Senaste nytt

Säkerhet tåg vs. flyg

Pho

Medlem
Människor måste dö för att det skall komma till förändringar. Så har det alltid varit. När det sker attentat i framtiden på svenska tågstationer kan du vara säker på ökad bevakning.
Tyvärr är det nog så ja...

Samtidigt skall man komma ihåg att det inte finns något 100% säkert system. Att det finns sätt att smuggla in bomber och vapen på ett flygplan eller flygplats om man vill behöver ju inte betyda att man därför bör ta bort alla säkerhetskontroller...

Flygplan har varit attraktiva att kapa och ge sig på utav något skäl, kanske för att det är ett symbolvärde och att människor känner sig inlåsta i ett plan med liten möjlighet att agera om något händer.
 

Valley

Medlem
Vilken typ av säkerhet är det som åsyftas ?
Vill jag gå in på Arlanda och spränga hela terminal 5 åt helvete (ursäkta språkvalet), kan jag faktiskt göra det.
Blir dock svårare om jag vill in på planet. Då är det betydligt svårare.

Man kan också resonera på samma sätt som för farligt gods. Vissa substanser har olika farlighetsgrad på olika transportmedel.
Explosion på tåg leder kanske enbart till att en vagn blir förstörd. Medan det på ett plan leder till en total katastrof. Likaså för ett fartyg om explosionen inträffar på fel ställe (under vattenytan)
Brand likaså. Ett rent H om det händer i luften eller på havet. Men det får inte samma följdverkningar på ett tåg.
Tåg är enklare att evakuera än flyg och fartyg.
 

Valley

Medlem
Utifrån världen jag jobbar i har det hänt väldigt mycket med säkerheten bara på några år.
Vill inte säga att det är precis enkelt att idag kliva in på en godsterminal där man har gränsöverskridande trafiker. Knappt vissa företags egen personal som får access.
Och för bara några år sedan, på en av Sveriges största containerterminal, kunde man se människor sitta och fiska på kajen under kranarna eller leta saker i skrothögarna o_O
 
  • Gilla
Reactions: Pho

011430121

Medlem
Har sökt på nätet om tågkapningar, i Holland det skedde två tågkapningar på 70 talet med passagerare som dödades, vill inte länka till dem då de innehåller vissa politiska åsikter.
Tunnelbane sprängningarna i Madrid 2004 med 191 döda, och i London 2005 med ca 50 döda, är väl sådana som det flesta av oss kommer ihåg. Moskvas tunnelbana har varit utsatt för terrorangrepp flera gånger.

Det är ju betydligt lättare att kontrolera passagerarna på en flygplats än hos många andra transportörer.

Viss avskräckande effekt har nog kontrollerna på flygplatserna, jag kan inte komma på någon större inseendet sedan 9/11, visserligen så ha kalsong och skobombare förekommit och dessa har ju slunkit igenom kontroller.
 

nilsson

Medlem
Det finns väl ganska mycket staket runt en flygplats man kan kasta över saker. Flygplatssäkerhet (lilksom majoriteten säkerhet) är designad för att hindra tidigare attacker, inte framtida attacker. Knappt det heller f.ö. eftersom som exempel TSA missar 95% enligt testning i år. Det är helt enkelt så att väldigt få är terrorister.
 

Nemo

Medlem
På tåget Nevskij Express mellan Moskva och St Petersburg sprängdes rälsen 2007 med 60-tal skadade, likaså år 2009 med 39 döda och 100-tal skadade. Dessa attentat är omöjliga att helt skydda sig mot då tågen är spårbundna, och i praktiken ogörligt att hindra någon från tillträde.
 
Toppen