Säkerhet på schemat

Diskussion i 'Övrigt' startad av Nemo, 7 April 2013.

  1. Nemo

    Nemo Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    I dagens (07APR2013) SvD resesidorna 26-27 står en bra artikel om säkerhetskurs hos British Airways. Läs och lär. Någon som gått kursen?

    (Än är artikeln inte på nätet, men när så får du gärna lägga till länk.)
     
  2. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Vad är det man behöver för att få gå kursen? GGL?
     
  3. doc

    doc Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det räcker med kontanter. Mer info:

    Flight Safety Awareness Courses
     
  4. Nemo

    Nemo Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Från Doc's länk. Helt överkomliga priser.
    "Courses for Individuals
    Whether you’re a business traveller or take the occasional flight, we can offer a selection of courses as detailed below.
    Places are available at a cost of £162 incl VAT (£135 ex VAT) per person.
    To register your interest, please click as appropriate:
    Wed 20 Mar 2013 13:00 - 17:30
    Wed 24 Apr 2013 Full
    Wed 22 May 2013 13:00 - 17:30
    Wed 19 Jun 2013 13:00 - 17:30
    Register for Future Courses
    Please note, this is an active course so some health and security restrictions apply. "

    "-Tea and coffee on arrival, served in a private function room.
    - Course commencement and Health & Safety introduction.
    - Simulated flight on a full motion Boeing 737 cabin simulator, leading to an emergency landing and full aircraft evacuation from a smoke-filled environment.
    - Full exercise debrief on the simulator with safety advice, information and techniques.
    - Practical door and overwing exit operation on a Boeing 737.
    - Break for tea, coffee and biscuits.
    - Emergency evacuation slide descents from an Airbus A320.
    - Discussion on Ditching ( aircraft landing on water ), including a demonstration of life jackets.
    - Discussion on Decompression ( loss of cabin pressurisation ), including the use of oxygen masks.
    - Smoke training with information relevant to aircraft and hotel environments.
    - Guidance on hotel safety."
     
  5. NotRyan

    NotRyan Medlem

    Haha, det där hade jag som förslag för några år sedan till SAS. Och jag har för mig att dom erbjöd det mot en nätt summa EuroBonus-poäng också vid något tillfälle...

    Tyvärr(?) var jag för målinriktad då på att samla ihop till Asienresor så jag kände inte riktigt för att bränna poäng på det.

    Mvh
    /NotRyan
     
  6. Nemo

    Nemo Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Nu finns sammanfattande punkter från SvD-artikeln på nätet.

    Nödlandningens sju viktigaste saker | Resor | SvD

    Flytvästen
    Vid nödlandningen i New York 2009 hade endast ett tio-tal av 155 passagerare flytvästen på.
    –Ha för vana att känna efter var flytvästen finns. Dels är du förberedd inför en nödsituation, dels kontrollerar du att den sitter där den ska. Flytvästarna har en tendens att få fötter – vissa passagerare ser dem som souvenirer, säger Andy Clubb.

    Sätet
    6A eller 23C? Glöm strategitänket – ur säkerhetssynpunkt är inte placeringen i planet det avgörande.
    –Det finns statistik över de så kallade säkraste platserna, att man bör sitta högst fem platser från en nödutgång till exempel, men det räcker med en enda flygolycka för att omkullkasta siffrorna. Varje incident är unik. Om du har ett fönstersäte kan du bli blockerad av andra människor när du ska ut, men om du sitter vid gången riskerar du att bli träffad i huvudet av bagage, säger Andrew Campbell.

    Säkerhetsbältet
    Hur man knäpper av och på ett säkerhetsbälte vet väl de flesta vid det här laget – varför ödsla tid på det under demonstrationen?
    –I en stressituation försöker många spänna loss bältet på samma sätt som de skulle ha gjort med ett bilbälte. De river upp stora sår i sidan av kroppen, får panik, och blir kvar i stolen. Spänn fast och ta av bältet några gånger före start, det tränar muskelminnet. Så gör våra piloter, säger Andy Clubb.

    Syrgasen
    Lyckorna öppnas automatiskt om kabintrycket sjunker.
    –Luckorna öppnas automatiskt om kabintrycket sjunker, och då ska maskerna på – direkt. Gamla regeln: ”hjälp dig själv, innan du hjälper andra” är helig. Det dröjer inte länge innan du är medvetslös. Syrgasen räcker i cirka tolv minuter. Under tiden måste piloterna få ner planet till cirka 3000 meters höjd där det finns tillräckligt med syre i luften, säger Sue Thorne.

    Nödlandningspositionen
    –Att sitta rätt vid nödlandningen kan rädda ditt liv. Luta överkroppen och huvudet mot benen så undviker du whiplashskador. Är du lång placerar du istället armarna mot sätet framför. Skydda baksidan av huvudet med dina händer. Om du är högerhänt – ha vänsterhanden ovanpå högerhanden så bryter du inte fingrarna på den viktigaste handen om något faller ovanifrån. Undvik vassa armbågar mot knäna, säger Andy Clubb.

    Nödutgången
    En kursdeltagare får öva på att öppna nödutgången.
    –En nödutrymning får inte ta mer än 90 sekunder. Ha för vana att titta efter var närmaste nödutgång finns och räkna antal säten fram till utgången. Då kan du orientera dig med händerna i mörker och kaos. I ett rökfyllt plan tar du sikte på golvbelysningen. Lämna alla tillhörigheter. Det kan verka självklart, men det finns alltid folk som börjar titta efter väskor och jackor. Låt golvbelysningen leda dig. Röda ljusslingor betyder utgång, inte fara. Rött ljus syns nämligen bättre i rök, säger Andy Clubb.

    Rutschkanan
    Alla nödutgångar har rutchkanor som blåses upp automatiskt på några sekunder.
    –Alla nödutgångar har rutschkanor som blåses upp automatiskt på några sekunder med hjälp av komprimerad kvävgas, för att vi snabbt ska kunna utrymma vid nödläge. Bästa sättet att ta sig ned för kanan är att ha benen ihop, armarna i kors framför bröstet, och vara lätt framåtlutad, säger Sue Thorne.
     
  7. lnixon

    lnixon Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Det där låter ju ganska skoj, och kan kanske hjälpa en och annan flygrädd.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×