som ett stort skämt. De gånger jag passerar där är scenariot alltid lika: personen är ofta väldig ointresserade av sin tjänst och pratar hellre med kollegor, surfar på iPhone istället för att titta på de skärmar de har till förfogande.
 
Toppen