Senaste nytt

Säkerhetskontrollen - Arlanda terminal 5 är osäker...

lnixon

Medlem
Hur kunde det passera utan att någon upptäckte det? Min tidigare erfarenhet är att inte ens en liten skruv-mejsel fick passera röntgen i T2.

Det är jättesvårt att sitta och titta på en bildskärm en timme i sträck och försöka hitta alla misstänkta saker som kan tänkas dyka upp. Och kontrollen *behöver* ju inte vara perfekt, den behöver bara vara *tillräckligt bra* för att avskräcka ondingarna.
 

Chrille

Medlem
På många flygplatser kan man fortfarande köpa Victorinox multiverktyg på airside.

En period hade jag ett Victorinox usb-minne av hopfällbar modell. Tror ni inte att det blev upptäckt vid en säkerhetskontroll i USA, och att innehavaren höll på att bli terroriststämplad på köpet?
 

NyfikenGrau

Medlem
Visst är det så att säkerhetskontrollerna på sin höjd är avskräckande, inte effektiva på riktigt. Framför allt ska de ju som sagt bara invagga oss, den stora massan, i trygghet med irrationella påhitt som att förbjuda vätskor mer än 100 ml (99 ml av någon extremt explosiv vätska får man då anta är rätt ofarligt) eller tvinga passagerarna att ta av sig skorna (för det fanns en som var dum nog att ha bomben i skon istället för det uppenbara stället, underlivsregionen).

Israelerna, med den enda riktigt rationella säkerhetskontrollen, nämligen kontroll av passagerarna istället för av föremålen, är aldrig sena att påpeka ovanstående. Intressant på Ben-Gurion är hur man i princip helt struntar i den tekniska biten när man väl frågat ut resenären - vi tog seden dit vi kom och packade om i väskorna lite, från otaggat handbagage till säkerhetstaggat incheckningsbagage precis före incheckningen...
 

JonW

Medlem
Upptäckte efter ankomst till AMS häromveckan att T5 glatt släppt igenom en fjäderinfälld rakbladskniv i ett runt plasthölje, som jag glömt att jag stuckit ner i jackfickan på landet.
Däremot verkar ARN:s metalldetektorer vara inställda på högre känslighet än på andra platser.
Ofta det larmar där utan anledning, vid nästa flygplats ingenting.

Vätskor har jag heller aldrig haft i plastpåse, utan kommentar.
Har även medfört större mängd sånt som borde gå under "krämer och pasta" (som den älskare av skagenröra jag är). utan reaktion.
 
Last edited:

Bamsefar

Medlem
Mjaha, dags då att avslöja lite: 2007 åkte en rejäl kniv med från arn-lhr-sfo-lax-hnl-lax-lhr - och här fastnade jag med den, och förlorade den... då hade jag bara sista benet kvar till arn.

Så njae... nej jag litar då fan inte på dessa säkerhetskontroller...

Men jag är lite spänd på att få se hur maskinerna reagerar på min titanförstärkning i vänsterarmen som jag tvingas operera in för två veckor sedan. Ska iväg om en vecka, skall bli mycket intressant hur långt jag kommer innan de frågar...
 

Dr. Miles

Expert
På havannas flygplats blev jag av med en mininagelsax :(

Det måste vara någon tjänstman som inte har någon verklighetsanknytning som skapat dessa dumma reglerna.
Hur i katten kan man kapa ett plan med en mininagelsax? Om man kan det då borde man klara att kapa ett plan utan mininagelsax också...
 

NyfikenGrau

Medlem
Det måste vara någon tjänstman som inte har någon verklighetsanknytning som skapat dessa dumma reglerna.
Hur i katten kan man kapa ett plan med en mininagelsax? Om man kan det då borde man klara att kapa ett plan utan mininagelsax också...

Om jag får välja mellan en mininagelsax och 250 ml cola på petflaska tror jag ändå att jag kan ställa till med mer skada med mininagelsaxen ;)
 
Toppen