Säkerhetsbälte för bebisar (infant)

Diskussion i 'Övrigt' startad av Dr. Miles, 4 Mars 2016.

1. Inlägg från: En resa till solen i Thai business (Arlanda-Phuket-Bangkok-Arlanda) | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
    För att undvika att det blir för mycket off topic i andra tråden, starta jag en ny tråd här.

Det är som sagt, inte ovanligt att väldigt liten infant inte får eget säkerhetsbälte.
    Många flygbolag säger att infant som inte kan sitta själv på en vuxens knä bör/måste sitta i CRS (Child Restraint System).

Här är några källor.

https://www.iata.org/whatwedo/safety/Documents/IATA-Guidance-Safety-of-Infants-Children-onBoard.pdf

Ready to fly | Travel with infants and babies | British Airways

Traveling with children | United Airlines

Child Safety - FAA

2. Bryant

Bryant Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    På American Airlines får inte inf bälte. (AUA-MIA B737)

Agö gillar detta.
  3. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hur kändes det?

4. Bryant

Bryant Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vi hade "vant" oss efter två unitedflighter veckan innan. Det jag tyckte var jobbigast var när jag frågade efter flytväst till dotter och svaret blev, "vi hade inte tänkt att landa i vatten idag så det behövs inte".

Rebel och Agö gillar detta.
  5. Kricka

Kricka Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Den kommentaren hade fått mig att "gå igång" på allvar.. Fullkomligt urbota korkat !

Bryant och Agö gillar detta.
  6. Airbuspilot

Airbuspilot Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Här bryter bolaget mot reglerna (lagen) gällande flytvästar. Vid flygning längre ut från närmsta kustlinje än 50 Nm så skall det finnas flytvästar ombord till samtliga. Gäller i stort sätt i hela världen. Det skall också finnas extension belts till infants (under två år) om dessa sitter i en vuxens knä.

Mvh

Rebel och Agö gillar detta.
  7. wheaa

wheaa Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Varför då? När landade du i vattnet senast och behövde flytväst?

8. Ungefär som att säga "Onödigt att ha militärer. När Sverige blev attackerad av ett annat land sist?".

palmen, jannewa och Agö gillar detta.
  9. Xilan

Xilan Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jämför med kommentaren "Jag behöver inte betala hemförsäkringen denna månad eftersom just denna månad har jag inte tänkt att huset ska brinna ner".

Jag flög United med infant i knät i måndags och frågade också efter bebisbälte. "No we don't have those in the US, sorry."
    Jag tycker i och för sig att det bältet är ganska meningslöst. Nyttan av att hålla i barnet är väsentligt större än nyttan med bältet. Flytväst till alla ombord är dock naturligtvis väldigt viktigt.

Bryant, Dr. Miles och Agö gillar detta.
  10. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Två skydd är bättre än ett tycker jag som nu testat det tio ggr. Känns olustigt att veta att vissa bolag inte tillhandahåller bälte (och inte heller flytväst).

Finns det ens extra syrgasmask eller tycker bolagen att även detta är överflödigt?

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!