Rykten säger att SAS är på väg att sälja Cimber

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av 011430121, 15 September 2016.

1. 011430121

011430121 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Enligt husorganet CHECK-IN.dk är SAS på väg att sälja sitt dotter bolag Cimber.
    Vad säger danska kabinfacket CAU ( Cabin Attendants Union)

2. Ricci

Ricci Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Om jag inte minns fel är inte Cimbers CC organiserade i CAU.

3. 011430121

011430121 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nä jag tänkte på det sedan jag skrev inlägget, men vist strejkade man på Cimber för något år sedan och då var väl CAU inblandade
    Läser man om strejken framgår det inte exakt om Cimber personalen är medlemmar i CDU, men i detta fall var det väl strejk om SAS personalen skulle föras över till Cimber.
    SAS-strejken kan fortsätta i Cimber | SvD

4. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Knappast förvånande. Finns ju ingen logik i att lägga ut alla mindre linjer på underentreprenörer men samtidigt behålla en egen sådan verksamhet.

Smuffe, Robin Nilsson, mha321 och 1 annan gillar detta.
  5. Ricci

Ricci Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Stämmer och de flesta har fått gå tillbaka till SAS igen. Dock har jag hört att någon CC ville stanna kvar på Cimber pga bättre arbetsvillkor (tror det var arbetstid).

6. sk-sthlm

sk-sthlm Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Lite logik finns ju - t ex för att ha bra koll på hur mkt man kan pressa kostnaden, har för mig att detta är ngt som används inom åkeribranchen. Å andra sidan har jag svårt att se att SAS skulle vara rätt bolag för att pressa benchmarkpriserna mer än vad externa leverantörer kan, så kanske har du rätt ändå!

7. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja, som du säger är nog inte Cimber det man ska benchmarka med. Finns sannolikt betydligt billigare alternativ.

8. 011430121

011430121 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  9. 011430121

011430121 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    En ny vinkling och det att SAS har brist på piloter 45 piloter från Cimber skall tillbaka till SAS senast under våren nästa år.
    SAS ställ in rätt så många Cimber flygningar i våras på grund av att det fattas piloter.
    Allt enligt stand-by.dk

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!