Senaste nytt

Säkerhetskontroll i olika länder - Olika regler?

Fredrik

Medlem
Har liknande erfarenhet som Agehall från AMS. Flög därifrån nyligen och det suckades från kontrollanten när jag frågade om sladdarna verkligen skulle ut ur väskan.

Kontrollant: - det var ju det jag sa flera gånger.
Jag: - Tror du verkligen jag lyssnar på vad du säger?

Säkerhetskontrollerna på flygplatserna får verkligen fram det bästa i mig.
 

olsson

Medlem
Minns inte om det var BGO eller OSL men systemkameran med batterigrepp åkte först en gång i väskan för att sedan bli tvungen att bli urplockad och isärmonterad för varje del skulle åka separat.
Tog med mig en NAS i handbagage, i OSL fick den tre åkrundor igenom röntgenmaskinen och ingen verkade vara så glad på mig. Förklarade ju att det inte var en dator, men en elektronikpryl i OSL är antingen en ipad eller en dator.
 

nilsson

Medlem
Varför kan inte säkerhetsfolket på AMS och CDG lära sig läsa en röntgenbild som resten av världen? Det är ju asfånigt att man måste ta ur laddare ur väskan.

Skobombaren reste från CDG. Kalsongbombaren reste via AMS. De har säkert något komplex för att de släppte igenom dem.
 

DrKlas

Medlem
Det konstiga tycker jag är att allt är så inkonsekvent. Efter skobombaren skulle man ta av sig skorna och lägga i en låda på bandet och tog man inte av sig skorna så fick man skäll för det. Gör man nu på motsvarande sätt efter kalsongbombaren blir det en helt annan reaktion ...
 

Helimike

Medlem
Det konstiga tycker jag är att allt är så inkonsekvent. Efter skobombaren skulle man ta av sig skorna och lägga i en låda på bandet och tog man inte av sig skorna så fick man skäll för det. Gör man nu på motsvarande sätt efter kalsongbombaren blir det en helt annan reaktion ...

Jag håller med. Dessutom tycker jag att metalldetektorerna är inkonsekventa. Ibland råkar jag gå igenom med glömda relativt stora metallföremål. Ibland piper det och ibland inte. Jag tror att säkerhetskontrollen mer är för att lugna passagerarna samt avskräcka spontana flygplanskapare.
 

forastero

Medlem
Dessutom tycker jag att metalldetektorerna är inkonsekventa. Ibland råkar jag gå igenom med glömda relativt stora metallföremål. Ibland piper det och ibland inte.
Ja, de är och ska vara inkonsekventa - inte ens kontrollanterna ska kunna räkna ut exakt hur mycket metall man säkert kan ha på sig. (Sedan finns det ju slump-pip också, det är inte alltid bågen larmar pga metall)
 

Chrille

Medlem
Jag håller med. Dessutom tycker jag att metalldetektorerna är inkonsekventa. Ibland råkar jag gå igenom med glömda relativt stora metallföremål. Ibland piper det och ibland inte. Jag tror att säkerhetskontrollen mer är för att lugna passagerarna samt avskräcka spontana flygplanskapare.

Det beror på hur du passerar igenom bågen. Om du kliver igenom med hög hastighet minskar risken att "åka fast".
 

NotRyan

Medlem
Det konstiga tycker jag är att allt är så inkonsekvent. Efter skobombaren skulle man ta av sig skorna och lägga i en låda på bandet och tog man inte av sig skorna så fick man skäll för det. Gör man nu på motsvarande sätt efter kalsongbombaren blir det en helt annan reaktion ...

Du menar alltså att du provat ? :D
 

DrKlas

Medlem
Du menar alltså att du provat ? :D

Nej, då hade jag skrivit det. Men under några år efter skobombaren hoppades (egentligen inte rätt ord) jag att någon skulle placera något i kalsongerna just för att det absurda i att låta alla passagerare ta av sig skorna skulle bli ännu mer uppenbart.
 
Toppen