Ryktet: Cathay Pacific, Direktlinje: Hong Kong - Köpenhamn. Vad hände?

Diskussion i 'Oneworld' startad av Axelzon, 24 April 2015.

  1. Axelzon

    Axelzon Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Tjenare,
    2014 skrevs det i diverse magasin att Cathay Pacific funderade på att starta en direkt linje Hong Kong - Köpenhamn - Hong Kong. Är det någon som vet om detta blir av?

    Trevlig helg!
     
  2. Ricci

    Ricci Medlem

    Ort:
    CPH/Skåne
    Land:
    Sverige Sverige
    Cathay har sagt att de skall öppna linjen när de får sina A350 dvs 2016/2017.
     
    Christian R och staff gillar detta.
  3. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Sedan är det ju lite som vanligt - man ska tro på det när man ser det. Rätt vad det är händer det något i världen och så ändras planerna. Innan de säljer biljetter så är det ju som vilket rykte som helst.
     
    Axelzon gillar detta.
  4. Ricci

    Ricci Medlem

    Ort:
    CPH/Skåne
    Land:
    Sverige Sverige
    Precis, vi pratar minst 1,5-2 år framåt i tiden och mycket kan hända....jag skulle dock kunna tänka mig att de tittar lite på hur det går för SAS med deras start till Hong Kong....

    Edit: Då tänker jag både PAX och intäktsmässigt.....
     
    Smuffe och Christian R gillar detta.
  5. Ricci

    Ricci Medlem

    Ort:
    CPH/Skåne
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag letade efter lite info om annat men såg dennna rapport (vet ej om den är gammal info...)
    Copenhagen Airport's Gulf and Asian growth: 615-seat Emirates A380, soon Cathay? | CAPA - Centre for Aviation

    Hong Kong is now Copenhagen's largest unserved market. Cathay Pacific is considering service
    A more significant Asian development for Copenhagen could be non-stop Hong Kong-Copenhagen service from Cathay Pacific. Hong Kong is Copenhagen's largest un-served Asian destination. Cathay has flagged Copenhagen as a potential destination for A350s, which begin deliveries from Feb-2016. Cathay is embarking on European expansion after large growth in North America.

    New European destinations (or re-launches) for Cathay include Manchester, Zurich and Dusseldorf. In Sep-2015 Cathay announced Madrid service from Jun-2016, and Copenhagen believes this means a Cathay service to Copenhagen is unlikely in 2016.

    Cathay would have the longest route into Copenhagen from an airline that is not locally based or a member of the Star Alliance. Cathay would need to largely rely on Copenhagen as the end market. From the other end, Copenhagen expects substantial connections from mainland China, Taiwan, Vietnam and the Philippines. The latter would be mostly low-yielding and accommodate the Filipinos who work on cruise ships that depart from Copenhagen. Copenhagen is one of Europe's largest cruise points.

    See related report: Cathay Pacific 1H2015: 'Our commitment is unwavering.' But the market is not returning loyalty

    SAS in Sep-2015 launched service to Hong Kong. SAS' Asian routes had been served exclusively from Copenhagen since 2009, but SAS launched Hong Kong from Stockholm.

    As CAPA previously noted, Copenhagen had larger traffic volumes to Hong Kong, but departing from Stockholm could be an attempt to limit traffic going on Finnair via Helsinki. With SAS serving Beijing and Shanghai from Copenhagen, Stockholm allows it to diversify its greater China network.
     
    Christian R, PGR och Agö gillar detta.
  6. Hm. Du kanske gjorde mitt val kring att byta från British Airways till Cathay betydligt enklare ;-)
     
    Ricci och Agö gillar detta.
  7. Frågan är om inte även SAS är sugna på Cph-Hkg i framtiden med sina då nya A350
     
    palmen gillar detta.
  8. ulagun

    ulagun Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Kan nog bli svårt för SAS att konkurrera med Cathy i business class. Inte rest så många gånger med Cathy men upplevt en stor klasskillnad beträffande både service och inte minst bemötande.
     
  9. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag är inte så säker på det, med den nya inredningen så är SAS hårdvara riktigt bra och den mjuka produkten kan i sina bästa stunder vara riktigt bra den också. Jag har än så länge inte haft en dålig mjuk produkt ombord på SAS på 6 stycken longhaul (jag kanske har haft tur)
     
    olo gillar detta.
  10. Axelzon

    Axelzon Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Håller Med Ulagun här, trots ny kabin och eventuellt ett par gladare damer för dagen hos SAS så är det något annat som gör det. Det är atmosvären i sig. Jag får hur som helst en helt annan känsla (välmående) när jag flyger Cathays Business produkt på longhaul än när jag flyger SAS Business Produkt. Jag har bara provat SAS nya Businessklass en gång, men jag är säker att jag kommer säga samma sak efter nästa flight, och den som kommer efter den...

    /Axelzon
     
    Christian R och ulagun gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×