Senaste nytt

Säkerhetskontroll i olika länder - Olika regler?

Senator

Moderator
Just att det är random är väl syfte med säkerheten? Jag menar, om allt var uniformt blir det enklare att veta hur man kringgår allt?
 

Agö

Medlem
Just att det är random är väl syfte med säkerheten? Jag menar, om allt var uniformt blir det enklare att veta hur man kringgår allt?

Svårt dock att vara "medveten" resenär om det ständigt är olika tillämpningar av regelverket. Ena gången ska man ta av sig skorna (direkt), andra gången kan man behålla kavaj på, tredje gången ska alla sladdar ut ur väskan, fjärde gången kan necessär ligga kvar i väskan, osv.
 
Svårt dock att vara "medveten" resenär om det ständigt är olika tillämpningar av regelverket. Ena gången ska man ta av sig skorna (direkt), andra gången kan man behålla kavaj på, tredje gången ska alla sladdar ut ur väskan, fjärde gången kan necessär ligga kvar i väskan, osv.

...Arlanda T4 kabinväska utan låda, T5 kabinväska i låda ...
 

karho

Medlem
Jag upplever folket på FRA som speciellt nitiska. De kollar _länge_ på röntgenbilderna på alla väskan, till skillnad från många andra flygplatser. Minsta vätska i väskan, typ ett par engångslinser, hittas och det blir separat genomgång av väskan. Dessutom har de en fabless för manuell pat down, om det piper när man går igenom ramen. Ordentlig sådan, ta av sig skorna och känna noga överallt. Nån annan som har samma erfarenhet?
 

Senator

Moderator
Svårt dock att vara "medveten" resenär om det ständigt är olika tillämpningar av regelverket. Ena gången ska man ta av sig skorna (direkt), andra gången kan man behålla kavaj på, tredje gången ska alla sladdar ut ur väskan, fjärde gången kan necessär ligga kvar i väskan, osv.

Men låt oss spekulera med att en "medveten resenär" skulle de facto vara en "medveten resenär" med enbart syfte att bygga upp en publik profil (jag tänker konspiratoriskt att NSA har en digital profil på mig) för att senare agera med ett terrorsyfte. Av någon anledning verkar flyget vara någon form av favorit för detta ändamål.

Jag kan hålla med att att som resenär (medveten eller ibland medvetslös i mitt fall) är det krångligt med alla olika regler och föreskrifter. Men min teori är att a) delvis avskräcker några med hotfulla idéer och b) lugnar allmänheten som t.ex. fam Svensson på Mallisresan.

Nej, nu måste jag lämna äventyrslandet och åter till verkligheten, det här är bara ren onsdagsspekulation från min sida...
 

Kricka

Medlem
Hade samma spännande upplevelse i CPH vid transfer från IAD. Min helt livsfarliga
tygnäsduk fick säkerhetskontrollanten att gå igång - jag hade ju inte tömt mina fickor !
Tyvärr är det ju som Mark Twain sade - Never argue with stupid people... Måste dock
medge att det var mycket svårt att hålla sig lugn vid tillfället.

Nyligen; TSA på BOS (flight till CDG) stoppade och ville se min näsduk (papper) i vänstra byxfickan. Lite rabalder, att jag inte tagit upp den och lagt den i plastlådan, innan de kunde konstatera att:

1. den var verkligen tillverkad i papper, mjukt sådant, och ..
2. .. att den faktiskt var ofarlig.

... efter det slängde vi den sonika i närmaste papperskorg.
 

JLE

Medlem
Jag hade tömt fickorna (trodde jag) på Washington Dulles när jag skulle vidare mot Los Angeles... ...blev scannad i deras kroppsscanner... ...de hittade en kvarglömd quarter i ena benfickan. Kontrollanten tittade på den och gick och la den i en låda så den fick åka igenom röntgen...
 

Sofia

Medlem
Jag reser alltid med rätt mycket datorer, hårddiskar, kameror och uv-hus till dessa. Lägg till det en undervattenslampa i metall med inbyggda batterier så förstår nu hur dom ser ut när min väska glider igenom röntgen ;)
I Thailand drog de tom sina vapen en gång och siktade på väskan och mig medan jag öppnade den! Lite läskigt men inte så farligt eftersom jag ju visste att jag inte hade nåt som jag inte skulle ha.

På mer civiliserade platser brukar jag skratta lite och säga att "ja, jag hade blivit mer förvånad om ni INTE hade velat kolla i väskan". Då brukar dom skratta också och helt enkelt förstå att jag nog inte har nån bomb trots allt. :cool:
 

agehall

Medlem
På AMS ombeds jag alltid att ta ut även sladdar till div. tekniska prylar...

Ja, AMS är ett rent h-vete att flyga från. Transit är lite bättre.

Dessutom behandlar de en som en idiot. Jag stod där härom morgonen med min vätskepåse i ena handen och lägger upp väskan med den andra och försöker putta fram den så jag kan lägga vätskepåsen i en tray. Då stoppar säkerhetsvakten mig och påtalar att jag inte får ha vätskor i väskan... *suck*

Varför kan inte säkerhetsfolket på AMS och CDG lära sig läsa en röntgenbild som resten av världen? Det är ju asfånigt att man måste ta ur laddare ur väskan.
 

twiggs

Medlem
Dessutom behandlar de en som en idiot. Jag stod där härom morgonen med min vätskepåse i ena handen och lägger upp väskan med den andra och försöker putta fram den så jag kan lägga vätskepåsen i en tray. Då stoppar säkerhetsvakten mig och påtalar att jag inte får ha vätskor i väskan... *suck*

Varför kan inte säkerhetsfolket på AMS och CDG lära sig läsa en röntgenbild som resten av världen? Det är ju asfånigt att man måste ta ur laddare ur väskan.

Snille spekulerar:
Som i ett led att förvirra folk med dolda avsikter, få sällanresenären att känna sig tryggare och säkert för att det är enklare att läsa av röntgenbilder på det viset?
 
Toppen