Senaste nytt

Säkerhetsbälte för bebisar (infant)

Dr. Miles

Expert
Två skydd är bättre än ett tycker jag som nu testat det tio ggr. Känns olustigt att veta att vissa bolag inte tillhandahåller bälte (och inte heller flytväst).
Antagligen därför både IATA och FAA rekommenderar att ha CRS (Child Restraint System) för infant.
Det verkar som att extension belt är inte rekommenderat för infant som inte kan sitta på en vuxens knä under flygning.
 

Xilan

Medlem
Två skydd är bättre än ett tycker jag som nu testat det tio ggr.

Visst. Absolut är det så. Man bör kanske se bebisbältet som ett komplement till att hålla i barnet hårt i händelse av kraftig turbilens eller annan incident.
Man vill liksom inte tänka på vad som skulle hända vid en rejäl tvärnit med ett bältat barn i knät om man bara "litar på bältet".
 

Agö

Medlem
Antagligen därför både IATA och FAA rekommenderar att ha CRS (Child Restraint System) för infant.
Det verkar som att extension belt är inte rekommenderat för infant som inte kan sitta på en vuxens knä under flygning.
Jag förstår men jag förstår inte i så fall varför bolagen tillåter infant (<23 mån) att ens sitta i famnen hos vuxen i så fall. Om man skulle kräva CRS skulle man ju då rimligtvis förbjuda infant in lap.
 

Agö

Medlem
Visst. Absolut är det så. Man bör kanske se bebisbältet som ett komplement till att hålla i barnet hårt i händelse av kraftig turbilens eller annan incident.
Man vill liksom inte tänka på vad som skulle hända vid en rejäl tvärnit med ett bältat barn i knät om man bara "litar på bältet".
Självklart. Men du vet ju inte heller hur du själv reagerar så att säga. Alla skulle ju garanterat säga att man skulle hålla i barnet hårt men rätt som det är har man ena armen på annan plats. Jag ser bältet som ett viktigt komplement. Själv sitter jag också alltid fastspänd när jag sitter i stolen. Men så har jag också en vän som skadade sig allvarligt vid plötslig turbulens på en Atlantflygning. Hon satt inte fastspänd.
 

Dr. Miles

Expert
Visst. Absolut är det så. Man bör kanske se bebisbältet som ett komplement till att hålla i barnet hårt i händelse av kraftig turbilens eller annan incident.
Man vill liksom inte tänka på vad som skulle hända vid en rejäl tvärnit med ett bältat barn i knät om man bara "litar på bältet".
Jag kommer ihåg en scen av en film som heter Fearless (1993, med bl a Jeff Bridges, Isabella Rossellini).
En mamma som överlevde från en flygplansolycka förlorade sin bebis när hon föll barnet i famn vid kraschen. Hon hade skuldkänsla mot sig själv för att hon inte höll barnet tillräckligt hårt.
I senare delen av filmen demonstrerade Max (Jeff Bridges) genom att köra en bil rakt mot en betongvägg medan mamman höll en bebisdocka så hårt som hon kunde. Resultat var att kraften vid olyckan var så pass kraftigt så mamman skulle inte ha kunnat hålla bebisen i famn även om hon hade försökt.

Om ni har tid kan ni hyra filmen och se. Det var ganska intressant.
 
Efter att ha flugit med vår infant på 3 respektive 6 månader fyra flygningar så upplever jag att vid en kraftiig inbromsning så skulle bältet snarare skada ungen, särskilt på en sån liten som vår (<6 kg) där bältet bara dansar omkring från benhöjd till bröstkorg. Bebisar har inte direkt en uttalad midja som accentueras av höfter, eller en stadig fast kagge att hålls bältet på plats. Skulle nog fungera bättre att hålla ungen pressad mot sätet framför med uppblåst flytväst (infantflytvästen ska blåsas upp i flygplanet, inte i dörren, åtminstone enligt SAS). Däremot som turbulensskydd, vilket är betydligt mer troligt att man råkar ut för, skulle det nog vara tryggt med bälte.
 

Juraj

Medlem
Nu när jag flyger med min dotter så hör jag oftare och oftare frågan: "Do you need a seatbelt for her?". Jag vet inte om det betyder att fler och fler bolag lämnar beslutet till föräldern eller om det bara var ett märkligt sätt att uttrycka sig.
 

Bryant

Medlem
Nu när jag flyger med min dotter så hör jag oftare och oftare frågan: "Do you need a seatbelt for her?". Jag vet inte om det betyder att fler och fler bolag lämnar beslutet till föräldern eller om det bara var ett märkligt sätt att uttrycka sig.

Vilka bolag?
 
Toppen