Säkerhetskontroll på Kastrup vid ankomst?

Diskussion i 'Flygplatser' startad av palmen, 18 Augusti 2016.

1. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Vid vilka flighter måste man göra säkerhetskontroll i Köpenhamn vid transfer? När jag anlände med SAS från Tokyo var det kontroll. När jag kom med Air Canada så var det ingen säkerhetskontroll, enbart passkontroll.

Är det bara från vissa länder man behöver denna kontroll?

2. Antagligen.
    Jag har inte varit i Kanada men har deras flygplatser säkerhetskontroll vid gate?
    I så fall flygning från Singapore kan också vara utan säkerhetskontroll i Köpenhamn.

3. AABack2ARN

AABack2ARN Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    EU har avtal med vissa länder (däribland USA och uppenbarligen Canada) om att man inte behöver göra säkerhetskontroll vid ankomst från dessa länder. Hittar ingen länk just nu men har för mig att detta infördes för några år sedan. Dock är det många länder som inte valt att implementera detta kanske beroende på hur flygplatsen är konstruerad. Köpenhamn och Helsingfors har uppenbarligen löst det på något sätt. Storbritannien bryr sig inte om något utan säkerhetskontrollerar ALLA som inte anländer från Irland eller Storbritannien :(

4. JohanA

JohanA Medlem

Exakta samma minne jag refererade till vid ankomst till ZRH igår... US/Canada behöver inte göra säkerhetskontroll vid transit.

Vid ankomst behöver ingen göra det, bara passera immigration.

5. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Ok, förklarar ju varför de som kommer från USA och Kanada onekligen slipper.

6. Thomas_Malmö

Thomas_Malmö Medlem

Jag som kanske missförstår, men jag har aldrig gjort säkerhetskontroll vid gate när jag landar från Shanghai i Köpenhamn.

Cristoffer Cedergren gillar detta.
  7. JohanA

JohanA Medlem

Diskussionen om säkerhetskontroll handlar om ankommande plan ex Schengen som har transit på Kastrup. Om man har Kastrup som destination är det aldrig säkerhetskontroll.

Agö gillar detta.
  8. +1. Försöker tänka vart den utpasserings/transitkontrollen skulle vara nånstans. Har aldrig sett det på CPH, eller ARN. Bara OSL.

9. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Den finns, det kan jag lova dig. Så här ser det ut vid normal ankomst på den sidan, som du kan se på bilden ska man följa skylten med de två flygplanen för att komma till transitsäkerhetskontrollen. Jag minns inte om detta är våningen under eller våningen över det plan man normalt vistas på vid boarding till USA, klart är i vart fall att det inte är den normala passkontrollen.

upload_2016-8-18_12-16-18.png

Och här kommer Köpenhamns egna regler kring separering av s.k. Status 3-passagerare.

Non-Schengen arrivals

Arriving passengers from non EU / Non Schengen destinations, which do not have special
    agreements with the EU, must be separated from passengers and personnel with EU status
    within the airport.

These arrivals are specified as Status 3 – arrivals:
    Status 1 = EU status passengers
    Status 2 = EU / Non Schengen status passengers = passport check
    Status 3 = Non EU / Non Schengen status passengers = passport check /
    security screening
    All status 3 arrivals are supervised by CPH Security. All status 3 arrivals can only be initiated by
    CPH Security personnel (Gatekeeper). The current relevant gates are:
    Pier C gates, C20 – C26 – C28 – C29 – C30 – C32 – C33 – C34 – C35 – C36 – C37 - C39.

Winquman och JohanA gillar detta.
  10. Bra att du reder ut begreppen för oss ungvalpar

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!