Rysk Airbus 321 har störtat i Egypten

Diskussion i 'Övriga flygbolag' startad av anjak, 31 Oktober 2015.

  1. anjak

    anjak Medlem

  2. nrdbck

    nrdbck Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
  3. Bryant

    Bryant Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
  4. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    RIP.

    Återstår att se vad som faktiskt hände - det verkar ju som att man hann sända nödanrop iaf.
     
  5. Alf

    Alf Medlem

    Ort:
    Finspång
    Land:
    Sverige Sverige
    Att man hann sända nödmeddelande talar ju emot att det skulle vara ett terrordåd att man blev nerskjutet från marken. Jag är mycket tveksam till att IS har sådana vapensystem att de kan skjuta ner något plan på 10 000 meter. Det erfordrar lite intelligens för att hantera dessa vapensystem och det kan man inte beskylla IS för att besitta. Vi får avvakta vad utredningen kommer fram till. Just nu plockar varje media med självaktning fram den ena "experten" efter den andra med olika vinklingar om teorier, den ena tokigare än den andra. Just nu är det så att ingen vet.
     
  6. Aurora

    Aurora Guest

  7. Golfkillen

    Golfkillen Medlem

    Var har du läst det? Har för mig att du brukar säga att du bara använder avherald som källa men nu fanns det ju ingen källa i ditt inlägg så jag är lite nyfiken.
     
    Christian R gillar detta.
  8. Aurora

    Aurora Guest

    Det stod på flere nettaviser at pilotene "meldte om teknisk feil" og "requestet å få lande på nærmeste flyplass" - men så lenge vi ikke har noen ATC-mp3'er så blir det hele spekulativt. Som jeg leste på pprune, det er svært ofte slik at man melder at pilotene varslet om nød før en flyulykke, men i mange tilfeller stemmer ikke dette. Så vi får nok bare vente og se til ting bekreftes.
     
  9. Golfkillen

    Golfkillen Medlem

    Jo, jag vet att det stod på aftonbladet, expressen osv (där står för övrigt nu att det inte alls kom något nödanrop). Agehall brukar dock säga att man inte skall sprida rykten utan bara lita på Avherald.
     
    Christian R och lars.dec8 gillar detta.
  10. Aurora

    Aurora Guest

    Precisely. Og det har ikke vært bekreftet fra noen kanter at det var calls of mayday.

    Jeg ser mediene bruker mye tid på å fokusere på dette med motorfeil og at crew hadde klaget på en motor. Jeg skjønner ikke hvorfor man fokuserer så mye på dette, da selv en komplett dual engine failure ikke fører til en katastrofal descent som ender opp med å spre menneske-levninger på et område på 5km i diameter. Et fly uten motorer er et seilfly.
    Så det eneste som kan ha skjedd i så tilfelle (engine failure) er en failure av eksplosiv art, som har brutt fuselage og ført til strukturell kollaps. Rart at man ikke "får med seg" så enkle fysiske regler i massemediene.

    Men det er mye annet som kan ha skjedd, så time will show.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×